Lad det være sagt med det samme, der kommer 48 biler til start, inkl. de 4 biler med danske chauffører. 19 LMP1 prototyper, 6 LMP2, 7 LM GTS og 16 i LM-GT. Det er i sig selv lidt skuffende, da feltet nu kan rumme 50 biler, og inden for få år kan vi forvente at der er plads til 57 biler i feltet.
I går var det så også de sidste to danske biler der skulle igennem kontrollen og Lister stod først for.
Den flotte rød/hvide Lister LMP1 racer, som er mindst lige så speciel at se på, som en Panoz, både i udseende og efter sigende også i lyd. Efter vel overstået kontrol af bilen blev John Nielsen spurgt om Team Essex Invest vil deltage i resten af LMES sæsonen, efter Le Mans. Og her blev John Nielsen sådan lidt uld-i-mund, for teamet har ikke testet bilen så meget før Le Mans, men John udtalte at han mener at det ser fornuftigt ud, og at Team Essex Invest satser på at blive et race vinder team indenfor 3 år.
Så har han jo ikke sagt for meget, men jeg tror personligt på at Lister raceren bliver en engangs optræden, og at teamet måske, hvis de kan finde økonomi til det, vender tilbage til Zytek.
John er øvrigt rimeligt realistisk i forholdet til teamets optræden på Le Mans, og deres chancer. "Audi køre i en klasse for sig - 'Planet Audi' - men ud over dem er feltet meget åbent."
Den anden danske bil der skulle igennem idag var The Racers Group Poschen, hvor Danske Lars Nielsen kører, og den kom igennem helt uden problemer. Der er ikke så mange kommentarer fra det team, ud over at deres hovedmål i dette løb er at gennemføre.
Nu er den tekniske kontrol så overstået, og de forskellige teams kan begynde at skrue bilerne sammen til aftenens to træniger/kvalifikation, som køres fra 19:00-21:00 og 22:00-00:00.
Hvad kan vi så forvente i aften? Vejret lover ikke for godt: spredte skyer og ca. 18°C og 10 ms vind. Det kunne favorisere turbobilerne.
Vi må forvente at samtlige teams forsøger henover de timer at sætte rigtig gode tider, idet vejret for i morgen er lidt usikkert . måske med byger, og på en våd bane kan man bare ikke sætte fantomtider, ikke engang i en Audi R8.
Vi må forvente at Audi vil dominere og gå hårdt efter en pole, men hvilken Audi er hurtigst? Runners up bliver formodentligt Dome og Zytek.
Dagens overraskelse fra Le Mans er at Mazda officielt har meldt ud at den japanske fabrik er interesseret i at komme tilbage til Le Mans, men det er endnu ikke besluttet om det blive med en prototype eller en GT bil, men det er besluttet at bilen hvad enten det bliver den ene eller den anden, at den skal udstyres med rotationsmotor. Læs mere om: 13/06/04 - Le Mans - Le Mans |