Som et nyt tiltag skulle begge Yokohama Cup-klasser afvikles efter DTC-forbillede. Det betød at anden tidtagning blev afløst af først 10 minutters opvarmning for alle deltagere, efterfulgt af super pole for de 8 hurtigste i hver af de to klasser.
Per Madsen forbedrede sin syvendeplads til pole, mens Steffen Larsen rykkede fra hurtigste tid til næstbedste startplacering - omtrent den eneste plet på hans weekend.
Som en anden førstegangsforteelse i denne sæson kørte Yokohama Cup-klasserne særskildte starter, hvilket ikke mindst gavnede den lille klasse.
Starten er gået til 1. heat. Per Madsen foran Steffen Larsen, Christian Pedersen og Bruno Rasmussen. (Foto: Motorsporten.dk)
1. heat
Per Madsen og Steffen Larsen benytter første startrække til at komme først af sted, mens Christian Pedersen og Bruno Rasmussen indtager de næste pladser. I trængslen på første omgang bliver pladsen for trang for Poul Erik Jensen, der ryger af i "hullet" og må udgå. Heller ikke Peter Juhl Jensen overlever første omgang.
I depotsvinget vælger Steffen Larsen den lange vej uden om Per Madsen, men kommer alligevel forbi på vej mod "skoven". Da feltet passerer mållinjen efter første omgang, har Larsen allerede lagt lidt luft til forfølgerne vokser konstant over de første omgange.
Per Madsen og Christian Pedersen bytter plads et par gange i kampen om andenpladsen, med Bruno Rasmussen som tilskuer. På femtepladsen holder en godt kørende Anders Mortensen den DM-førende Henrik Mikkelsen i skak, indtil midten af løbet. Sidstnævnte døjede med manglende motoreffekt. Dennis Barth må døje med en stop & go-straf for tyvstart, men den slags er man selv anderledes herre over.
Det lykkes Per Madsen at vinde duellen om andenpladsen og nu begynder jagten på den førende Steffen Larsen. Afstanden er godt 3 sekunder og selvom Madsen kører hurtigere er det ikke nok til at hente den førende. På syvende omgang stopper løbet imidlertid meget brat for Per Madsen, da han rammer pitmuren i opløbssvinget. Uheldet bringer banens safety car ud, mens den havarerede Peugeot bliver bjerget. Som lidt af et kuriosum bliver Per Madsen krediteret for endnu en omgang i det officielle resultat, da bjergningskørertøjet passerer målstregen få hundrede meter længere fremme på banen!
Steffen Larsen i sikker stil på vej mod sejre i begge heat. (Foto: Motorsporten.dk)
Med blot en omgang tilbage bliver løbet genstartet. Steffen Larsen sprinter af sted og sætter her heatets hurtigste omgang, som en slags demonstration af sin overlegenhed på dagen. Christian Pedersen bliver toer, og scorer sine første point i år, mens Bruno Rasmussen tager det sidste trin op på præmieskammelen. Henrik Mikkelsen må tage til takke fjerdepladsen, mens Anders Mortensen holder en flot femteplads.
Ejnar Rosenhøj har et godt løb og bliver en sikker sekser foran Anders Nielsen. Dennis Barth benytter safety car-perioden til at indhente feltet fra sidstepladsen og overhaler både Claus Hellberg Jensen og Lars Blom på sidste omgang i kampen om sidstepladsen.
Resultatet af 1. heat
|
pos. | grid | # | kører | | omg. | tid | point |
|
1. | 2. | 1 | Steffen Larsen | Peugeot 106 | 13 | 16:04.349 | 30 |
2. | 3. | 73 | Christian Pedersen | Honda CRX | 13 | 16:05.848 | 25 |
3. | 5. | 34 | Bruno Rasmussen | Honda CRX | 13 | 16:06.459 | 22 |
4. | 6. | 38 | Henrik Mikkelsen | Peugeot 106 | 13 | 16:07.716 | 20 |
DSQ | 7. | 16 | Anders Mortensen | Peugeot 205 | 13 | 16:07.823 | 0 |
5. | 8. | 20 | Ejnar Rosenhøj | Toyota Corolla | 13 | 16:08.703 | 18 |
6. | 11. | 23 | Anders Nielsen | Peugeot 106 | 13 | 16:09.981 | 16 |
7. | 10. | 14 | Dennis Barth | Peugeot 106 | 13 | 16:11.385 | 14 |
8. | 12. | 33 | Claus Hellberg Jensen | VW Polo | 13 | 16:12.132 | 13 |
9. | 13. | 66 | Lars Blom | Toyota Yaris | 13 | 16:13.264 | 12 |
NC | 1. | 6 | Per Madsen | Peugeot 106 | 7 | 13:36.439 | 0 |
NC | 4. | 15 | Poul Erik Jensen | Peugeot 106 | 0 | 0:00.000 | 0 |
NC | 14. | 29 | Peter Juhl Jensen | Toyota Corolla | 0 | 0:00.000 | 0 |
DNS | 9. | 22 | Carsten Rasmussen | Citroën Saxo | - | - | - |
|
Hurtigste omgang kørt af #1 Steffen Larsen i 1:00,366 på 13. omgang.
