"Det bliver lidt spændende at se, hvordan bilen klarer varmen. Vi holder godt øje med kølevands- og olietemperaturen, men indtil nu er det gået fint. Men måske det kan give problemer, hvis man kommer til at køre længe tæt bagved en konkurrent, og ikke kan få frisk luft til køleren," vurderer Henrik.
(Foto: Toyota Castrol Racing)
Efter den resultatmæssigt lidt triste afdeling på Ring Knutstorp var det en stor opmuntring straks at se teamets to Corollaer helt i fronten af feltet. Henrik Lundgaard endte som næsthurtigste, mens Jakob Sund længe fulgte godt efter som 4. hurtigst. Desværre endte træningen med at Jakob holdt stille ude på banen, og han fik således ikke kørt under slutningen af træningen, hvor flere andre kørere forbedrede deres tid. Samlet sluttede Jakob derfor som 9. hurtigst.
"Der kom pludselig røg ind i bilen, og derfor skyndte jeg mig at tage tændingen og rullede ind på græsset og parkerede bilen," lød Jakobs forklaring på, at han havde sagt stop før tiden. Umiddelbart var der ikke nogen skade at se på bilen, men teamets mekanikere er selvfølgelig i gang med at efterse bilen grundigt. Selv om det er varmt skal den jo ikke ligefrem ryge.
Endnu engang er resultatet karakteriseret ved, at hele feltet ligger utroligt tæt samlet. Fra John Nielsen på 3. pladsen ned til Kurt Thiim på 20. pladsen er der 1,069 sekund. En enkelt tiendedel kan betyde adskillige pladser.
Warm up 1
1 Jan Magnussen, Peugeot 307 --- 54,607
2 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla --- 54,799
3 John Nielsen, BMW 320 --- 54,914
4 Casper Elgaard, BMW 320 --- 54,981
5 Martin Jensen, Honda Civic --- 55,083
6 Michel Nykjær, Seat Toledo --- 55,130
7 Jens Edman, Peugeot 307 --- 55,209
8 Phillip Andersen, Honda Civic --- 55,247
9 Jakob Sund, Toyota Corolla --- 55,295
10 Jason Watt, Peugeot 307 --- 55,378
Tidtagningen
Henrik placerede sig sikkert iblandt de 10, som i morgen skal køre Super Pole på Ring Djursland. Jakob Sund måtte derimod i den grad kæmpe mod uret, og klarede desværre ikke grænsen.
(Foto: Toyota Castrol Racing)
Henrik gik på banen to gange inden han havde fået sat en tid, som han mente var god nok til at han kunne køre med i Super Pole. Det var en klog beslutning, for selv om hans første tid på 55,196 sek snildt havde fået ham iblandt de 10 første i formiddags, så var det ikke godt nok i selve tidtagningen.
Der blev kørt markant hurtigere end tidligere på dagen, og man skulle under 55 sekunder for at føle sig sikker. Det klarede Henrik i næste forsøg, og så holdt hans Corolla ellers stille resten af tidtagningen.
Nogenlunde samtidig med at Henrik sikrede sig plads i Super Pole var nervepresset på Jakob Sund maksimalt. Hans mekanikere arbejdede hårdt med Corollaen, som Jakob havde parkeret med et motorproblem under formiddagens warm-up.
De par timer, der er til rådighed imellem warm-up og tidtagning er ikke ret lang tid, når der sker noget uventet, og det var først 10 minutter inde i den 20 minutter lange tidtagning, at bilen blev startet op igen.
Vanskelige betingelser for Jakob, som ikke havde tid til at føle sig ind på om bilen nu også var helt tip-top. Jakob var da også langsommere end om formiddagen. 8/10 sekund for at være præcis, men i det tætte flet placerede det ham som en af de bagerste på en 21. plads.
