Sauber-Petronas: Teamet har testet 21 dage som forberedelse til sæsonpremieren. Alle de nyudviklede komponenter og dele har fået turen i diverse tests og alt er klart - næsten. Man har endnu ikke besluttet sig for hvilke dæk man vil anvende. Det er man er opmærksom på er bl.a. at man nok skal være lidt mere konservativ når det gælder motorer. De nye regler foreskriver at hver kører, kun må anvende en motor pr. løbsweekend. Kørerne - Fisichella og Massa - er klar, nu skal vinterstøvet rystes af. Begge glæder sig til at komme rigtigt i gang efter de mange testkørsler.Jaguar: Siden Jaguar præsenterede deres nye R5 har man arbejdet intenst på at løse nogle pludseligt opståede problemer. De seneste meldinger fra teamet fortæller at de løste og at man er klar. Der er testet i omegnen af 8000 km. og alt meldes klart fra teamet. Set udefra kan det måske blive et lille handicap at teamet kun har én erfaren GP racer, nemlig Mark Webber. Andenkøreren Christian Klien og testkøreren Björn Wirdheim er begge nye i Formel 1 sammenhæng. Seneste melding fra Mark Webber er at han nu føler at bilen er i god balance og at de mange ændringer i forhold til sidste år har betydet meget for bilen. Mark Webber glæder sig især til gensynet med hjemmebanen. For de to nye kørere i teamet, bliver det den første store oplevelse. Klien har bestemt sig for at gå forsigtigt til værks for ikke at risikere alt for meget i hans første GP. Fra teamet meldes alt så klart som det kan blive efter de første problemer. Målsætningen for denne sæson er fremskridt på alle fronter. Toyota: Toyota har beholdt sine kørere fra sidste år. Cristiano da Matta og Olivier Panis har kørt masser af testkilometer i den nye TF104 hen over vinteren. Kørerne er klar. Panis glæder sig til Albert Park banen, da den efter hans mening er en udfordrende bane. Samtidig er han meget begejstret for hele atmosfæren i Australien, og specielt i dagene op til det australske GP. da Matta er nu klar til at køre en sæson hvor han kender alle baner, på nær de nye som de andre heller ikke har kørt på før. Dog med undtagelse af Spa som tidligere har været på kalenderen. Teamet har skiftet teamchefen ud. Tsutomu Tomita glæder sig ligesom kørerne til at se hvor langt man er nået med den nye bil, især sammenlignet med det konkurrenterne har nået. De respektive tests hvor man har kørt sammen med andre teams, har "kun" givet visse indikationer, nu gælder det for alvor. Og så er man selvfølgelig klar over at pålidelighed og holdbarhed når det gælder bilerne, nu er blevet endnu mere alfa og omega. Jordan: Jordan har pga. sin økonomiske situation holdt meget lav profil når det gælder præsentation og tests. Og med to nye kørere, Giorgio Pantano og Nick Heidfeld i bilerne, bliver det interessant at se hvad designere og ingeniører har kunnet sætte sammen. Nick Heidfeld har erfaringen i Formel 1, hvor Pantano har den største erfaring fra Formel 3000. Teamet har haft rigtig travlt med at få bilerne gjort klar. Den sene lancering gjorde at testarbejdet blev meget sammenpresset. Pantano har fået en begrænset tid i bilen, så de første frie træningssessioner skal hjælpe ham i starten. Minardi: Holdbarhed er målet. Det må være devisen for Minardi teamet. Selvom at Paul Stoddart siger at budgettet er på plads for denne sæson, så skal der ikke smadres for mange biler. Sidste år kæmpede man sig gennem sæsonen - også økonomisk - men det betød at der ikke var plads til den store udvikling. Denne sæsons bil er da også endnu en evolution af en snart meget "gammel" grundmodel. Men det lille italienske team har det med at finde nogle smarte og billige løsninger, som tilsyneladende virker alligevel. I hvert fald nok til at man ikke sakker totalt bagud, men kan begrænse tabet til nogle få omgange. To nye kørere har købt sig ind i teamet. Baumgartner kørte et par GP'er hos Jordan sidste år. Bruni var testkører for teamet sidste år, men har aldrig kørt et GP. Men med Formel 3000 erfaring i lommen sammen med testkørslerne, er der alligevel lidt erfaring at tære af. Dog skal han vænne sig til at tempoet med 19 andre biler der vel alle kørere stærkere, er noget helt andet end at køre i Formel 3000. Teamet har forbedret bilen på mange punkter. Der er sikkert også brugt flere dele fra de Arrows racere som Paul Stoddart har sikret sig. Nu bliver det spændende at se om Minardi har nærmet sig de andre teams i den bagerste del af feltet, eller om det stadig bliver bundproppen. Noget som alle teams skal indordne sig under er reglementsændringer. I år er det således et ændret motorreglement hvor der kun må anvendes en motor pr. kører pr. weekend. Der må nu kun være to elementer på bagvingen mod tidligere tre. Det er lavet for at skabe en dårligere aerodynamik, hvilket især vil kunne mærkes i sving og ved nedbremsninger. Skal vi til at se flere nedbremsningsdueller i Formel 1 i år? Kvalifikationen er også ændret så begge sessioner nu køres med få minutters mellemrum. Nu er spørgsmålet så om de nye tiltag kan skabe en lige så spændene sæson som 2003 sæsonen gik hen og udviklede sig til? Første kapitel af den føljeton starter på søndag kl. 4 dansk tid. Dons
Læs mere om: 07/03/04 - Albert Park - Formel 1 |