Lap-chart for 1. heat
|
pos. | kører | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
|
1. | Per Madsen | 6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
2. | Steffen Larsen | 1 | 6 | 73 | 6 | 6 | 6 | 6 | 73 | 73 | 73 | 73 | 73 | 73 | 73 |
3. | Christian Pedersen | 73 | 73 | 6 | 73 | 73 | 73 | 73 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 |
4. | Poul Erik Jensen | 15 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 38 | 38 | 38 | 38 | 38 | 38 | 38 |
5. | Bruno Rasmussen | 34 | 16 | 16 | 16 | 16 | 38 | 38 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
6. | Henrik Mikkelsen | 38 | 38 | 38 | 38 | 38 | 16 | 16 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
7. | Anders Mortensen | 16 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
8. | Ejnar Rosenhøj | 20 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 14 |
9. | Carsten Rasmussen | 22 | 14 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 | 33 |
10. | Dennis Barth | 14 | 33 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 66 |
11. | Anders Nielsen | 23 | 66 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 6 | - | - | - | - | - | - |
12. | Claus Hellberg Jensen | 33 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
13. | Lars Blom | 66 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
14. | Peter Juhl Jensen | 29 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
|
2. heat
Startrækkefølgen til andet heat afgøres af resultatet af første heat, med top-5 i omvendt rækkefølge. Dermed bliver tilskuerne vidne til en Peugeot 205 GTI på pole, for første gang siden ???
I år er det 20 år siden Peugeot 205 GTI debuterede på de danske baner. Her har Anders Mortensen lagt sig forrest. (Foto: Motorsporten.dk)
Den hvide 205'er kommer bedst fra start foran Henrik Mikkelsen og Bruno Rasmussen. Christian Pedersen må næsten øjeblikkeligt overgive fjerdepladsen til Steffen Larsen, der omgangen efter passerer Bruno Rasmussen på pitlangsiden. Omgangen efter må Henrik Mikkelsen se Larsen's hvid og pinke 106'er flyve forbi på langsiden og nu er der kun Anders Mortensen foran.
Det lykkes for Anders "Motorsen" at holde skansen et par omgange, men så må også han holde for. Nu kan Steffen Larsen atter køre mod en sikker sejr, mens Anders Mortensen kommer under angreb fra Henrik Mikkelsen og de to Honda'er. På ottende omgang kan Mikkelsen udbremse Mortensen for enden af langsiden. Efterfølgende kommer også Christian Pedersen og Bruno Rasmussen forbi.
Med Steffen Larsen langt ude i horisonten, taber Henrik Mikkelsen stort, da han må en tur i sandfanget i "skoven". Inden han er tilbage er Christian Pedersen, Bruno Rasmussen og Anders Mortensen kommet forbi.
Det bliver også den endelige rækkefølge i mål. Her bliver Anders Mortensen imidlertid udelukket for effektoverskridelse - en sort plet på en ellers flot weekend for "Motorsen", men også klassen som helhed.
Per Madsen er godt på vej mod en atypisk sjetteplads, da han må trille i pit med tekniske problemer. Denne placering arves i stedet af Poul Erik Jensen, der måtte starte fra pitten og således køre sig op gennem halvdelen af feltet. Dennis Barth kommer denne gang i mål uden forsinkelser og bliver syver foran Ejnar Rosenhøj og Claus Hellberg Jensen. På sidstepladsen kæmper Lars Blom forgæves med sin nye Toyota Yaris, for at holde sig foran Peter Juhl Jensens midt-firser Toyota Corolla. Det kræver dog en del forsøg før Peter Juhl Jensen får tiendepladsen hjem.
Anders Nielsen ligger i midtfeltet, da han bliver idømt en strafbane for trængning af en anden deltager. Imidlertid kører han i pit, for blot at få at vide at han skal eksekvere straffen på banen. Sidstepladsen er dermed hans.
