1. time
34 vogne følger banens safety car rundt, inden løbet frigives med rullestart. #1 John Nielsen går øjeblikkeligt i front, mens teamkammeraten #5 Tom Pedersen må se #1 Jan Magnussen gå forbi allerede på første omgang.
På femte omgang går Magnussen indenom Nielsen for enden af langsiden, blot for at fortsætte ud i sandet 3 omgange senere. Ved det efterfølgende pitstop lyder diagnosen på bremseproblemer. Optimismen fejler dog ingenting. "There's still a long way ahead". Jens Edman overtager rattet og bruger den resterende time på at køre holdet tilbage til fjerdepladsen.
På næsten samme tid må også #11 Peter Andersen/Michael Outzen og den potente Ferrari i pit.
John Nielsen kan atter indtage førstepladsen, mens #2 Jesper Sylvest er kommet forbi #5 Tom Pedersen, i kampen om andenpladsen. Løbet fortsætter ufortrødent frem til omkring halvtimesmærket. Efter 27 minutter kører #2 Jesper Sylvest, som den første i førerfeltet, i pit. Jens Møller tager over fra 16. pladsen.
På omgang 27 opnår Team Essex Invest den totale dominans af løbet. Alle tre vogne ligger i top-3. Det sker da #21 Jørgen Weinreich har en langsom omgang på vej mod pitten fra tredjepladsen. Bjarne Kragelund vender tilbage på den samlede 15. plads efter en ud-omgang på 7 minutter.
Næste vogn i pit, er #5 Tom Pedersen, der overlader bilen til Robert Schlünssen efter en halv times kørsel. Det bliver et langsomt stop for dette hold i forhold til Peugeot #2. Inden stoppet er afstanden ca. 10 sekunder, men da begge hold er tilbage i samme pitstopsekvens, er afstanden vokset til 50 sekunder! Ikke nok med det, men Schlünssen har #1 Jens Edman i nakken, så snart han er tilbage på banen. En "varm" Edman overhaler næsten øjeblikkeligt. Disse tre biler ligger på dette tidspunkt og kæmper om den generelle tiendeplads.
Efter 35 minutter er #3 John Nielsen næste mand i pitten. Med over en omgangs forspring til #5 Jens Winther, kører han ind, men i modsætning til de øvrige hold bliver Super-John siddende og vender tilbage på fjerdepladsen. Afstanden til #2 Jens Møller er næsten uforandret på 7 sekunder.
De førende holds pitstop giver Essex-holdet tredje bil #4 med Jens Winther Jr. syv omgange i front. Winther har kørt et forsigtigt første stint, men har haft en tæt dyst med #28 Jan Kalmer de første tre kvarter. Afstanden er inden for 10 sekunder, indtil Kalmar mister tid kort før begge kører i pit på omgang 39. Efter lange stop vender teamchef Peter Halvorsen tilbage i #4 på syvendepladsen, mens #28, nu i hænderne på Bruno Rasmussen, er på 11. pladsen.
I mellemtiden er #5 Robert Schlünssen udgået med differentialeproblemer efter 36 omgange. Resten af dagen fungerer biler som reservedelslager for de øvrige 2 biler.
Pitstoppene blandt de hurtige DTC-biler giver mulighed for to af feltets klasse D-deltagere til at overtage føringen af løbet på omgang 40 og 41 - eneste gang det sker i den resterende del af løbet. #41 Per Poulsen udnytter sin klassepole til at dominere den første halve time. Dog lykkes det #20 David Falch at indhente og overhale Poulsen kort før pitstoppet, hvor bilens bygger Peter Rasmussen overtager. Peter klarer ud-omgangen på 6 minutter 00,676 sekunder - dét er timing og det er sådan man vinder.
En stærkt kørende David Falch bliver ude i yderligere et kvarter og opnår dermed at føre generelt på omgang 40, før han pitter og Lars Vendelbo overtager rattet.
Næste bil i front er lidt mere overraskende. #31 Dan Birkelev/Kurt Bonnerup kvalificerede sig i den bagerste del af feltet, men ved påholdende kørsel lykkes det at køre sig i front på omgang 41. Føringen er imidlertid kortvaring, for over de næste omgange flyver #3 John Nielsen og #2 Jens Møller forbi.
Et andet Citroën Saxo-hold der har været godt med er #25 Brian Mikkelsen/Klaus Ellmies/Marco Schumann. En god start bringer holdet op på andenpladsen i klasse D, men #20 David Falch kommer hurtigt forbi. Holdet er en sikker nummer tre, da de går i pit på omgang 27, men her begynder tingene at skride. 6-minutterreglen bliver brudt med en ud-omgang på 5:56, hvilket koster et ekstra stop. På næsten samme tid overgår samme skæbne #10 Allan Bjerregaard/Michael Skipper Pedersen/Jens Kristoffersen, der indtil da er solidt placeret i den bedste halvdel af feltet i den lille vakse Ford Puma.
Stillingen efter 1. time
|
pos. | # | kørerhold | kl. | vogn | omg. | tid |
|
1. | 3 | John Nielsen/HKH Prins Joakim/Casper Elgaard | C | BMW 320 | 49 | 1:00:10.663 |
2. | 2 | Jens Møller/Martin Pedersen/Jesper Sylvest | C | Peugeot 307 | 48 | 0:59:36.706 |
3. | 31 | Kurt Bonnerup/Dan Birkelev | D | Citroën Saxo VTS | 48 | 0:59:59.583 |
|
4. | 1 | Jan Magnussen/Jens Edman/Ronnie Bremer | C | Peugeot 307 | 47 | 0:58:51.791 |
5. | 21 | Jørgen Weinreich/Bjarne Kragelund | C | Nissan | 46 | 1:00:31.620 |
6. | 4 | Peter Halvorsen/Jens Winther | C | BMW 320 | 46 | 1:00:43.248 |
|
7. | 25 | Marco Schumann/Brian Mikkelsen/Klaus Ellmies | D | Citroën Saxo VTS | 46 | 1:00:46.484 |
8. | 20 | David Falch/Klaus Verner/Lars Vendelbo | D | Peugeot 307 | 46 | 1:00:52.627 |
9. | 28 | Jan Kalmar/Allan Jørgensen/Bruno Rasmussen | C | Lotus Sport 2,0 | 46 | 1:00:58.068 |
|
10. | 41 | Per Poulsen/Peter Rasmussen | D | Renault Megane | 46 | 1:00:58.452 |
11. | 87 | Jens Enemark/John Hansen/Henrik Jansen | C | BMW M3 | 45 | 0:58:49.160 |
12. | 36 | Flemming Schantz/Jesper Carlsen | D | Peugeot 206 GTI | 45 | 0:59:49.041 |
|
13. | 89 | Peter Clausen/Hans Elnegaard/Steffen Larsen | C | Peugeot 106 GTI | 45 | 1:00:43.547 |
14. | 15 | Søren B.Mortensen/Henning Andersen/Jørgen Vendelbo | D | Peugeot 206 | 45 | 1:00:52.982 |
15. | 16 | Thomas Jensen/Peter Dyrelund | C | Honda Civic | 44 | 0:59:35.279 |
|
16. | 10 | Allan Bjerregård/Michael Skipper/Jens Kristoffersen | D | Ford Puma | 44 | 1:00:20.163 |
17. | 47 | Ejnar Rosenhøj/Kenneth Peters | D | Toyota Corolla GTI | 43 | 0:59:40.817 |
18. | 26 | Henrik Olesen/Per Uhrenfeldt/(Jimmy Juelshøj)/Thomas Jensen | C | Austin Mini Cooper | 43 | 1:00:06.492 |
|
19. | 27 | Eddi Andersen/Karsten Jerichau/Peter Dann Jørgensen | D | Peugeot 307 | 43 | 1:00:51.634 |
20. | 42 | Morten R.Jensen/Erik Christensen/Kent Bo Steffensen | D | Renault Megane | 42 | 0:59:43.763 |
21. | 76 | Niels Davidsen/Anders L. Larsen/Ivan Saaby Hansen | C | Honda Civic | 42 | 1:00:52.471 |
|
22. | 18 | Hans Hartmann Petersen/Ronnie Andersen/Kenneth Persson | D | Citroën Saxo | 41 | 0:58:33.880 |
23. | 88 | Steen Sander Madsen/Michael Klessner | C | Ford Sierra XR4i | 41 | 1:00:07.853 |
24. | 11 | Peter Andersen/Michael Outzen | C | Ferrari 348 GT | 41 | 1:00:49.327 |
|
25. | 51 | Henrik Thomsen/Michael Petersen | D | Peugeot 106 | 40 | 0:59:56.496 |