Tidtagning
1 Jan Magnussen, Peugeot 307 --- 54,377
2 Casper Elgaard, BMW 320 --- 54,434
3 Philip Andersen, Honda Civic --- 54,595
4 John Nielsen, BMW 320 --- 54,620
5 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla --- 54,881
6 Kurt Thiim, Renault Megane --- 54,892
7 Jens Edman, Peugeot 307 --- 54,934
8 Jason Watt, Peugeot 307 --- 54,978
9 Michael Carlsen, Peugeot 307 --- 54,983
10 Martin Jensen, Honda Civic --- 55,011
21 Jakob Sund, Toyota Corolla --- 56,104
Super Pole
Henrik slog til igen i Super Pole. Fra sin 5. startposition fra i går kørte han hurtigste tid, da han kom på banen og det var kun Casper Elgaard, som kunne overgå ham. Corollaen starter således i første række i eftermiddag.
(Foto: Toyota Castrol Racing)
Som det er sket flere gange før tog Henrik fusen på banespeakerne under sin hurtige omgang. Allerede efter de første par sving dømte de hans forsøg som værende mislykket. En holdning som de fastholdt indtil Corollaen drønede over mållinien med hidtil hurtigste tid. Derefter måtte speakerne erkende at Henrik ikke altid bruger helt de samme linier på banen som de øvrige kørere - men hurtigt går det altså alligevel.
Det var ikke kun på en enkelt omgang at Henrik havde Corollaen i det høje gear. Også under formiddagens warm-up var han andenhurtigst, igen efter Casper Elgaard. Pudsigt nok var de tre hurtigste i warm-up'en nøjagtig de samme som de tre hurtigste i Super Pole.
Jakob Sunds Corolla var igen fuldt kampklar. Jakob kørte ikke Super Pole, men var klart hurtigere i warm-up end under gårsdagens tidtagning. Placeringsmæssigt rakte det til en 13. plads under warm-up.
Super Pole
1 Casper Elgaard, BMW 320 --- 54,263
2 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla --- 54,543
3 Jens Edman, Peugeot 307 --- 54,612
4 Jan Magnussen, Peugeot 307 --- 54,652
5 John Nielsen, BMW 320 --- 54,703
6 Philip Andersen, Honda Civic --- 55,023
7 Jason Watt, Peugeot 307 --- 55,030
8 Michael Carlsen, Peugeot 307 --- 55,149
9 Kurt Thiim, Renault Megane --- 55,220
10 Martin Jensen, Honda Civic --- 55,635
Warm up 2
1 Casper Elgaard, BMW 320 --- 54,645
2 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla --- 55,026
3 Jens Edman, Peugeot 307 --- 55,046
4 John Nielsen, BMW 320 --- 55,079
5 Michel Nykjær, Seat Toledo --- 55,173
6 Kurt Thiim, Renault Megane --- 55,191
7 Jan Magnussen, Peugeot 307 --- 54,239
8 Jason Watt, Peugeot 307 --- 55,364
9 Carsten Leveau, Peugeot 406 --- 55,388
10 Jesper Sylvest, Citroën Xsara --- 55,456
13 Jakob Sund, Toyota Corolla --- 55,573
Prefinale
Spændingen var stor op til starten på prefinalen. Henrik havde godt nok kvalificeret sig som nummer to, men det betød også at han skulle starte i yderbanen. Kunne han forsvare sin placering, eller ville bilerne bagfra kunne knibe sig indenom?
(Foto: Toyota Castrol Racing)
Det viste sig at gå fint. Casper Elgaard lavede en god start fra første position og med en lige så god start fra Henrik, kunne han straks rykke ind mod inderbanen og lukke af for trafikken bagfra.
Herefter var det faktisk et relativt stille heat for Henrik som aldrig helt kom tæt nok på Casper Elgaard til at forsøge et angreb, men som heller aldrig var presset alvorligt bagfra. I hvert fald ikke før på de sidste omgange, hvor der nu også var en BMW i bakspejlet.
