BAR: Det lykkedes ikke for BAR at få points i Ungarn, men man håber på at kunne gentage eller forbedre sidste års resultat. Panis sikrede sig et point, mens Button som da kørte for Renault sluttede på femtepladsen og fik to points. Villeneuve sluttede udenfor pointene. BAR var på Monza i sidste uge med begge kørere og deres testkørere. Fokus var på aerodynamik, motor og dæk. Monza er den hurtigste bane i Formel 1 nu om dage. I ca. 70 % af tiden køres der med fuld gas. Det giver absolut en hård belastning for motoren, men Honda mener at de er godt forberedte. Ligeledes har man haft et stort samarbejde i gang sammen med Bridgestone om dækkene. Kørerne glæder sig begge til Monza, især Parabolica svinget er de begejstrede for. Sværhedsgraden af svinget er en udfordring og samtidigt tillokkende mener begge kørere.Jaguar: Mens BAR kan takke primært Button for deres points i år, så har Jaguar "kun" fået points takket være Mark Webber. De to teams er á point. Et kørerskifte i bil nr. 2 har endnu ikke hjulpet for Jaguar, og nogle stiller spørgsmål ved om det sker. Jaguar har også været på Monza for at teste. Siden det ungarske GP er hele pakken blevet gennemgået og udviklet. Nogle af resultaterne blev testet på Monza i sidste uge, og trods lidt problemer er Jaguar tilfredse med testen. Især har det været vigtigt for Justin Wilson at være med til denne test, da han jo endnu ikke har den samme erfaring med bilen, men mon ikke det kommer nu? Begge kørere har været i træningslokalet for at styrke fysikken, der kan godt trækkes nogle g ud af nogle af svingene på banen, så fysikken skal være i orden. Begge kørere er vilde med banen, og glæder sig til gensynet. Justin Wilson var sidste år på podiet, dog i Formel 3000. Toyota: Toyota er teamet med de mange penge men uden de store resultater, endnu. Toyota arbejder dog hårdt på at forbedre sig i henhold til planlægning man har lavet. Teamet var i sidste på Monza med tre kørere, foruden de to faste var testkøreren, Ricardo Zonta, også med ved testen, og i alt fik man kørt 641 omgange. Det svarer til mere end 12 gange én løbsdistance. da Matta fik en lille fordel ved testen. Han har nemlig aldrig før kørt på banen, så nu kommer han ikke uforberedt til en ny bane. Teamet har arbejdet hen imod at få et godt vejgreb i et kompromis med at man er nødt til at skal køre med low downforce. Panis har en sjetteplads fra sidste år at forsvare. Om det lykkedes, får vi at se søndag. Jordan: Monza er hjemmebane for Fisichella, så han glæder sig godt og grundigt. Teamet har analyseret bilen og dens mange komponenter siden det ungarske GP, og har fundet visse dele som er udskiftet. Bl.a. kunne man godt finde på at skifte til en tidligere version af motoren, for at sikre holdbarheden til det krævende løb på søndag. Teamet har også arbejdet meget med dæk, og vil igen bruge Zsolt Baumgartner til test om fredagen. Ralph Firman er tilbage i bilen efter sin skade som holdt ham ude af det ungarske GP. Han glæder sig overordentligt meget til at køre på Monza. Testen i sidste uge var noget han nød godt af. Sauber: Sauber testede i sidste uge sammen med de andre teams på Monza. Primært var det aerodynamikken der stod for skud. Man har udviklet en hel del nye dele til bilen, og resultatet af testen forløb rigtig godt til teamets store tilfredshed. Begge kørere glæder sig til løbet søndag. Nick Heidfeld udtrykker faktisk en form for begejstring over de chikaner som Monza har. De er lidt anderledes end andre steder og han mener at de netop gør sig deres berettigelse. Frentzen som er sin karrieres efterår har tidligere i sin karriere haft gode resultater her, men mon han kan præstere det samme som tidligere i Sauber'en som trods de nye ændringer ikke er verdens bedste Formel 1 racer. Minardi: Minardi teamet har for en gangs skyld været ude at teste. Alle tre kørere var i aktion på Monza i sidste uge. Det har været til gavn for både kørere og team. Teamet har dog ikke de allerbedste resultater fra Monza. Man har faktisk aldrig scoret nogle points her. Det nærmeste man er kommet er 2 syvende pladser i henholdsvis 1989 og i 1993. Det bliver nok heller ikke i år, det skulle da lige være hvis der sker et usædvanligt stort mandefald blandt konkurrenter, som eksempelvis i Australien sidste år. Men det er vist de færreste som tror det sker igen, men håbet er der for nogle. Dons
Læs mere om: 14/09/03 - Monza - Formel 1 |