Rutelæggere var Henrik Jørgensen og Poul Erik Nielsen, som har komponeret mange krævende DM-ruter inden for både bilorientering og økonomiløb.
Danske mestre i økonomiløb var på forhånd udpeget: Ole "Gulerod" Nielsen og Torben Arp - Ke. Hyllinge/Frankrig, som efterhånden er blevet en legende inden for nordisk økonomiløbssport. Mesterskabet er udskrevet over 6 afdelinger, hvoraf de bedste 4 resultater er tællende til slutstillingen. Med 4 sejre inden 2nd North Zealand Eco Rally kunne det rutinerede par derfor ikke vippes af guldpinden. DM-guldparret satte trumf på DM-værdigheden ved at køre 33 km/l rundt i Nordsjælland med deres Toyota Yaris 1,4D.
- Det var iøvrigt parrets første deltagelse i denne bil, forklarer Henrik Jørgensen. - Derimod var der mere spænding om DM-sølvet og -bronzen. Gennem hele sæsonen har Kaj Ole Jensby og Hardy Madsen - Odense/Kolding - ligget på en sikker andenplads med deres Peugeot 206 HDI diesel, men de blev overlistet på målstregen af sydjyderne Poul Henning Hansen og Svend Erik Højbye i Peugeot 106 1,4 i benzin-version (23,8 km/l).
Det danske mesterskab i økonomiløb afgøres i en kombination af kørsel længst på literen samt den bedste forbedring af den såkaldte ECE-norm, som giver et fabriksgennemsnit over brændstof-forbruget.
- Normalt er dieselbilerne ikke glade for koldt vejr, fortsætter Henrik Jørgensen. - Her gælder det specielt om at holde temperaturen oppe i motorolien, ellers tabes der vigtige hestekræfter indenbords i motoren.
- Peugeot'en er min mors dagligbil, fortæller koldingenseren Poul Henning Hansen. - Til gengæld for at holde den oppe på dupperne får jeg så lov til at bruge den til økonomiløb!
I turistklassen ved 2nd North Zealand Eco Rally blev der også scoret flere flotte resultater. Den tidligere rallykører Leif Thomsen fra Hillerød hjemkørte sammen med Dorthe Bonefeldt respektvækkende: 29.61 km/l i deres Skoda Superb 1,9 TDI.
- Ruten var på 325 km. rundt omkring Roskilde Fjord, oplyser Henrik Jørgensen. - Dette giver et fornuftigt grundlag for at måle brændstofforbruget under et 1-dags arrangement. I Nordisk Mesterskab køres der typisk over 2 dage.
En anden rallykører var Niels Seehusen fra Helsinge, som sammen med Jan Thygesen kørte 25,59 km/l i Skoda Octavia 1,9 TDi. Dog måtte parret indkassere lidt rutestraf, da de overså en rutekontrol, samt kom for sent til en tidskontrol.
VAS' rutinerede rally co-driver, Ole R. Frederiksen, er til daglig ansat i Post Danmark, hvor brændstofbesparelse også er en vigtig parameter i driften. Derfor fik en håndfuld postbude lejlighed til at prøve den 325 km. lange rute i firmabilen: Peugeot Partner 1,9D. Ole R. Frederiksen hjemkørte sammen med Lis Lund et slutresultat 20,66 km/l foran Birger Voss og Jan Bay (14.08 km/l).
Resultaterne i 2nd North Zealand Eco Rally DM-finale i økonomiløb:
Licensklasse:>BR>
1. Ole "Gulerod" Nielsen / Torben Arp, Ke. Hyllinge / Frankrig, Toyota Yaris 1,4 D, 33.01 km/l
2. Poul Henning Hansen / Svend Erik Højbye, Kolding, Peugeot 106 1,4, 23.84 km/l
3. Tage Gejl Pedersen / Marianne Pedersen, Herning, Renault Megane 1,5 dCi, 29.11 km/l
4. Kaj Ole Jensby / Hardy Madsen, Odense / Kolding, Peugeot 206 HDI 2,0, 26.36 km/l
5. Niels Chr. Madsen / Olav Madsen, Gladsaxe / Roskilde, Alfa Romeo 156 2,0 TS, 19.40 km/l
Turistklasse:
1. Leif Thomsen / Dorthe Bonefeldt, Hillerød, Skoda Superb 1,9 TDI, 29.61 km/l
2. Ole R. Frederiksen / Lis Lund, Skibby, Peugeot Partner 1,9D, 20.66 km/l
3. Kennet Pichard / Kim Pedersen, Roskilde, Skoda Fabia 1,4, 19.26 km/l
DM-slutstillingen 2003 i økonomiløb:
1. Ole "Gulerod" Nielsen / Torben Arp, Ke. Hyllinge / Frankrig, Toyota Yaris 1,4 D, 200 mp.
2. Poul Henning Hansen / Svend Erik Højbye, Kolding, Peugeot 106 1,4, 194 mp.
3. Kaj Ole Jensby / Hardy Madsen, Odense / Kolding, Peugeot 206 HDI 2,0, 191 mp.
4. Niels Chr. Madsen / Olav Madsen, Gladsaxe / Roskilde, Alfa Romeo 156 2,0 TS, 187 mp.
5. Tage Gejl Pedersen / Marianne Pedersen, Herning, Renault Megane 1,5 dCi, 186 mp. Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Poul Henning Hansen |