Da starten gik til søndagens pre-finale var feltet pakket ind i en sandwich mellem Toyotas to kørere - Henrik Lundgaard i pole position og Jakob Sund, der startede bagest. Lundgaard havde sikret sig pole position i pre-finalen efter en fantastisk super pole-omgang tidligere på dagen, hvor han næsten var et sekund hurtigere end nærmeste konkurrent. Jakob Sund nåede pga. tekniske problemer ikke at sætte en tid i tidskørslen og måtte derfor acceptere en startposition bagest i feltet.
Fra sin startplacering som nummer et skød Henrik Lundgaard frem og førte overbevisende pre-finalen fra start til slut. På anden- og tredjepladsen kom Jan Magnussen og Jason Watt i Peugeot.
Jakob Sund fik på trods af sin noget vanskelige startposition kørt sig ti placeringer op i feltet og kunne dermed starte finaleløbet fra 13. startposition.
Henrik Lundgaard førte i sin Toyota Corlla feltet an i pre-finale ifm. Grand Prix Danmark, og Jakob Sund fik dagens uofficielle rekord i overhalinger. (Foto: Toyota Danmark)
Henrik Lundgaard skulle efter sin sejr i pre-finalen starte fra en placering som nummer seks i selve finalen. Som en raket skød Lundgaards Corolla frem, da det røde lys slukkede, og inden første sving havde han passeret fire konkurrenter og var placeret på en andenplads. Løbet blev et tæt opgør med mange nærkampe og tæt, men fair fight, og Henrik Lundgaard kunne køre i mål på en flot andenplads efter den førende i mesterskabet Jan Magnussen.
Henrik Lundgaard (tv), Jan Magnussen samt Jens Edman (th) fik deres præmier overrakt af statsminister Anders Fogh. (Foto: Toyota Danmark)
Jakob Sund fortsatte i finalen sin march op gennem feltet, og efter at have startet bagest i pre-finalen sluttede Sund finaleløbet på en flot sjetteplads. "Efterhånden som sæsonen er skredet frem, synes jeg bare, det ene uheld har ramt mig efter det andet, så på mine egne og på hele teamets vegne er jeg utroligt glad for min præstation i dag. Bilen kørte fantastisk, og på trods af de mange overhalinger var der fair kørsel fra alle sider", udtalte den tilfredse skagbo efter løbet.
Lundgaard er fortsat placeret på en fjerdeplads i mesterskabet bare 5 point efter John Nielsen i BMW. Den førende i mesterskabet, Jan Magnussen i Peugeot, har 245 point, og Casper Elgaard i BMW ligger på andenpladsen med 225 point.
Sidste afdeling af årets DTC-mesterskab køres på Jyllands-Ringen den 28. september 2003. Læs mere om: 31/08/03 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |