"Det var kun tilfældigt, at vi forbedrede vores tid, for det var ikke noget, vi gjorde med vilje," fortalte John Nielsen kort efter midnat.
"Vi havde sat løbsmotoren i bilen i dag for at checke, at den virker, og det hele går fint. Bilen har en super balance, og alt går efter planen. Det har faktisk kun været rutineting, som vi har arbejdet med i aften, hvor vi f.eks. har været på banen i to omgange for at justere vores lygter."
Selv om Den Blå Avis Team Gohs bedste omgangstid er seks sekunder langsommere end den tid, som Jan Lammers tilsvarende Dome-Judd-racer satte på kvalifikationsdæk onsdag aften, så tager man det i det dansk-japanske team som en klar pejling på, at man har gode chancer i løbet.
"Vi ser jo tydeligt på Lammers bil, hvad den er i stand til, hvis man sætter den op til udelukkende at køre kvalifikation, og der vil ikke blevet meget forskel på, hvad de to biler kan præstere i løbet. Vi har en god bil, og det kan blive et godt Le Mans for os," fastslår holdkaptajnen, som i 1990 stod på podiet som Danmarks første vinder af den franske klassiker.
"Jeg tror helt klart, at vi kan fuldføre, og hvis vi kan fuldføre uden at få problemer undervejs, så tror jeg, at vi kan komme på podiet. Før vi startede sæsonen, var en top 5-placering på Le Mans vores mål, og det tror jeg fortsat på. Hvis du så kan være i top 5, så skal der bare lidt uheld til blandt bilerne foran dig, for at man kommer længere op," siger John Nielsen, der vil sidde bag rattet af bilen, når løbet starter lørdag eftermiddag klokken 16.00.
"Jeg starter løbet med en dobbelt-stint, og hvis dækkene så viser sig at være gode nok efter den dobbelt-stint, så bliver jeg ude og tager et tredje stint," forklarer Super John om løbsstrategien. "Det samme gør Casper og Katoh, og når de har gjort det, begynder det at blive tidligt aften, og derefter tager vi så tingene efterhånden. Som holdkaptajn er det jo op til mig at læse mine partnere, for jeg skal bruge mit team bedst og mest effektivt."
Mens japanske Hiroki Katoh har Le Mans-erfaring med i bagagen i form af en femteplads sidste år, så er Den Blå Avis Team Gohs tredje kører, Casper Elgaard, Århus, med sine blot 23 år den hidtil yngste danske kører i den franske klassiker. Men efter onsdagens og torsdagens tidtagninger har John Nielsen kun lovord til overs for sin protegé:
"Casper klarer sig fint. Han gør, hvad vi har planlagt, og han holder sig til spillereglerne. Han skal ikke lave heltegerninger, for det gør man ikke på Le Mans, hvor man fem steder på banen kører over 300 km/t. For det første smadrer man bilen, for det andet gør det ondt. Men med rutinen og sikkerheden kommer tiderne, hvis man har talent, og det har Casper!"
"Casper klarer sig fint", siger John Nielsen om sin Le Mans-debuterende holdkammerat.
Selv er den unge debutant også ved at blive fortrolig med såvel Dome-raceren som den mere end 13 km lange bane.
"Jeg begynder at føle mig godt tilpas, og jeg kender bilen rimeligt godt," siger Casper Elgaard. "Jeg har det godt, når jeg sidder i bilen, og nu begynder jeg at kunne presse den mere og mere. Her til aften nåede jeg kun en enkelt flyvende omgang, men jeg var allerede et halvt sekund hurtigere end min bedste tid i går, selv om vi kørte på hårdere dæk."
Ligesom sin holdkaptajn og læremester er unge Elgaard også optimist forud for de 24 timers strabadser i weekenden. Dette hænger meget sammen med den indsats, man har gjort under de to seneste dages tidtagning.
"Vi er rimeligt godt forberedt, for vi har brugt de to dage på at få skabt en god bil til løbet og ikke én, der bare er god på en enkelt omgang. Vi mener selv, at vi har en rigtig god bil til løbet, og så må vi se, om det hele fungerer, som det skal. Det er det evige spørgsmål her ved Le Mans, nemlig om bilen holder," siger Casper Elgaard, der tror på et godt resultat.
"Vi skal nok gå ud og gøre et godt job, og jeg tror nok, at jeg skal leve op til de forventninger, som teamet har. Som jeg i øvrigt også har til mig selv."
Set med danske øjne var det negativt, at den forsvarende Le Mans-mester, Tom Kristensen, Monaco, mistede den pole position, som han ellers havde sikret sig onsdag aften. Det skete, da teamkammeraten Rinaldo Capello fik sin tilsvarende Audi rundt i en tid, der blot var tre hundrededele hurtigere end nordjyden, hvis bil dog lørdag fortsat starter i forreste række.
For den sidste danske deltager, Jan Magnussen, USA, gav torsdagens indsats også forbedringer, idet han og teamkammeraterne Gary Brabham og Franck Lagorce avancerede fra 22. til 19. pladsen i deres Panoz.
Resultat efter onsdag og torsdags tidtagninger:
1. | Laurent Aiello(F)/Rinaldo Capello(I)/Christian Pescatori(I) | 3.32,429 |
| Audi Sport Team Joest Audi R8
| 2. | Tom Kristensen(GB/Frank Biela(D)/Emanuele Pirro(I) | 3.32,458
| | Audi Sport Team Joest Audi R8
| 3. | Johnny Herbert(GB)/Ralf Kelleners(D)/Didier Theys(B) | 3.34,349
| | Champion Racing Audi R8
| 4. | Jan Lammers(NL)/Val Hillebrand(NL)/Donny Crevels(NL) | 3.34,838
| | Racing for Holland Dome S101-Judd
| 5. | Stefan Johansson(S)/Tom Coronel(NL)/Stephane Lemarie(F) | 3.35,128
| | Johansson Racing Audi R8
| 6. | Olivier Beretta(MC)/Karl Wendlinger(A)/Pedro Lamy(P) | 3.36,155
| | ORECA Team Playstation Chrysler-Mopar LMP
| 7. | Martin Brundle(GB)/Stephane Ortelli(MC)/Guy Smith(GB) | 3.36,535
| | Team Bentley Bentley EXP Speed 8
| 8. | Eric Bernard(F)/Emmanuel Collard(F)/Marc Goossens(B) | 3.37,402
| | DAMS Cadillac Northstar LMP
| 9. | Andy Wallace(GB)/Eric van de Poele(B)/Butch Leizinger(USA) | 3.37,408
| | Team Bentley Bentley EXP Speed 8
| 10. | Philippe Gache(F)/Anthony Beltoise(F)/Jerôme Policand(F) | 3.38,746
| | SMG Racing Courage C60-Judd
| 15. | John Nielsen(DK)/Casper Elgaard(DK)/Hiroki Katoh(J) | 3.40,958
| | Den Blå Avis Team Goh Dome S101-Judd
| 19. | Jan Magnussen(DK)/Gary Brabham(AUS)/Franck Lagorce(F) | 3.42,974
| | Panoz Motor Sports Panoz LMP07 |
Morten Alstrup
Læs mere om: 16/06/01 - Le Mans - Le Mans |