Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Copenhagen Historic Grand Prix

Bjerglund helgarderer

CHGP 
14/07/03 

CHGPSom en af de få kørere, så stiller Claus Bjerglund med en helgardering, når der til august skal køres Copenhagen Historic Grand Prix samt til resten af de historiske løb i år.
 

Bjerglund stiller nemlig med en resserve racer i tilfælde af at der skulle opstå problemer med han Renault Alpine 110'er.
Til de formål har han skaffet sig en Renault 8 Gordini.

Da han i sidste sæson også kørte i Yokohama Cuppen med sin Alfa Romeo 156, blev 2002 udelukkende brugt til at få Alpin'en "kørt ind".
. I år er der indtil nu kørt 6 DM-afdelinger for de historiske racere og med en 4. plads sammenlagt, kan han kun siges at være tilfreds med resultaterne indtil nu.


Claus Bjerglund i hans Renault Alpine 110.
(Foto: Motorsporten.dk)

Det har vist sig at A110'ern har det bedst på mindre baner med mange sving a'la Jyllands-Ringen hvor bilens styreegenskaber virkelig kommer til sin ret.
Dog er den 1300cc "store" Gordini motor, som yder omkring 105 HK, temmelig moment-svag, og det har vist sin betydning på blandt andet Ring Knutstorp, hvor for eksempel Lotus Cortina'erne "var kørt" - alt alt for hurtigt!

"Jeg glæder mig virkelig til CHGP: Sidste gang jeg kørte gadeløb var i en Formel 2000 i forbindelse med gadeløbet i Aalborg i 1995" - udtaler Claus Bjerglund - "jeg husker tydeligt hvordan farten i et byløb forenemmes 'skræmmende' og anderledes frem for på en racebane. Nu skal Alpine'n nødig "krølles" i København, da vi weekenden efter skal køre en mesterskabsafdeling på Ring Djursland!"

Men det er her Renault 8 Gordini'en kommer ind i billedet, det er en som Bjerglund efter lang tids søgen endelig fandt, og den har en spændende racerhistorie hvor den senest har kørt med i den tyske ADAC Youngtimer serie.


Claus Bjerglund's reservebil en Renault 8 Gordini, står kampklar og venter hvis uheldet skulle være ude.
(Foto: Motorsporten.dk)

Motor og undervogn er fuldstændig ens med Alpin'en, dog er der en mærkbar forskel i omgangstiderne, da Gordini'ens mervægt i forhold til A110'ern er på 150 kg.
Tanken med bilen er historisk rally, men da den p.t. er sat op til bane står den "standby" hvis Alpine'n går i "ned".

Læs alt om Copenhagen Historic Grand Prix


Hr. Nielsen

Læs mere om:
  • 03/08/03 - Fælledparken - CHGP
  •