Optimismen hos det hårdtarbejdende privatteam fejlede ellers ikke noget efter vinterens skifte fra den karakteristiske blå Citroën Xsara til en Peugeot 307 GTI. Op til sæsonpremieren har Jesper gennemgået et intensivt testprogram i tæt samarbejde med Peugeot Sport Engineering og det har givet pote. Under lørdagens frie træning var Jesper, med en tid som niende hurtigst, helt fremme i feltet og sågar foran flere af seriens fabrikskører. Det lovede altså godt for den tidligere DTC-mester.
Med allerede på vej ud af pitten til lørdagens altafgørende tidtagning begyndte problemerne så småt at melde sig. Bilens motor satte ud mistede effekt og det blev kun værre omgang for omgang og tiderne lå langt fra formiddagens niveau, efter en halv snes omgange må den lange sjællander sande at lykkens gudinde ikke tilsmiler teamet. Motoren er kaput og en ny findes frem. Alligevel formåede Jesper at køre 13. hurtigste tid og ender dermed lige uden for super-pole.
Søndag morgen præges de tidlige morgentimer af regn og torden. Intet kan dog ødelægge humøret hos Sylvest Motorsport - her er man overbevist om man har opbrugt sin kvote af uheld for weekenden. Således er banen stadigvæk våd da der køres warm-up forud for søndagens super-pole. Desværre når Jesper kun en halv omgang inden den venstre drivaksel opgiver sit hverv og bilen må skubbes tilbage i pitten. Og da Jason Watt også var uheldig at knække en drivaksel om lørdagen er der ingen i reserve, hvilket umiddelbart betød exit for Jesper Sylvest og hans Peugeot 307 GTI.
Men teamet opgav ikke. Anført af de ivrige mekanikker kørte man til et nærliggende maskinværksted, hvor en ny drivaksel blev flækket sammen af resterne fra den ødelagte og en standard aksel. Den "nye" gamle drivaksel ankom 20 minutter for løb start, men Jesper kunne med ro i sindet tage plads i sin racer og gøre sig klar til årets første pre-finale i DTC - hans effektive team havde gjort det igen.
Af frygt for at knække drivakslen igen skulle der holdes igen på gassen da starten gik. Held i uheld. For den svage start betød naturligvis at konkurrenterne kørte både højre og venstre om Jesper der derved mistede mange værdifulde placeringer. Til gengæld slap den blå racer for at blive involveret i det der er blevet kaldt Danmarks dyreste bilkirkegård. Desværre ramte Michael Schörter det højre forhjul da denne skulle fordi ved den kaotiske start. Dette knækkede ophænget og rev drivakslen ud igen.
Nu var gode råd dyre, men ved hjælp fra et par energiske og meget hjælpsomme officials blev bilen skubbet op på et fejeblad og bugseret ind i pitten til de måbende mekaniker der dårligt kunne tror deres egne øjne. 12 minutter strammes den sidste møtrik og Jesper kan køre ud til en startposition som agterlanterne i selve DTC-finalen.
Trods den nødvendige forsigtighed under starten indhenter Jesper hurtigt de to bagerste og passere smertefrit Michael Schröter og Carsten Leveau. 2 omgange mere og Jesper tror dårligt sine egne øre da en alarm i bilens info-display informerer ham om lav strømspænding i hans Peugeot 307 GTI. Remmen til generatoren er knækket, hvilket tvinger Jesper til at koble den elektriske servostyring fra. Samtidig må motoren ikke køres hårdere end til 6-7.000 o/min, hvilket vanskeliggøre yderligere avancement i løbet. Alligevel krydses målstregen som samlet nummer 9 og nummer fire i privat cuppen. Et resultat kun få turde håbe på som weekenden skred frem.
Jesper fortæller: "Naturligvis er jeg meget ærgerlig over weekendens forløb og jeg skylder mine teammedlemmer en kæmpe tak for deres enorme indsats. På den positive side kan vi glæde os over det faktum at farten den er der, vi fik ingen buler og det lykkedes os trods de mange vanskeligheder at sætte point ind på kontoen. Point der kan blive yderst vigtige i det samlede mesterskab.
"Om mindre end 2 uger går det løs igen på Padborg Park, og man skulle mene at vi allerede har haft vores del af uheldene for i år, så vi tror på det bedste", slutter en positiv Peugeot kører.
Sylvest Motorsport Læs mere om: 02/05/04 - Jyllandsringen - DTC weekend |