OK Saxo Cup var placeret næst længst væk fra pit området, der gjorde at man enten skulle dyrke triatlon, eller have en scooter eller cykel med, når man skulle fra den ene ende af Padborg Park, til den anden. Man er også fedtet med indgangsbilletter, hvor man på Ring Djursland får 5 stk, fik vi kun 3, så vi er nød til at købe til vores mekanikere/medhjælpere.
Vores plads er på landingsbanen, på et nyt stykke meget meget tjærefyldt asfalt, der klistrede alt ind, der var i nærheden af det (og vores fine Yokohama dæk blev der lagt en grim hinde på), selvom det ikke var særligt varmt. Til gengæld var det meget blæsende hele lørdagen, og vi måtte flere gange holde det lange Saxo telt, for ellers var det fløjet sin vej. Det var ellers surret fast med en 3-4 200-300 kg's beton klodser, men naturens kræfter er ikke til at spøge med.
Mads Gravlund var tæt på at få begravet sådan en betonklods i fronten på sin bil, da vinden så let som ingenting, fik fat, og løftede telt og klodsen en ½ meter op i luften og kastede den lidt frem og tilbage ! - Vi fik nogle flere beton klodser surret fast til teltet, så vi var sikre på at der stadig var der når vi ankom søndag morgen.
Jeg havde været på PP en gang tidligere og teste, og der var det regnvejr. Den nye tjærefyldte asfalt, kombineret med vand, er en meget dårlig kombination. Jeg tror de fleste på den testdag havde mindst én "episode".
Det var tørt til første tidtagning, men med regnbyger timer inden, havde varslet at der måske kunne komme flere byger over PP.
I første tidtagning finder jeg ud af at banens chikane er radikalt ændret, og at banen heldigvis ikke minder om sig selv i tørt vejr, fra det jeg kunne huske fra testdagen. Den var nu kørbar, og havde egentligt et ret godt flow, specielt efter at chikanen var lavet hurtigere, og mere "direkte". Et sted hvor man skal have meget hår på bollerne.
Jeg var ret overrasket over at det hele var så positivt på banen. Jeg nåede ikke rigtigt "op i gear", før det begyndte at regne. Øv for en forestilling. Jeg kørte dog ud igen, for at finde ud af om min Laptimer fungerede, og det gjorde den. Banen var nøjagtigt lige så glat som jeg huskede den i det våde, fra testdagen. Jeg blev lidt skuffet nr. 4, nærmest dage efter Brian Mikkelsen, som virkeligt havde krammet på banen fra omgang et. Jørn Vestergaard snuppede lige en plads fra mig, da jeg kørte hul til mig selv, så han var flot nr. 2. Saxo stand-in i Jari Schlütters bil, Jens Enemark, var ikke overraskende med helt fremme, som nr. 3. Jesper Davidsen havde ingen tider fået, så han var skuffende sidst.
Tidtagningsudstyret er noget de også bliver nød til at få rettet, da de tider der gælder måles på målstregen, og dem så vi klokker på vores Laptimer inde i bilen er på startstregen på langsiden. Man kan derfor ikke regne med de tider man har kørt er de samme som dem der er i dommertårnet. Rimeligt frustrerende.
I anden tidtagning var det knastørt hele vejen igennem, og jeg blev igen 4'erer, med Brian Mikkelsen som overlegen 1'er igen, Jesper Davidsen nr. 2 og Jens Enemark nr. 3.
Den eneste trøst jeg kunne finde, var at jeg stadig har meget at lære på banen, og at de to forreste har haft mindst én træningsdag i tørt vejr på PP, hvor de øjensynligt er blevet noget klogere, end jeg er.
I første løb søndag, er folkemængden så småt begyndt at ankomme.
Jeg laver en perfekt start, Jørn foran mig, tager en kort blunder, og jeg går indvendigt på ham, men Jens Enemark har samme idé fra inderbanen. Jeg letter på gassen, og der er nu hul igen til at gå imellem de to. Så gjort, men Jørn bevarer sin 2. plads igennem de første par sving. I nedbremsningen lige efter starten, bliver jeg dunket i nakken et par gange bagfra.
