Nøglen til rokeringerne var SS8, der blev kørt som dagens anden hastighedsprøve. Her sørgede et kraftigt regnvejr for at hele feltet mere eller mindre blev vendt på hovedet. Indenfor få kilometre kørte begge de to førende - på det tidspunkt Sebastien Loeb og Markko Martin - af vejen og satte så meget tid til, at det begge er ude af spillet, selv om begge stadig kører med.
Dermed lå vejen åben for Francois Duval, som overtog føringen og siden har forsvaret den flot næsten hele dagen. Først mod Carlos Sainz, som ikke er kommet forbi ham, og på det sidste mod Petter Solberg, som ganske enkelt har kørt fuldstændigt fremragende hele dagen og på dagens sidste hastighedsprøve overtog føringen. Solberg har håbet på regnvejr, da Subaruens Pirelli-dæk fungerer bedst på fugtigt underlag. Han fik det i dag, og han har forstået at udnytte sin chance.
Duval har også kørt godt i dag, selv om presset er stort på den unge belgier. Han har ikke megen erfaring med rallyet på Korsika, og nu ligger han til at kunne blive den første belgier, som vinder et VM-rally. Med bare en smule kendskab til, hvor rallygale folk i Belgien er, er det let at forestille sig, at Duval kan føle trykket på skuldrene.
Som 3'er har vi den gamle ræv, Sainz. Igen har han vist sin uvurderlige evne til altid at være med fremme, uanset forholdene. Man kan aldrig afskrive ham, og han kan stadig gå hen og vinde dette rally - noget som vil bringe ham i spidsen af VM-serien.
Der er andre, som har kørt ganske fremragende i dag. Den unge finne, Mikko Hirvonen, har skabt noget, der ligner mirakler i en et år gammel Ford Focus. Den gamle Focus har aldrig været regnet som nogen ørn på asfalt, og en finsk kører kan vel heller ikke finde ud af det underlag? Tjah, Hirvonen ser ud til at kunne noget. På SS8 var han hurtigst af alle, men det kunne tildels tilskrives, at han - i modsætning til stort set alle andre - havde valgt dæk, som var i stand til at træde igennem vandet på vejen. Men på de efterfølgende prøver har han stabilt lagt sig omkring 7-8. hurtigste tid, og har flere gange givet folk som Panizzi, Loeb, Makinen og Grönholm tørt på. Ikke ilde for en ung kører på vej op.
Hvad vil morgendagen så bringe? Med de sidste par dage i frisk erindring, skal vi nok undlade at spå. Vejrudsigten lægger op til, at regnen ikke fortsætter. Det vil Solberg uden tvivl være ked af, men selv i tørvejr vil han kæmpe indædt for at holde sin føring. Det samme vil Duval for at generobre den og skabe historie i sit hjemland. Og hvis de to først begynder at slås, er sandsynligheden for at Sainz kan lukrere på et par uheld vel heller ikke så lille igen? Det bliver en spændende afslutning.
Resultat - dag 2:
1 Petter Solberg, Subaru Impreza --- +3:09:13,6
2 Francois Duval, Ford Focus --- +17,9
3 Carlos Sainz, Citroën Xsara --- +22,4
4 Colin McRae, Citroën Xsara --- +1:15,5
5 Marcus Grönholm, Peugeot 206 --- +1:23,6
6 Gilles Panizzi, Peugeot 206 --- +1:26,5
7 Tommi Makinen, Subaru Impreza --- 2:10,3
8 Richard Burns, Peugeot 206 --- +2:22,0
9 Philippe Bugalski, Citroën Xsara --- +2:32,9
10 Mikko Hirvonen, Ford Focus --- +2:33,9
12 Markko Martin, Ford Focus --- +5:16,0 Læs mere om: 19/10/03 - Frankrig - WRC |