26. | 22 | Tom Rørvig Jensen/Anders Mortensen/Poul Erik Jensen | D | VW Golf 16 V | 40 | 1:00:38.840 |
27. | 19 | Erik Byrgesen/Martin Skovgaard/Lars Skovgaard | D | Opel Astra 2.0 | 38 | 1:00:16.287 |
|
28. | 5 | Tom Pedersen/Robert Schlünssen | C | BMW 320 | 36 | 0:47:08.744 |
29. | 60 | Morten Steen Heide/Lars Aachmann/Kim Jensen | D | Mazda | 36 | 0:59:40.470 |
30. | 23 | Werner Wounlund/Dennis Wounlund | D | Citroën Saxo VTS | 24 | 0:39:49.618 |
|
31. | 46 | Svend Erik Iversen/Kent Iversen/Jørgen Olsen | D | Peugeot 206 | 21 | 0:27:22.807 |
32. | 129 | Andreas Kjærgaard/Jan Heiselberg/Herluf Jensen | D | Citroën Saxo VTS | 21 | 0:27:51.527 |
33. | 14 | Jens Hansen/Niels Carl Nielsen | C | BMW 325i | 18 | 0:21:26.561 |
|
34. | 45 | Jakob Borum/Ole Luton | C | Honda Civic VTI | 10 | 0:11:59.162 |
|
I en blanding af mørke skyer og klar solskin gør deltagerne den første time færdig. #3 John Nielsen fører med ca. en halv omgang foran #2 Jens Møller, mens #31 Birkelev/Bonnerup hastigt er på vej til at blive taget med en omgang - vel at mærke med et pitstop mindre end de førende. Over en omgang efter er #1 er netop i gang med deres andet stop, hvor Ronnie Bremer er klar til at hoppe i sædet.
På femtepladsen er erfarne rotte #21 Bjarne Kragelund godt i gang med at lægge afstand til #4 debuterende Peter Halvorsen.
Klasse D har #31 Birkelev/Bonnerup i føringen, foran endnu en Saxo Cup-racer, #25 Mikkelsen/Ellmies/Schumann. Realiteterne er imidlertid at begge hold mangler et stop ved 1-times mærket. Reel fører her er #20 Lars Vendelbo, der blot er 8 sekunder foran #41 Peter Rasmussen. Eneste andet hold på omgangshøjde er #36 Flemming Schantz/Jesper Carlsen
Blandt ofrene den første time er #45 Jakob Borum. Efter ti omgange kører han i pit i et tykt røgslør. En spræng toppakning er den øjeblikkelige diagnose og Ole Luton er tilskuer resten af dagen.
Sæsondebuterende Niels Carl Nielsen planter #14 Jens Hansens BMW i dækvolden i Audi-svinget. Det bløde sand og skaderne i venstre fronthjørne forhindrer al videre kørsel for dette hold.
#129 Andreas Kjærgaard parkerer sin Citroën Saxo uden 1. og 2. gear efter ca. en halv time, mens #46 Svend Erik og Kent Iversen, samt Jørgen Olsen må langtidsparkere på grund af en manglende køler og udlån af værktøj, efter et møde med en jordvold!
#23 far-og-søn Wounlund har totalt forladt deres Citroën Saxo, men vender tilbage efter dagens længste pitstop. Lidt over 40 minutter tager det at gøre bilen køreklar igen.
#87 er blandt de permanente ofre den første time. Baneejer Jens Enemark kører bilen fra niende til sjettepladsen i løbet af den første halve time, før John Hansen forbedrer det til femtepladsen. En løs benzinpumpe ødelægger imidlertid BMW'ens køler og holdet udgår inden Henrik Jansen får mulighed for at køre.
En time er kørt, tre timer resterer. Flere af feltets hurtigste biler har allerede været i vanskeligheder, men forreste del af feltet er kraftigt domineret af DTC-biler. Følg med i 2. time.
Jesper O. Hansen Læs mere om: 05/10/03 - Padborg Park - 4-timer |