Efter otte kørte specialetaper er de nu 23 sekunder fra førstepladsen, og selv om det bliver svært at nå på de resterende syv prøver, så er det dog muligt.
"Vi håber på masser af is og tåge i tirsdag aften i 'De lange knives nat', som den kaldes," fortæller Otto Kristensen fra Gap i det sydlige Frankrig. "Temperaturen i dalen er 11 grader, men på bjergtoppene er forholdene meget vanskelige med frost, sne og isglatte veje, og det kan blive vores fordel," vurderer han.
Alle de øvrige danskere kørte sig godt op gennem feltet mandag. Lars Bækkelund og Arne Pagh i Fiat 128 Coupé fra 1970 rykkede fra nr. 95 til 81. Preben Kristoffersen og Knud Hedegaard i Mini Cooper fra 1968 er gået fra nr. 148 til 133, Henrik Clausen og Preben Sunke i Triumph Spitfire rykkede op fra nr. 180 til 153, mens Kaj Bertelsen og Erik Rasmussen i Ferrari 275 GTB fra 1965 nu ligger som nr. 160 mod 193 i går.
Det ene af de to danske favorithold, Hilmar Andersen og Henning Friborg i Volvo 123 GT fra 1967, måtte søndag reparere benzinpumpe midt på en specialetape, og de faldt ned på en håbløs placering som nr. 270. Mandag rykkede det erfarne hold 40 pladser frem til en placering som nr. 230.
Selv om alle danskere har gjort det godt, er det dog kun Otto og Britta Kristensen, der stadig har chancen for en topplacering, når feltet i Rallye Monte-Carlo Historique kommer til målet i Monaco. At være blandt løbets 10 bedste er fornemt, men de 24 timer fra tirsdag morgen til onsdag morgen vil afgøre, om de kan præstere det utrolige ved at vinde løbet for anden gang på tre år. Læs mere om: 05/02/04 - Monte Carlo - Historisk Rally |