Det franske GP vil ikke gå over i historien som særligt spændende, i hvert fald ikke i 2003 udgaven. Det var ikke på banen at dramatikken var, derimod i pitlane, især hos David Coulthard og McLaren. Men også andre kørere og teams havde deres problemer. BAR: Jacques Villeneuve fuldførte for en gangs skyld et løb, desværre lige uden for pointene. Button måtte derimod udgå da han kørte tør for benzin. Fejlen var ikke hans, men skete i pittet hvor man havde problemer med påfyldningsstudsen. Man skiftede til en anden, men af en eller anden årsag kom der ikke den ønskede mængde benzin i bilen, og så var det desværre for Button slut. Men ellers fik BAR vist at de har en pakke der godt kan. Der var udsigt til at begge biler kunne komme i mål. Og det endda på trods af at man ikke deltog i fredagens frie træninger pga. en beslaglæggelse af bilerne. Efter løbet var alle i teamet tilfredse med resultat bortset fra kikset med benzinpåfyldningen. Ferrari: Hos Ferrari er man klar over at noget er galt. Spørgsmålet er så hvad der er galt. En årsag kunne være dækkene. Bridgestone synes at sakke bagud i forhold til Michelin. Men også bilen kunne godt tåle nogle forbedringer. Der mangler tilsyneladende fart. Både chassis og motor kan være skyld i det. Årsagen skal måske til dels findes hos konkurrenterne. I de sidste par år har der været en klar teknisk fordel hos Ferrari. Nu har de store konkurrenter tilsyneladende indhentet og måske endda overhalet Ferrari på det punkt. I denne uge testes der i samarbejde med Bridgestone på tre baner for at finde forbedringer til bilen. Barrichello tog med det samme skylden for den fejl han begik efter første omgang. Den kan ganske givet have kostet placeringer og points. Michael Schumacher var tilfreds med bilen - i den tilstand den nu er i. Han siger også at der nu skal arbejdes intensivt for at få indhentet de andre to topteams. Jaguar: Webber er en god mand for Jaguar. Igen kørte han points på kontoen. Pizzonia halter stadig men kommer dog i mål. Teamet og han mener at han kunne have fået points hvis ikke han var kommet til at hænge bag ved kørere der havde valgt at køre en to stops strategi. Med søndagens points er Jaguar nu på 6 pladsen i konstruktørernes mesterskab - kun ét point efter BAR. Jordan: Jordan teamet oplevede en meget dårlig weekend. Man kæmpede hele weekenden med at finde det rette vejgreb til bilerne hvilket ikke lykkedes. I stedet fik man faktisk gjort bilen dårligere, hvilket især Fisichella udtrykte efter at var udgået med en defekt motor. Firman måtte have et ekstra pitstop pga. en ikke nærmere specificeret vibration i bilen. Vibrationen opstod i forbindelse med det andet pitstop. Kørerne var skuffet over at skulle konkurrere med Minardi'erne i stedet for at være længere fremme. McLaren: McLaren var uheldig på flere områder. Kimi Raikkonen måtte stille op i reservebilen. Det gik endda rimelig godt lige indtil de sidste 3 - 4 omgange. Så virkede bremserne på baghjulene ikke mere. Alligevel kunne han næsten holde tempoet alligevel. David Coulthard var mere uheldig - mere eller mindre selvforskyldt. En ting er at påfyldningsstudsen er defekt og pitmandskabet må skifte til en anden. Men det koster også tid at køre før slikkepinden bliver løftet. Altså måtte DC stoppe op og starte igen. DC er ikke heldig i øjeblikket. Trods disse uheld var man hos McLaren rimeligt tilfredse med resultatet. Michael Schumachers forspring blev kun øget med en enkelt pind. Minardi: Minardi fik markeret sig i det franske GP. Fredag satte Jos Verstappen hurtigste kvalifikationstid. Vejret var til hans fordel. Wilson var på andenpladsen indtil man fandt ud af at hans bil var for let. Teamet fik endnu en gang begge biler i mål. Og så var det ikke en gang på de to sidste pladser som man plejer. En Jordan havde sneget sig ind i mellem. Og det kunne måske endda være blevet bedre, hvis ikke det var fordi at Jos Verstappen måtte i pit to gange mere end planlagt med en brækket udstødning og en løs centermøtrik. Renault: For Renault var deres hjemme GP en skuffelse. Begge biler udgik efter man havde ligget højt i placeringerne. Begge biler måtte udgå med motorfejl, dog af forskellig karakter. Men inden det gik så vidt, var kørerne i stand til at holde tempo med eksempelvis Michael Schumacher. Nu skal motorerne hjem på fabrikken og analyseres. Disse fejl skulle nødigt opstå igen. Sauber: Hos Sauber havde man valgt forskellige strategier for de to kørere. Man erkendte bagefter at strategien for Heidfeld (2 stop) var forkert. Derudover oplevede Heidfeld problemer med gearskiftet i bilen især i de lave gear. Frentzen kørte med 3 stop men havde så til gengæld et problem med et pitstop hvor han kom lidt for hurtigt af sted. Desuden var der også et problem med en af centermøtrikkerne på et hjul. Man måtte se sig overhalet af Jaguar i pointstillingen. Toyota: Også Toyota havde valgt forskellig strategi for kørerne. Panis fik et enkelt point foran hjemmepublikummet. da Matta var på en to stops strategi og det kostede måske en bedre placering. Men for teamet var det en positiv dag. Begge biler kom i mål. Nu håber man på at kunne overføre det til det engelske GP, så man kan få begge biler i mål i pointene. Williams: Som ved det europæiske GP, så tog Williams kørerne igen de to øverste trin på podiet. Der var selvfølgelig stor glæde i teamet over resultatet. Montoya mente at han kunne have gjort det bedre, måske ikke have vundet men være kommet tættere på Ralf Schumacher. Montoya havde en lille klage over bilen som han mente ikke var optimal i tredje sektor på banen. Men ellers var tilfredsheden stor i teamet. Nu er man kommet meget tæt på konkurrenterne i begge mesterskaber. Noget som ikke ret mange havde troet muligt - ej heller i teamet - tidligere på sæsonen. Kikker vi lidt nærmere på det rent statistiske efter søndagens GP i Frankrig, så er spændingen øget. Det er længe siden at konkurrencen har været så tæt. I kørernes mesterskab ser det sådan ud at der er 4 kørere som ligger inden for 17 points. I konstruktørernes mesterskab er stillingen den at 3 teams ligger inden for 18 points. Det er længe siden at vi har oplevet kampen så tæt. Og tak for det. Nu er det sjovt at se Formel 1 igen. Dons
Læs mere om: 06/07/03 - Magny-Cours - Formel 1 |