Og vi var da også spændte på, hvad weekenden ville bringe, et topmotiveret team, en tændt kører og selvfølgelig alle de mange fans og gæster som Grand Prixet bringer. Jo, rammerne for spændende racerløb var helt sikkert til stede. Og endnu engang kom det drilske sommervejr til at spille en stor rolle i weekendens strabadser.
To løb på en weekend
At man ikke kommer sovende til noget ved Grand Prixet, vidner det hårde program om. For i netop denne weekend, bliver der kørt hele to fulde afdelinger af DTC mesterskabet. Dette bevirkede, at al træning forud for løbet allerede løb af stablen fredag eftermiddag. Træningen blev en våd affære, men vi fik klart vist, at der var et stort potentiale i Volvo'en i det våde føre.
(Foto: Volvo Motorsport Danmark)
Og vådt var det i hele lørdagens tidtagning, hvor vi lå i top fem det meste af tiden. Eller det vil sige, indtil der var tre minutter tilbage, hvor vi måtte se os slået tilbage på en 14. plads da banen tørrede mere og mere op. Ikke den bedste startplacering, men en kanonstart af Pontus gjorde, at Volvoen allerede efter en omgang havde avanceret fem pladser. Et par omgange senere var yderligere et par af konkurrenterne passeret af Pontus Mörth. Og efter en spændende duel med Jason Watt, måtte også han sande, at Volvo'en har DTC potentiale og lade den passere. Jagten på 6. pladsen og Kurt Thiim begyndt og hullet blev hurtigt lukket. Men desværre knækkede den ene trækaksel i en nedbremsning på den nye banehalvdel, hvorved at Pontus ikke havde en chance for at undgå et mindre sammenstød med Renaulten.
I pausen forsøgte teamet at skifte den knækkede trækaksel, men vi måtte desværre erkende, at også gearkassen havde fået nogle knubs af den hårde medfart, og vi kunne derfor ikke komme ud og køre finale heatet.
Reservedelslageret på Knutstorp
Efter løbet blev bilen adskilt, og vi måtte konstatere, at de stumper som var defekte i gearkassen, ikke var noget, vi havde liggende. Efter at have kontaktet Volvo teamet i Sverige - Flash Engineering, fik vi løst vores problem. De havde nemlig lige den stump, som vi stod og manglede. To mand hoppede i teamets Volvo S40 gadebil, og tog kursen mod Ring Knutstorp for at skaffe de dele, som ville gøre, at Volvo Motorsport selvfølgelig også ville være klar til søndagens strabadser.
Med de nye reservedele til gearkassen, der dukkede op i løbet af natten, var S40'eren klar til endnu en tidtagning søndag. Også her var det skiftende vejr med til, at der nok var flere DTC mekanikere der kiggede mod himlen end på bilerne op til dagens tidtagning. Tidtagningen foregik også i en blanding af regn, sol og mere regn. Og selv om det var utroligt svære forhold på banen kvalificerede vi os til Super Polen som nummer ti. Pontus kørte en formidabel Super Pole og opnåede en anden plads kun overgået af Henrik Lundgaard.
En skidt start
Med en placering i forreste startrække og flankeret af seks søde rødhårede Mobil-piger, var opmærksomheden da også stor på søndagens Grid-show. Om det var de rødhårede Mobil piger eller adrenalinen der pumpede lidt for hurtigt, vides ikke, men da starten gik til pre-finalen nåede Pontus at trille et ganske lille stykke, inden der var grønt lys. Og der gik da heller ikke mere end to omgange, før resultatet kom, en stop'n'go go straf til Volvoen med nummer ti. Så selvom Pontus på fornemmeste vis bevarede sin anden plads foran Jan Magnussen, måtte han en tur i pitten og ud igen. Og en sådan straf i DTC er lig med at ryge fra den ene ende af feltet til den anden. Med kun ni omgange var det da også svært at gøre de helt vilde fremskridt. De bageste i feltet blev indhentet og enkelte overhalet, men længere nåede vi desværre ikke, inden der blev viftet med det ternede flag.
Andet heat blev en lige så uheldig affære. Efter et par omgange forsøgte Pontus at bremse sig inden om John Nielsen, men han bremsede desværre en anelse for sent, og ramte BMW'ens bagkofanger. Resultatet var, at forkofangeren på Volvoen rev sig løs og Pontus måtte gennemføre resten af heatet med en kofanger, der slæbte hen ad asfalten. Den manglende downforce gjorde, at bilen blev meget svær at styre, og vi måtte nøjes med et slutresultat som nummer 13.
Tre Volvo/Mobil vindere til Grand Prixet
Dog var der alligevel et par ægte Volvo/Mobil vindere til Grand Prix Danmark. For Mobil Oils havde arrangeret en kæmpe konkurrence, hvor hovedpræmien var noget, som alle i teamet misunder den heldige vinder. Nemlig en tur bag rattet i en vaskeægte Formel 1 racer på Padborg Park. Anden præmien var en tur ved siden af Pontus i vores Volvo DTC racer også på Padborg Park. Og den tredie vinder fik en tur i vores racersimulator oppe på Jyllands Ringen Vi glæder os til spændende dag i det sønderjyske sammen med de heldig vindere, Mobil og ikke mindst en Formel 1 racer for første gang nogensinde på Padborg Park.
(Foto: Volvo Motorsport Danmark)
Næste og sidste løb i årets DTC serie er om fire uger på Jyllands Ringen, og med de gode takter og ikke mindst en Super Pole, hvor de store navne måtte se sig slået af Volvoen og Pontus, glæder vi os til endnu en gang at gøre vores til et spændende race.
Næste løb: 28. september - Jyllands Ringen
Volvo Motorsport Danmark Læs mere om: 31/08/03 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |