Dagens hurtigste mand var Jason Watt, Herlev, der var et helt sekund hurtigere end næsthurtigste kører, teamkammeraten hos Peugeot Statoil Motorsport, Jan Magnussen, England.
"Bilen kørte fantastisk, og den styrede godt på banen. Der er et stort cadeau til drengene, der har gjort et godt arbejde, og vi kan se det med alle Peugeot-bilerne, som var hurtige," sagde den forsvarende DTC-mester, der ligesom alle andre for første gang kørte på den nye bane under disse meget våde forhold.
"Jeg frygter selvfølgelig lidt, at de andre kørere også finder det gode spor, som jeg har fundet, men det er et dejligt udgangspunkt at starte weekenden med. Der er ufattelig meget greb på den nye del af banen i forhold til den gamle, og det er endnu mere udpræget i vådt føre. Her er der bl.a. en fæl vandpyt på stykket ind på den nye bane, hvor det gælder om at styre lige."
Mens Jason Watt tidligere har testet på banen, var det første gang, at Jan Magnussen prøvede det nye 2.300 meter lange baneforløb. Alligevel gik der ikke lang tid, inden den mesterskabsførende var med i toppen af træningslisten, hvor man til gengæld ikke fandt hans værste rival, Casper Elgaard, Århus. Omgivet af sine teamkammerater John Nielsen, England, og Pierre Legarth, Vejen, var BMW-køreren blot attendehurtigst.
"Når det regner, har de forhjulstrukne biler en kæmpe fordel," sagde Casper Elgaard. "Vi må se, om ikke vi kan finde et mirakel i løbet af natten, men hvis det bliver ved med at være sådan noget vejr, så bliver det svært. Vi arbejder på at finde et bedre set-up, men vi har langt igen."
Jens Edman, Sverige, og Philip Andersen, Risskov, blev noteret for henholdsvis femte- og sjettebedste tider, men begge endte med skadede biler efter afkørsler. Svenskeren kørte således af banen for enden af publikumslangsiden, mens Philip Andersens sortie var noget mere dramatisk, da hans Honda Civic Type-R rullede halvanden gange rundt og endte op ad en dækmur for enden af langsiden. Køreren kunne uskadt kravle ud af bilen, der dog så meget medtaget ud.
"Vi ved ikke endnu, hvad der er sket med bilen, men skaden skal være stor for, at vi ikke kommer ud at køre mere," sagde Philip Andersens engineer fra K-motorsport, Mads Fischer.
Korte fakta
- Den nye udgave af FDM Jyllands-Ringen indvies officielt lørdag formiddag af Kulturminister Brian Mikkelsen.
- Ved weekendens Grand Prix Danmark køres både syvende og ottende afdeling af Danish Touringcar Championship.
Resultatet af fredagens frie træning for Danish Touringcar Championship
|
1. | | Jason Watt | Peugeot 307 GTI | 1.23,782 |
2. | | Jan Magnussen | Peugeot 307 GTI | 1.24,784 |
3. | | Henrik Lundgaard | Toyota Corolla T-Sport | 1.25,233 |
|
4. | | Pontus Mörth | Volvo S40 | 1.25,319 |
5. | | Jens Edman | Peugeot 307 GTI | 1.25,560 |
6. | | Philip Andersen | Honda Civic Type-R | 1.25,760 |
|
7. | | Jakob Sund | Toyota Corolla T-Sport | 1.25,808 |
8. | | Michael Carlsen | Peugeot 307 GTI | 1.26,201 |
9. | | Kurt Thiim | Renault Megane | 1.26,293 |
|
10. | | Jesper Sylvest | Citroën Xsara Coupé VTS | 1.26,308 |
|
Læs mere om: 31/08/03 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |