Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Rally Championship

Monte Carlo - fredag

WRC 
23/01/04 

World Rally ChampionshipGronholm tabte føringen på sidste prøve
Marcus Gronholm var den hurtigste kører fra starten, men på den sidste prøve måtte den tidligere verdensmester give tabt - og dermed kom sidste års vinder, Sebastien Loeb i føringen. Markko Martin i Ford Focus er 18 sekunder efter på 2. pladsen.
 

SS1 Selonnet-Breziers

Årets første rally i Monte Carlo er blevet sat i gang - eller rettere blevet udsat. Dagens første prøve blev aflyst, da der var alt for mange tilskuere i området. Det er ikke første gang at tilskuermasserne er skyld i at prøver aflyses, og det sker ofte i Monte Carlo. Lad os håbe at rallyet kan komme godt i gang på de følgende prøver.

SS2 Piegut-Urtis

Den nye prøve gav sejren til Marcus Gronholm, og det kunne ikke være en meget bedre debut for den nye Peugeot 307 WRC. Den tidligere verdensmester sejrede med en god margin ned til Markko Martin, mens den forsvarende mester, Petter Solberg havde problemer. Han ramte noget og stallede, hvorefter det tog noget tid før han igen fik gang i Impreza'en. Den anden Peugeot 307 med Freddy Loix sluttede lige indenfor top 10, så helt sikker er den nye racer ikke.

Kort nyt fra SS2

Prøven var meget iset, og flere hold har rapporteret at de fandt prøven ekstrem svær. Nogle kørere valgte at køre med bredere dæk, hvilket kostede tid.

Gilles Panizzi fik en dårlig start for sit nye team, Mitsubishi. Han tabte over et minut til Gronholm på prøven, fordi der var et problem med håndbremsen - meget dyrt på en prøve med mange hårnålesving.

Freddy Loix endte på en lidt skuffende 10. plads. "Jeg forsøgte at ændre opsætningen, og det kørte for meget rundt i mit hoved," siger belgieren der indrømmer at det blev lidt for kompliceret.

Top 10 på SS2

Nr.KørereBilTid
1.Gronholm/RautianienPeugeot 30717m20,9s
2.Martin/ParkFord Focus+ 9,9s
3.Loeb/ElenaCitroen Xsara+ 11,2s
4.Duval/PrevotFord Focus+ 19,5s
5.Solberg/MillsSubaru Impreza+ 36,0s
6.Kresta/TomanekHyundai Accent+ 38,2s
7.Sainz/MartiCitroen Xsara+ 38,7s
8.Galli/D'AmoreMitsubishi Lancer+ 44,8s
9.Vouilloz/FioriniPeugeot 206+ 50,3s
10.Loix/SmeetsPeugeot 307+ 58,5s

SS3 - Selonnet-Breziers

Markko Martin hentede sejren på SS3, men blot med et lille forspring ned til Marcus Gronholm der fastholder sin føring. Det var en stor overraskelse at Galli i Mitsubishi Lancer'en er så langt fremme, men det viser blot at alt kan lade sig gøre i Monte Carlo.

Problemerne ser ud til at fortsætte for Petter Solberg der har fået en dårlig start på sit titelforsvar. Han tabte yderligere et halvt minut på prøven!

Top 10 på SS3

Nr.KørereBilTid
1.Martin/ParkFord Focus15m45,6s
2.Gronhom/RautianienPeugeot 307+ 0,8s
3.Sainz/MartiCitroen Xsara+ 1,9s
4.Galli/D'AmoreMitsubishi Lancer+ 2,0s
5.Duval/PrevotFord Focus+ 4,4s
6.Kresta/TomanekHyundai Accent+ 5,6s
7.Loeb/ElenaCitroen Xsara+ 6,2s
8.Hirvonen/LehtinenSubaru Impreza+ 14,8s
9.Loix/SmeetsPeugeot 307+ 21,8s
10.Campos/SilvaPeugeot 206+ 31,8


Gianluigi Galli er overraskende rigtig godt med - billedet er dog fra gårsdagens shakedown. Sneen vælter for tiden ned i bjergområdet omkring Monaco
(Foto: Mitsubishi Motors)

SS4 - Piegut-Urtis

Efter de 20 km. inden kørerne kan gå til frokost, blev det Citroen der kørte stærkest, med sidste års vinder Sebastien Loeb som den hurtigste foran holdkammeraten, Carlos Sainz. I det hele taget var flere af de førende kørere godt med på prøven, og det er fortsat Marcus Gronholm og Peugeot 307 der fører feltet an.

Der var dog problemer - igen for Petter Solberg der valgte de forkerte dæk, og derfor samlet over SS3 og SS4 tabte meget tid. Føringen til Marcus Gronholm kan også være i fare, da den finske kører fik problemer med gearkassen på de sidste fire km.

Top 10 på SS4

Nr.KørereBilTid
1.Loeb/ElenaCitroen Xsara16m53,7s
2.Sainz/MartiCitroen Xsara+ 1,8s
3.Gronholm/RautianienPeugeot 307+ 8,4s
4.Martin/ParkFord Focus+ 10,7s
5.Duval/PrevotFord Focus+ 12,8s
6.Solberg/MillsSubaru Impreza+ 15,1s
7.Loix/SmeetsPeugeot 307+ 26,0s
8.Kresta/TomanekHyundai Accent+ 27,7s
9.Vouilloz/FioriniPeugeot 206+ 30,0s
10.Hirvonen/LehtinenSubaru Impreza+ 40,9s


Så er det tid til at få set bilerne godt igennem - her er det Carlos Sainz Citroen der bliver kigget efter i sømmene
(Foto: Citroen)

Stillingen efter SS4

1. Gronholm
2. Loeb + 8,2s
3. Martin + 11,4s
4. Duval + 27,5s
5. Sainz + 33,2s
6. Kresta + 1m02,3s
7. Solberg + 1m14,4s
8. Galli + 1m36,8s

Kort nyt efter SS4

Gilles Panizzi har klaget noget over håndbremsen i den nye Mitsubishi. "Det er et mindre styringsproblem, som ikke giver kørerne den helt store tiltro. Det er svært når vi hele tiden skifter fra is til asfalt, og tilbage igen," forklarer Derek Dauncey, der er teammanger. Målet for Mitsubishi er dog fortsat at de skal indhente så mange informationer som muligt, fremfor nogle konkrete resultater.

Isen smelter - eller gør den? Det er det som alle kigger efter forud for de kommende prøver. Ifølge Michelin trækker de mere i retning af et intermediate dæk, der dog stadig kan klare en lidt løsere iset overflade. Freddy Loix har dog satset - han fortsætter og kører uden pigge på dækkene. Så hvis isen smelter for alvor, så kan han rykke godt frem - men hvis det modsatte er tilfældet, ja... Også Gilles Panizzi, den store asfaltekspert er uden pigge. Hos Pirelli, der supporterer Subaru kører man med et intermediatedæk med mindre pigge.

SS5 - Laborel-L'Aubergerie

De 26,9 km. til L'Aubergerie gav en tæt duel mellem Gronholm og Loeb. På dette tidspunkt er de to begyndt at blive linet op som de store duellanter i kampen om sejren. Det blev også en succes for de kørere der var mere konservative. Freddy Loix, som satsede på mere regnvejrsdæk blev straffet for sin satsning og endte udenfor top-10 med et tidstab på næsten halvandet minut i forhold til holdkammeraten, Marcus Gronholm.

Af de korte nyheder kan nævnes at Mitsubishi køreren Gianluigi Galli kørte af - ærgerligt efter at han viste god form i den nye racer.

Top 10 på SS5

Nr.KørereBilTid
1.Gronholm/RautianienPeugeot 30718m04,1s
2.Loeb/ElenaCitroen Xsara+ 1,8s
3.Martin/ParkFord Focus+ 2,0s
4.Duval/PrevotFord Focus+ 3,3s
5.Sainz/MartiCitroen Xsara+ 11,2s
6.Hirvonen/LehtinenSubaru Impreza+ 15,9s
7.Solberg/MillsSubaru Impreza+ 27,5s
8.Panizzi/PanizziMitsubishi Lancer+ 50,8s
9.Vouilloz/FioriniPeugeot 206+ 53,4s
10.Kresta/TomanekHyundai Accent+ 56,1s

Der resterer endnu én prøve som køres i umiddelbar forlængelse af denne - så kørerne kommer tidligt på weekend!


Loeb presser alt hvad han kan - men Gronholm fører fortsat
(Foto: Citroen)

SS6 - Rosans-L'Epine

Marcus Gronholm slap taget i føringen på dagens sidste prøve, og dermed slap Sebastien Loeb op i føringen. Samtidig smuttede også Markko Martin op på 2. pladsen og Gronholm indtager nu 3. pladsen.

Tiderne blandt de tre første er meget tætte, så det bliver nok her vi skal finde vinderen søndag eftermiddag.

Top 10 på SS6

Nr.KørereBilTid
1.Loeb/ElenaCitroen Xsara18m15,2s
2.Loix/SmeetsPeugeot 307+ 5,9s
3.Sainz/MartiCitroen Xsara+ 12,1s
4.Martin/ParkFord Focus+ 14,9s
5.Solberg/MillsSubaru Impreza+ 20,5s
6.Gronholm/RautianienPeugeot 307+ 28,7s
7.Duval/PrevotFord Focus+ 39,8s
8.Hirvonen/LehtinenSubaru Impreza+ 40,5s
9.Kresta/TomanekHyundai Accent+ 1m05,6s
10.Burri/PattheySubaru Impreza+ 1m25,6s


Sebastien Loeb kom op i føringen, og har følgeskab af Markko Martin på 2. pladsen
(Foto: Ford)

Stillingen blandt de første otte efter første dag i Monte Carlo

Nr.KørereBilTid
1.Loeb/ElenaCitroen Xsara1t26m38,7s
2.Martin/ParkFord Focus+ 18,3s
3.Gronholm/RautianienPeugeot 307+ 18,7s
4.Sainz/MartiCitroen Xsara+ 46,5s
5.Duval/PrevotFord Focus+ 1m00,6s
6.Solberg/MillsSubaru Impreza+ 1m52,4s
7.Kresta/TomanekHyundai Accent+ 2m54,0s
8.Hirvonen/LehtinenSubaru Impreza+ 2m54,8s
Benji

Læs mere om:
  • 25/01/04 - Monte Carlo - WRC
  •