Det samlede team, Peter Halvorsen for Team Essex Invest, Laurence Pearce for Lister Storm, Anders Hust for Claire Group/Brubaker, samt kørertrioen bestående af John Nielsen, der tager turen for 18. gang, Casper Elgaard, der er med for tredje gang og debutanten Jens Møller, udtrykte forsigtig optimisme. Audi er med 4 deltagende hold, inkl. Tom Kristensen på kørersiden, absolut stadig favorit.
Selv satser man ikke bare på at være med og gennemføre (i sig selv en præstation), men at slutte i top-10. På et godt døgn burde det ifølge teamet kunne række til en placering omkring femte-sjettepladsen.
En sådan placering skal opnås ved at sætte et tempo i tidtagningen, som skal holdes i løbet. Det betyder at konkurrenternes tempo, som udgangspunkt, er irrelevant. Mens John Nielsen er teamets absolutte veteran og Casper Elgaard allerede har vist lovende takter på den franske landevejsbane, så er Jens Møller absolut ny. Hans første møde med banen overhovedet, skete i forbindelse med testweekenden i april, hvor han kørte 10 omgange i Lister Storm-raceren. Som en ekstra lille krølle, så blev Møller oprindeligt tilbudt pladsen i den tiltænkte Porsche GT-bil, men da denne team- og kørerkonstelation ikke blev godkendt af den arrangerende klub ACO, ender hans debut nu med at foregå i en af feltets hurtige LMP900 biler.
Mens Team Essex Invest allerede tidligt på året stod uden deltagelse, så stod Lister uden sponsor og kørere. Imidlertid kender John Nielsen og Laurence Pearce hinanden fra bl.a. international GT-racing. Det var dette gamle bekendtskab der på ny blev genoplivet, således at to satsninger nu reelt er blevet til én. 2004 er første år som samarbejdspartnere og forventningerne er at blive bedste ikke-Audi. For et bilmærke, som har vundet i alle andre katagorier de har deltaget i, er fremtidsplanerne at også kunne føje en Le Mans-sejr til meritlisten.
Mens Essex Invest er samarbejdspartner fra DTC, så er tekstilproducenten Brukakers medsponsorat af forholdsvis ny dato. Firmaet har tidligere varmet op med sponsorater i det lokale sportsmiljø, men, som det diplomatisk blev udtrykt, ikke i denne størrelse.
Som altid er valget af dæk af stor betydning. I dette tilfælde er Dunlop ansvarlig for at formidle kontakten mellem bil og asfalt - en historie der strækker sig et halvt århundrede tilbage i Listers Historie. Lister er samtidig Dunlops testteam, hvilket betyder at teamet får det optimale produkt til rådighed uanset vejrtype.
Internt i teamet var vurderingen at rivalen Michelin har en svag fordel i tørvejr, men at Dunlop har en betydeligt større fordel i regn. Af samme grund begyndte Le Mans-veteran John Nielsen at demonstrere evner for regndans under pressemødet, som optakt til den franske klassiker - i øvrigt en dans der allerede virkede i Ikast og omegn umiddelbart efter, så hav regntøjet klar til næste weekend!
Som afslutning blev bilen demonstreret på asfalten uden for lokaliteten. En portugisisk langturschauffør, på gennemkørsel i industrikvarteret, blev forsinket i omkring 20 minutter, men kan i stedet fortælle om en særpræget oplevelse fra de nordeuropæiske breddegrader.
Der er blot tilbage at ønske holdet held og lykke med indsatsen på Le Mans og så konstatere, at med Tom Kristensen i en etableret Audi LMP900-racer, Jan Magnussen i GTS, samt Lars Erik Nielsen i GT, er der ikke alene tale om den største danske indsats i denne klassiker, men også den mest varierede. Jesper O. Hansen Læs mere om: 13/06/04 - Le Mans - Le Mans |