Sauber har fået et enkelt point i år. Meget belejligt skete det i Malaysia, hjemlandet for hovedsponsoren Petronas. De andre teams har arbejdet ihærdigt siden det seneste Grand Prix, og håber selvfølgelig på at forbedringerne skal udmønte sig i points. Men er det muligt for dem nu hvor man kommer til en bane som er helt ny. Tilpasningsevnen er en af de store faktorer især for de små teams. Sauber - 1 point: Sauber har brugt tiden siden det sidste GP i vindtunnelen og har der fundet flere aerodynamiske forbedringer, og nogle af dem er blevet implementeret på bilerne. Kørerne har sammen med ingeniørerne siddet foran computerskærmene og har kørt simuleringer af banen der for at lære forløbet af selve banen. Felipe Massa er opsat på at få gang i pointene efter at have scoret sit og teamets første point i denne sæson i Malaysia. Fisichella mener at de forbedringer man har fundet siden det seneste løb er gået i positiv retning og venter nu på at få dem afprøvet i praksis. Jaguar - 0 point: Hos Jaguar hersker der en underlig stemning der indeholder skuffelse og glæde. Mark Webber er den der har skuffet resultatmæssigt, og har endnu ikke fuldført et GP i år. Rookien Christian Klien derimod har fuldført begge løb men har ikke scoret points. Teamet arbejder hårdt på at forbedre holdbarheden og især på at få rettet de fejl der giver sig udslag i at Webber har måttet udgå i begge de kørte GP'er. Testkøreren Bjørn Wirdheim har haft travlt siden Malaysia. Modsat de andre kørere har han været hjemme i Europa for at teste forbedringer på bilen, og skal i ilden igen fredag under testen på banen i Bahrain. Jaguar mener selv at de nyder godt af at have en tredje kører med ved disse tests. Men fremskridt skal der til. Teamchefen mærker presset fra Ford som øser masser af penge i foretagendet. Man har lavet besparelser på flere ting i teamet som den økonomi der er til stede bliver anvendt til udvikling og forhåbentligt de gode resultater. Jordan - 0 point: Jordan teamet har ikke haft repræsentanter på banen, så de eneste data man har haft til rådighed er de data som FIA har sendt til alle teams. Det gør det til en vanskelig opgave for teamet som i forvejen har sit at kæmpe med. Nick Heidfeld har endnu ikke fuldført et GP i år, mens Pantano har klaret det. Heidfeld mener at farten er ved at være der i bilen, men at der stadig er mange tekniske fejl der skal rettes, men så skal det også nok komme. Pantano er på samme linie men mener stadig at bilen skal køre hurtigere. Han er dog klar over at det kan tage tid. Det er et komplekst stykke værktøj de har i hænderne. Teamet har haft travlt med at rette fejl på bilen i de seneste par uger. Visse forbedringer er fundet, nu skal rettelserne vise at de virker. Toyota - 0 point: Blandt de nederste teams har Toyota vist at de i det mindste kan gennemføre med begge biler, så holdbarheden er tilsyneladende i orden. Det håber teamet på kan blive en fordel i de meget varme forhold der kan herske i Bahrain. Nu mangler så næsten alt det andet, især fart. Men de ligger ikke på den lade side i Köln. Der arbejdes på højtryk for at få bilerne gjort hurtigere. Der var da også fremskridt at spore i Malaysia, men ikke nok, og det har Mike Gascoyne og co. travlt med. Kørerne mener selv at de hurtigt kan vænne sig til den nye bane, men det kræver selvfølgelig masser af kilometer under fredagens tests. Der er enighed om i teamet, at man arbejder i den rigtige retning mht. udvikling af bilen. Minardi - 0 point: Minardi har ikke klaret sig specielt godt i sæsonen hidtil. I Australien udgik begge biler, mens man i Malaysia fuldførte med begge biler. Det var dog med biler som havde mange defekter undervejs. Servostyring der svigtede totalt undervejs og biler i dårlig balance. Det er blot nogle af de ting man har kæmpet med. Den dårlige økonomi i teamet sætter sine begrænsninger, budgettet er ikke just noget at prale af. Men på finurligvis finder teamet alligevel så mange forbedringer at man i det mindste ikke taber ret meget terræn til de andre teams. Hos Minardi bekymrer man sig om det fine sandstøv som ganske givet vil være til stede i Bahrain. Hvad skal man vælge af luftfiltre? Det kan give et for stort effekt tab, så man halter endnu mere bagefter. Fokus må være på holdbarhed, det er vigtigt for Minardi at fuldføre hvert eneste løb og helst med begge biler. Er heldet til stede, kan man placere sig højere end måske ventet, hvis flere og nok af de andre biler udgår. De to unge kørere i teamet har nok at kæmpe med. Bruni er den der hidtil har vist de bedste evner af de to, mens Baumgartner nok hænger noget bagefter. Men nu er der en ny chance for at vise talentet i en nærmest håbløs bil. Ukueligheden er stadig til stede i det lille privatejede team. Dons
Læs mere om: 04/04/04 - Sakhir - Formel 1 |