Flot debut i ny racer for Birkelund Racing |
Clio Cup - DK 08/05/04
|
|
- Jeg er godt tilfreds med min og racingteamets indsats ved DM-premieren i den nye racingklasse: Fleggaard Renault Clio Cup på Jyllands-Ringen, konstaterer Max Birkelund. - Jeg var motiveret for nye udfordringer efter 3-4 sæsoner i 2 liters-klassen for serienære biler i Alfa Romeo 156 Selespeed. Dette er virkelig sket med den hidsige Renault Clio Sport i tunet racingtrim. |
|
Allerede i debut-sæsonen er mesterskabet fuldtegnet med 24 kompetente racingteams. Konkurrencen er en interessant blanding af rutinerede banesports-chauffører og nye talenter inden for motorsporten.
- Opvarmningsrunderne til tidtagningen var ikke nogen succes, fortsætter Max Birkelund. - Her scorede jeg en placering midt i feltet som nr. 12, men samtidig opsnusede jeg nogle ideer til et hurtigere set up af undervognen. Fordelen ved en mærkeklasse som Fleggaard Renault Clio Cup er, at chaufførens kørestil og analytiske evner er mere afgørende end bilens hestekræfter.
Under motorhjelmen i raceren ligger en mellemtunet 2 liters-motor med 186 HK. Både motor og motorstyring er plomberet, hvorfor justeringsmulighederne ligger i undervognen samt økonomisering med dækslid og dæktemperatur.
- Første DM-heat foregik på mellemvåd asfalt, forklarer Max Birkelund. - I tidtagningen havde vi haft held af forbedringerne, hvorfor jeg startede som femmer på gridden. Samtidig er kørsel på regnvejrsdæk min favorit, og jeg forsvarede derfor femtepladsen med succes. Senere hen i DM-heatet avancerede jeg op som firer, og pønsede derfor på at tilkæmpe mig en podieplacering, men en slutplacering i TOP TRE var ikke muligt.
Enhver banekører stiler efter en placering mellem de tre bedste, idet man bliver hyldet af publikum og der bliver overrakt en pokal til præmiehylden. Max Birkelund mangler endnu denne succes-oplevelse på motorbanen. Meget tegner dog til, at podie-projektet bliver realiseret i 2004-sæsonen.
- Andet DM-heat blev kørt på tør asfalt, oplyser Max Birkelund. - Grundet mangel på de sidste hestekræfter i Alfa Romeo'en har jeg altid haft lidt problemer med at holde tempo til konkurrenterne. I den nye racer går det derimod meget bedre. Jeg startede igen ud som femmer, og hurtigt var jeg igen oppe som firer. Kun mine ambitioner om at avancere længere op i feltet bevirkede, at jeg måtte indkassere en tur ud i græsset.
Max Birkelund kom hurtigt tilbage på asfalten, men faldt alligevel tilbage som tolver, og denne placering holdt sydjyden hjem over målstregen.
- Næste DM-løb foregår på den nyåbnede motorbane Padborg Park, afslutter Max Birkelund. - I DM-stillingen ligger jeg på en fornuftig femteplads, hvorfor der er god basis for at avancere i mesterskabet. Ud over en podieplacering vil det være kanon at score medaljer i DM-slutstillingen 2004, men det bliver en hård og fair fight.
Max Birkelund kørte flot i Fleggaard Renault Clio Cuppen ved DM-premieren på Jyllands-Ringen (Foto: Kirketerp) Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: 02/05/04 - Jyllandsringen - Clio Cup - DK |
|
| |