Resultatet af 2. heat
|
pos. | grid | # | kører | mærke | omg. | tid | point |
|
1. | 5. | 1 | Steffen Larsen | Peugeot 106 | 13 | 13:28.124 | 30 |
2. | 4. | 73 | Christian Pedersen | Honda CRX | 13 | 13:31.766 | 25 |
3. | 3. | 34 | Bruno Rasmussen | Honda CRX | 13 | 13:33.936 | 22 |
DSQ | 1. | 16 | Anders Mortensen | Peugeot 205 | 13 | 13:36.455 | 0 |
4. | 2. | 38 | Henrik Mikkelsen | Peugeot 106 | 13 | 13:37.437 | 20 |
5. | 12. | 15 | Poul Erik Jensen | Peugeot 106 | 13 | 13:45.895 | 18 |
6. | 8. | 14 | Dennis Barth | Peugeot 106 | 13 | 13:47.092 | 16 |
7. | 6. | 20 | Ejnar Rosenhøj | Toyota Corolla | 13 | 13:49.785 | 14 |
8. | 9. | 33 | Claus Hellberg Jensen | VW Polo | 13 | 13:54.210 | 13 |
9. | 13. | 29 | Peter Juhl Jensen | Toyota Corolla | 13 | 14:16.460 | 12 |
10. | 10. | 66 | Lars Blom | Toyota Yaris | 13 | 14:17.023 | 11 |
11. | 7. | 23 | Anders Nielsen | Peugeot 106 | 13 | 14:19.081 | 10 |
12. | 11. | 6 | Per Madsen | Peugeot 106 | 10 | 10:47.577 | 9 |
DNS | 14. | 22 | Carsten Rasmussen | Citroën Saxo | - | - | - |
|
Hurtigste omgang kørt af #1 Steffen Larsen i 1:00,414 på 5. omgang.
Lap-chart for 2. heat
|
pos. | kører | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
|
1. | Anders Mortensen | 16 | 16 | 16 | 16 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
2. | Henrik Mikkelsen | 38 | 38 | 1 | 1 | 16 | 16 | 16 | 16 | 38 | 73 | 73 | 73 | 73 | 73 |
3. | Bruno Rasmussen | 34 | 1 | 38 | 38 | 38 | 38 | 38 | 38 | 73 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 |
4. | Christian Pedersen | 73 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 73 | 73 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
5. | Steffen Larsen | 1 | 73 | 73 | 73 | 73 | 73 | 34 | 34 | 34 | 38 | 38 | 38 | 38 | 38 |
6. | Ejnar Rosenhøj | 20 | 23 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 15 | 15 | 15 | 15 |
7. | Anders Nielsen | 23 | 20 | 23 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 |
8. | Dennis Barth | 14 | 6 | 20 | 23 | 23 | 23 | 23 | 15 | 15 | 15 | 20 | 20 | 20 | 20 |
9. | Claus Hellberg Jensen | 33 | 14 | 14 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 33 | 33 | 33 | 33 |
10. | Lars Blom | 66 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 6 | 29 | 29 | 29 |
11. | Per Madsen | 6 | 66 | 66 | 15 | 15 | 15 | 15 | 66 | 29 | 29 | 29 | 66 | 66 | 66 |
12. | Poul Erik Jensen | 15 | 29 | 15 | 66 | 66 | 66 | 66 | 29 | 66 | 66 | 66 | 23 | 23 | 23 |
13. | Peter Juhl Jensen | 29 | 15 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 23 | 23 | 23 | 23 | - | - | - |
14. | Carsten Rasmussen | 22 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
|
Weekenden gik ikke sporløst henover Henrik Mikkelsens 106'er, men mesterskabsføringen blev alligevel udbygget. (Foto: Motorsporten.dk)
Mesterskabet
Henrik Mikkelsen havde måske ikke det bedste løb men, takket være uheld for Per Madsen, udbyggede alligevel mesterskabsføringen til 122 point. Madsen er til gengæld rykket fra anden- til fjerdepladsen med 89 point, efter Bruno Rasmussen med 106 og Steffen Larsen med 93 point. Efter at Carsten Rasmussen måtte opgive at komme til start, er Lars Blom nu den eneste deltager, der har gennemført alle løb i år.
Jesper O. Hansen Læs mere om: 30/05/04 - Ring Djursland - Yokohama Cup - DASU mesterskab |