John Nielsen havde kørt sig op, og da bilerne kørte ud på sidste omgang var han så tæt på, at der kunne være mulighed for at prøve at komme forbi. Men netop inden bilerne kom brølende ned mod opløbssvinget blev det gule flag hængt ud. Henrik Larsen havde parkeret sin Citroën i yderkanten af svinget, og dermed var det sikkert at John Nielsen ikke ville få en chance for at komme forbi.
Imens havde Jakob Sund kæmpet i den modsatte ende af feltet fra sin startplacering som nummer 21. I et forsøg på at skabe ekstra topfart for enden af langsiden havde man afmonteret hækvingen, hvilket Jakob ville udnytte i udbremsningsdueller for enden af langsiden. Taktikken gik fint og Jakob avancerede i rækkerne. Men selv om overhalinger lykkes tager de også lidt tid og efterhånden blev der længere og længere at køre op til næste bil. Da flaget faldt havde Jakob kørt sig op som nummer 15.
Prefinale
1 Casper Elgaard, BMW 320
2 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla
3 John Nielsen, BMW 320
4 Jens Edman, Peugeot 307
5 Jan Magnussen, Peugeot 307
6 Jason Watt, Peugeot 307
7 Mike Legarth, BMW 320
8 Jesper Sylvest, Citroën Xsara
9 Kurt Thiim, Renault Megane
10 Michel Nykjær, Seat Toledo
15 Jakob Sund, Toyota Corolla
Finale
Det blev en spændende og begivenhedsrig DTC-finale på Ring Djursland. Tæt kamp om føringen, hvor Henrik var med helt fremme. Desværre forsvandt muligheden for endnu en topplacering få omgange før mål, da det kneb med at få pumpet benzin frem til motoren.
(Foto: Toyota Castrol Racing)
Efter andenpladsen i prefinalen måtte Henrik starte fra 5. position - omringet af to af de altid hurtigtstartende BMW'er. Men med 5. position havde Henrik inderbanen og da de forankørende alle kom fint afsted, kunne Henrik klistre sig til indersporet og holde sin 5. plads.
Herfra blev han nu vidne til en ganske særpræget duel. Forrest lå Watt, Magnussen og Edman og de tre Peugeoter indledte nu en intens indbyrdes kamp. Der var tydeligvis ikke meget med teamordrer med i spillet, for de tre sloges tæt og det endte - til tilskuernes store forbløffelse - med at Jens Edman kørte Jan Magnussen af banen lige efter opløbssvinget.
Herefter gik John Nielsen forbi Jason Watt, som hurtigt blev indhentet af Henrik og Casper Elgaard. Henrik havde nu en svær opgave: Hvordan kommer man forbi Jason Watt uden samtidig at lave en åbning, som Elgaard kunne udnytte?
Den opgave blev aldrig løst, for 4 omgange før mål begyndte Corollaen at hoste. Det var der ikke plads til i den tætte kamp, og Elgaard var straks forbi. På næste omgang blev problemet værre og Henrik tabte mange placeringer inden han måtte køre ind og parkere i kanten af banen.
Jakob Sund fortsatte hvor han slap i prefinalen med at kæmpe sig op i feltet. Det gik fortrinligt på de første omgange, hvor han kørte sig op omkring 10-11. pladsen, men på 3. omgang ramte Pontus Mörth ham på højre forhjul, som brækkede af. Mörth fik senere en straf for sin kørsel, men det hjalp jo ikke Jakob, som var ude på stedet.
Finale
1 John Nielsen, BMW 320
2 Casper Elgaard, BMW 320
3 Jason Watt, Peugeot 307
4 Jens Edman, Peugeot 307
5 Mike Legarth, BMW 320
6 Jesper Sylvest, Citroën Xsara
7 Kurt Thiim, Renault Megane
8 Michel Nykjær, Seat Toledo
9 Michael Schröter, VW Golf
10 Pierre Legarth, BMW 320
Udgået Jakob Sund, Toyota Corolla Læs mere om: 10/08/03 - Ring Djursland - Danish Touringcar Challenge |