Kan det blive mere jævnbyrdigt? |
Danish Touringcar Challenge 23/07/03
|
|
Hundrededele adskilte topkørernes hurtigste finaleomgange Én af Danish Touringcar Championships store forcer er klassens jævnbyrdighed, og det blev til fulde bevist ved Øresunds Grand Prixet på Ring Knutstorp. Nærlæser man således resultatlisten fra finalen, dukker der mange interessante fakta frem - specielt når man sammenholder med forløbet af finalen. |
|
Den 15 omgange lange finale var således forskånet for episoder, der krævede indsættelsen af sikkerhedsbilen, og da stort set hele feltet var samlet i grupper af to eller tre kørere, som kæmpede om placeringerne lige til det ternede flag, var der fuld fart på hele vejen igennem. Alligevel blev feltet ikke strukket ud, og der var ingen kørere, som blev hentet med en omgang, hvilket understreger klassens jævnbyrdighed.
(Foto: Birger Vilén)
De fire første kørere i mål var således blot adskilt af 3,4 sekunder, og kikker man på første halvdel af de i alt 14 kørere, som fik det ternede flag, så kom de i mål indenfor ti sekunder. Men den resterende halvdel af feltet kørte nu heller ikke langsomt. Blot 28,856 adskilte manden på fjortendepladsen, Philip Andersen, Risskov, fra vinderen John Nielsen, England. Dette lille halve minut svarer faktisk til mindre end en halv omgang på Ring Knutstorp!
Her til sidst vil vi lige kikke endnu engang på kvartetten i front. Her viser et nærstudie af deres omgangstider nemlig, at ingen sparede på egne eller bilens kræfter under finalen. Blot seks hundrededeles forskel var der således på den bedste og den fjerdebedste omgangstid, hvilket må siges at være særdeles flot.
|
Plac. | Kører | Mærke | Tid |
|
1 | John Nielsen | BMW 320i | 1:05,811 |
2 | Martin Jensen | Honda Civic Type-R | 1:05,838 |
|
3 | Jens Edman | Peugeot 307 GTI | 1:05,851 |
4 | Jan Magnussen | Peugeot 307 GTI | 1:05,875 |
|
Læs mere om: 20/07/03 - Ring Knutstorp - Danish Touringcar Challenge |
|
| |