Det dansk-japanske team blev noteret for en tid på 3.42,089 for deres bedste omgang på den over 13 km lang bane, og det gav trioen John Nielsen, England, Casper Elgaard, Århus og Hiroki Katoh, Japan, en foreløbig placering som nummer 15 på den 48 bils store grid.
"Vi er sådan set ganske godt tilfredse, for bilen kører godt, og der er ikke nogen problemer," udtalte John Nielsen sent onsdag aften.
"Vi havde håbet på at komme til at ligge mellem ottende- og fjortendepladsen, så det er egentlig i orden. Vores dækleverandør Goodyear bygger simpelthen ikke kvalifikationsdæk til denne klasse, så i modsætning til f.eks. det andet Dome-team og mange andre teams har vi i stedet brugt bløde løbsdæk til at sætte tiden med."
Selv om John Nielsens kvalifikationstid kun rakte til en foreløbig gridplacering som nummer 15, og der er godt 10 sekunder op til bedste tid, så er kampen i top utroligt tæt. De fire biler, som er placeret lige foran Den Blå Avis Team Gohs rød-hvide Dome, ligger således blot indenfor et halvt sekund!
Mens John Nielsen har mange Le Mans-deltagelser bag sig, så er hans unge teamkammerat, Casper Elgaard, debutant i den franske klassiker, hvor gennemsnitsfarten ligger over 220 km/t og topfarten nærmer sig de 380 km/t på Mulsanne-langsiden.
"Jeg er lige kommet ind efter den sidste del af natkørslen, og det var ikke så slemt, som jeg havde troet," fortæller den 23-årige århusianer, der er yngste dansker i løbet.
"Alle sving på banen er rimeligt godt lyst op, og det er kun rigtigt mørkt, når det går lige ud. Det hjælper også at kunne banen godt, for der er nogle sving som f.eks. Indianapolis-svingene, hvor du i det første går ind med 250 km/t og i det næste med 300 km/t, og du kan simpelthen ikke se svingene, før du er helt derhenne."
"Jeg føler mig rigtigt godt tilpas i bilen, og det går den rigtige vej, men jeg lærer da stadigvæk noget hele tiden," fortsætter Casper Elgaard. "Der er to steder på banen, som er meget hurtige, og i Porsche-kurverne er der fem sving i træk, hvor du er over 200 km/t. Her kan du miste meget tid, men samtidig er det også vigtigt at tage det stille og roligt, for ryger du af, så ryger du i væggen og ødelægger hele bilen. Men jeg skal først være hurtig i bilen på lørdag, så jeg skal sådan set bare bruge tidtagningen til at lære."
I toppen af tidtagningen er der ikke uventet tre Audi-biler med de to fabriksvogne forrest, og den allerhurtigste tid under onsdagens tidskørsler blev sat af Tom Kristensen, Monaco, som på en flyvende omgang i den sene tidtagning kappede godt tre sekunder af den tid, som han satte tidligere på aftenen.
Derimod går det knapt så stærkt for Jan Magnussen, USA, som kører en fabriksracer for Panoz. Efter den første tidtagning var Big Mag og hans teamkammerater attende hurtigst, men da man ikke formåede at forbedre tiden, rykkede man ned på en foreløbig 22. plads.
Morten Alstrup Læs mere om: 16/06/01 - Le Mans - Le Mans |