Ud på den korte langside er jeg 3'er, og vi hamrer igennem de nye chikane. Jørn er lidt sen på bremsen i indgangen på Big Mag, og åbner døren for mig. Jeg træder ind, og får lov til at gå hele vejen igennem med meget tæt og fair kørsel, så vores spejle snitter hinanden. Enemark når med, hen til afslutningen på Big Mag, og er nu 3'er foran Jørn.
Herefter bliver det et ret kedeligt løb. Jeg trækker hurtigt væk fra kampen om 3. pladsen, og prøver at hænge på Brian, men det er håbløst. Jeg tager til takke med 2. pladsen, og kører blot og sikrer mig at der ikke kommer nogen bagfra, men der var et stort hul.
2 omgange før mål, mister Brian fart, og jeg lugter blod. Jeg tror han tabte 2-3 sekunder på den omgang, men han må have sovet lidt, og kørt sig selv i søvn, for omgangen efter blev jeg igen sat af med et sekund eller så. Jeg slutter som en sikker 2'er.
(Foto: Saxo Cup)
Til andet løb, som meget uheldigt var placeret efter DTC, var der folkevandring ud fra banen. Det var et lidt irriterende syn. Jeg håber ikke at man gentager den fejl. DTC skal afslutte, ellers bliver det et rent helvede at komme frem til banen for den/de klasser der kører efter DTC er slut.
Igen starter jeg 4'er, og igen laver jeg en superstart. Denne gang trækker jeg hurtigt op langs siden på Enemark, og væk fra ham, og op imod Jesper Davidsen.
Jeg trækker ind på Brian og Jesper, der kæmper side om side igennem venstresvinget ved måltavlen. Det kæmper så intenst, at jeg kan komme helt op på indersiden af Jesper til Poetsch venstresvinget. Vi kører så tæt vi har lært, og så er der altså ikke plads til spejle, så mit spejl rambukker Jespers af under nedbremsningen, imens han holder sig udvendigt på mig igennem hele svinget.
(Foto: Saxo Cup)
Netop i det sving, kunne jeg både nu, men også efter begge løb konstatere at min bil ikke kører ret godt, og jeg mister op til 3 (tre !) vognlængder hen til højre svinget ud på den korte langside. Derfor kan jeg heller ikke holde stand med Jesper, og han smutter væk sammen med Brian. Jeg kan hente en smule hen til enden af Big Mag, men efter langsiden går det lettere galt igen.
Der er allerede efter få sving lang afstand ned til nr. 3, og igen bliver det et ret kedeligt løb fra min 3'de plads, som jeg slutter på, langt ned til de næste. Jeg prøver at køre lidt forskellige linier i stedet, og bliver egentligt ikke ret meget klogere.
Jeg må sige at jeg er dybt imponeret af de to forreste, specielt Brian Mikkelsens måde at komme rundt på Padborg Park. Imponerende overhaling han også havde udvendigt på Jesper Davidsen forenden af langsiden!
(Foto: Saxo Cup)
Jeg kan kun sige at banen, efter chikanen er blevet lavet om, er rigtig god. Min danske favorit bane var før Ring Djursland, og med lidt bedre kendskab på Padborg Park, tror jeg den kandiderer ret voldsomt til min danske favoritbane.
Chikanen er et sted man bare skruer hovedet af, og siger til sig selv at man bare skal hamre igennem med så meget fart som muligt, og det bliver straks efterfulgt af det heftige Big Mag sving. Resten af banen er meget teknisk, noget jeg ret godt kan lide. Feee bane !
Alt i alt en ret succesfuld weekend, med en 2. og en 3. plads.
#27 Team Hansen OK Saxo Cup
Claus Hansen, Jørgen Hansen Biler A/S
Mit website har nu fået sin egen adresse på www.HansenRacing.dk Læs mere om: 22/06/03 - Padborg Park - Saxo Cup - Saxo Cup |