I det nye årtusinde har det - stort set - kun været muligt for professionelle rallyteams at indskrive sig på startlisten i Monaco. Mange private rallykørere drømmer imidlertid om at køre de berømte hastighedsprøver med de utallige hårnålesving, hvilket har bevirket en kraftig opblomstring for oldebarnet: Int. Rallye Monte Carlo Historique - med en deltagerliste på 340 old timere i 2004-udgaven.
Som old timer betegnes biler med mindst 25 år på registreringsattesten.
Under stor mediebevågenhed startede nordeuropæerne ud fra Rådhuspladsen i København. En af rallyets rookies - førstegangsdeltagere - er sydjyderne: Lars Bækkelund og Arne Pagh i en Fiat 128 SL Coupé fra 1972.
Tre timers hektisk arbejde med gearkasseskift ventede for ude. Alligevel var humøret højt hos rookierne: Lars Bækkelund og Arne Pagh ved starten fra Rådhuspladsen i København. (Foto: Kirketerp)
- Bad Hambourg i det sydlige Tyskland har tidligere været startsted for de danske mandskaber, konstaterer Arne Pagh. - Jeg har dog ladet mig fortælle, at de tyske arrangører ikke formåede at skabe den festivitas, som de spændende old timere virkelig fortjener. Jeg håber derfor, at København i fremtiden kan bibeholde sin status som startsted, selv om vi skal køre lidt over 1000 km. længere end konkurrenterne frem til opsamlingsstedet: Vals Les Bains.
Løbsledelsen havde bevilget nordeuropæerne en overnatning i Hamborg, hvilket skulle blive et held i uheld for rookierne.
- På vej til starten i København kom der lige pludselig yderst ubehagelige lyde fra gearkassen, oplyser Lars Bækkelund. - På forhånd havde jeg checket alt mekanikken i gennem, men en tand i femtegearet knækkede åbenbart af. Vi havde i hvert fald kun 1. og 4. gear til rådighed, hvilket blev krydret med en infernalsk larm.
- Heldigvis var tidskravene ikke skrappe mellem København og Hamborg, fortsætter Arne Pagh. - Derimod hænger 32 år gamle gearkasser på træerne, hvorfor vi måtte ty til hjælp fra rallyteamets trofaste service-duo: Per Troelsen og Oluf Albertsen, som ekspresleverede en reservegearkasse fra Horsens, og samtidig hjalp os med udskiftningen. Samtidig fik vi uvurderlig værksteds-assistance fra Citroën Amager, hvor startfeltet havde teknisk kontrol.
I det historiske rally er indlagt 13 bjergprøver, hvoraf 3 afvikles under den legendariske LANGE KNIVES NAT. På bjergprøverne er der ikke tid til svinkeærinder. Sammenlagt blev 2003-udgaven vundet med 816 strafpoint.
- Der gives strafpoint for hver tiendedel sekunds forsinkelse, forklarer Arne Pagh. - I gennemsnit var vinderne derfor kun 5 sekunder forsinket pr. bjergprøve. Med til historien hører, at vejret sidste år var yderst krævende med snefald og isglatte veje i Alperne.
Lars Bækkelund og Arne Pagh er på forhånd blevet udpeget som kvalificerede kandidater til bedst placerede rookie-mandskab generelt. Dette har baggrund i topresultater ved andre historiske rallies.
- Vi går efter et slutplacering blandt de 50 bedste i generalklassementet, afslutter Lars Bækkelund. - Samtidig satser vi på, at uheldet er brugt op! Så vi kan nyde de sportslige udfordringer uden flimmer i adrenalinet.
Meget tyder på, at sydjyderne havde rystet premiere-uheldet af sig. På rallyets allerførste bjergprøve blev de således andenbedst blandt mandskaberne, som var startet ud fra København.
Efter 5 dages strabadser slutter 7. Int. Rallye Monte Carlo onsdag d. 4. februar med en storslået præmiefest på det berømte Hotel Casino i Monaco. Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: 05/02/04 - Monte Carlo - Historisk Rally |