Det blev en underholdende affære for tilskuerne. Mange af kørerne måtte en tur ud på græsset omkring banen.
Umiddelbart inden warm-up trak en kraftig byge hen over Padborg Park, og selv om regnen var holdt op da bilerne kørte ud på banen så var den stadig så våd at det var regnvejrsdæk som sad på bilerne.
Men cirka halvvejs inde i warm-up var der blevet kørt et tydeligt, tørt spor og de enkelte kørere begyndte nu at komme ind i pitten for at få skiftet til slicks. Herefter begyndte løjerne, og især i det vinkel højresving som ligger lige udfor pitten. Adskillige kørere løb her tør for asfalt og måtte på mere eller mindre akavet vis hente bilen ind fra græsset igen til stor underholdning for mekanikerne i pitten.
"Det er såmænd ikke fordi svinget i sig selv er vanskeligt. Men kommer man udenfor det tørre spor så er asfalten bare uhyggelig glat," forklarede Henrik som dog ikke var en af dem som udforskede omgivelserne.
Den langsomt tørrende bane betød at tiderne løbende blev hurtigere og hurtigere og således blev de 3 hurtigste tider alle sat i de allersidste minutter. Såfremt det holder tørvejr er der derfor ingen tvivl om at der senere i week-enden vil blive kørt endnu hurtigere på Padborg Park.
Warm-up
1 Casper Elgaard, BMW 320 --- 1:04,936
2 Jens Edman, Peugeot 307 --- 1:04,990
3 Jan Magnussen, Peugeot 307 --- 1:05,214
4 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla --- 1:05,367
5 Kurt Thiim, Renault Megane --- 1:05,505
6 John Nielsen, BMW 320 --- 1:05,527
7 Martin Jensen, Honda Civic --- 1:05,638
8 Henrik Larsen, Citroën Xsara --- 1:05,674
9 Jason Watt, Peugeot 307 --- 1:05,679
10 Pontus Mörth, Volvo S40 --- 1:05,900
14 Jakob Sund, Toyota Corolla --- 1:06,300
20 Carsten Mikkelsen, Toyota Corolla --- 1:08,032
Tidtagning
Begge Toyota Castrol Racing bilerne kom med i Super Pole. Men først efter en tidtagning som grundet en lille byge midtvejs blev ganske spændende.
(Foto: Toyota Castrol Racing)
Staks tidtagningen blev flaget i gang var både Jakob Sund og Henrik Lundgaard på banen, og i løbet af ganske få omgange havde de begge sat en tid som placerede dem som nummer 3 og 4 i feltet.
Umiddelbart derefter begyndte det at regne. Tiderne blev straks omkring et sekund langsommere og stort set samtlige biler forsvandt ind i pitten. Stort set. Enkelte havde nemlig ikke været ude på banen fra starten, og de ville nu pludselig få meget svært ved at komme imellem de 12 biler som i morgen skal køre Super Pole.
Corollaerne lå derfor lunt i svinget, og der var da heller ikke nogen utilfredshed med regnen i Toyota-lejren. Men forholdene nåede at svinge den anden vej igen. Regnen varede nemlig kun i et par minutter, og derefter blev der kørt intenst på banen for at få kørt et tørt spor.
Det lykkedes, og med kun få minutter tilbage begyndte det at vælte ind med gode tider igen. Toyotaerne valgte at blive i pitten, og deres tider var da ganske rigtigt også rigeligt gode nok til at beholde pladsen i Super Pole.
Tidtagning
1 Jens Edman, Peugeot 307 --- 1:04,540
2 Jan Magnussen, Peugeot 307 --- 1:04,834
3 Casper Elgaard, BMW 320 --- 1:04,837
4 John Nielsen, BMW 320 --- 1:04,954
5 Martin Jensen, Honda Civic --- 1:04,971
6 Jason Watt, Peugeot 307 --- 1:05,013
7 Jakob Sund, Toyota Corolla --- 1:05,023
8 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla --- 1:05,154
9 Pontus Mörth, Volvo S40 --- 1:05,394
10 Jesper Sylvest, Citroën Xsara --- 1:05,476
11 Kurt Thiim, Renault Megane --- 1:05,695
12 Pierre Legarth, BMW 320 --- 1:05,720
22 Carsten Mikkelsen, Toyota Corolla --- 1:07,837
Super Pole
Super Polen blev en rigtig skidt affære for Toyota Castrol Racing og for Henrik Lundgaard i særdeleshed. Henrik endte med at få sin tid bortdømt.
(Foto: Toyota Castrol Racing)
Det begyndte ellers rigtig godt under opvarmningen, hvor Henrik tilsyneladende havde ramt helt plet. Han kørte ikke alene sin hurtigste omgang i denne week-end - han var også hurtigste mand i hele feltet. Udgangspunktet til Super Pole var således godt.
Det blev en begivenhedsrig Super Pole, må man sige. De mange tilskuere som er mødt op til åbningsløbet på Padborg Park blev vidner til nogle omgange, hvor der helt tydeligt blev kørt væsentligt mere til grænsen end der ellers er blevet gjort hernede. Curberne blev udnyttet til sidst millimeter og af og til lidt mere.
Da støvet havde lagt sig - i bogstavelig forstand - var det med Jens Edman og Jan Magnussen i toppen. Jakob Sund havde reddet sig en placering som nummer 8 - men hvor var Henrik?
Henriks Super Pole omgang var en blandet sig. Speakerne var udrustet med mellemtider to steder på banen og de kunne fortælle at Henrik var på vej til en rigtig god tid. Men så stod Corollaen på tværs nede i banens fjerneste hjørne efter Big Mag Corner og selv om Henrik fik den reddet hjem uden at gå i stå, så var der sat et sekunds penge til.
Men Henrik figurerede overhovedet ikke på den officielle liste efter tidtagningen. Han havde nemlig fået frakendt sin tid for at "skyde genvej" i chikanen. En skæbne som også overgik Jesper Sylvest. Martin Jensen fik også frakendt sin tid, da han knækkede udstødningen og kørte hele sin omgang med fri udblæsning og dermed ikke overholdt det tekniske reglement. Heller ikke Pierre Legarth fik en tid - han kørte af banen på sin hurtige omgang.
En tredjedel af Super Pole deltagerne var derfor uden tid. Unægtelig en dramatisk start på DTC i dag, men det stopper sikkert ikke med det. Der har været megen dramatik med flere afkørsler i de øvrige klasser som allerede har været på banen i dag så det bliver sikkert meget spændende at følge finalerne i eftermiddag. Især for Henrik og Jakob Sund som kommer til at befinde sig lige midt i det hele.
Super Pole
1 Jens Edman, Peugeot 307 --- 1:04,612
2 Jan Magnussen, Peugeot 307 --- 1:04,892
3 John Nielsen, BMW 320 --- 1:05,143
4 Jason Watt, Peugeot 307 --- 1:05,184
5 Pontus Mörth, Volvo S40 --- 1:05,374
6 Casper Elgaard, BMW 320 --- 1:05,693
7 Kurt Thiim, Renault Megane --- 1:05,767
8 Jakob Sund, Toyota Corolla --- 1:05,942
Prefinalen
Sikken et ræs! Det må være konklusionen efter en prefinale hvor der blev kørt hurtigt og tæt men alligevel med en behersket uddeling af buler.
(Foto: Toyota Castrol Racing)
Men lad os først vende blikket lidt længere tilbage. Helt tilbage til middagens Super Pole, hvor resultatet kom til at trække noget i langdrag. Vi har tidligere her på
www.henrik-lundgaard.dk skrevet om, hvordan Henrik blev fradømt sin tid. Men siden da blev der ændret på det.
Vi skal ikke her gå ind i de diskussioner der var omkring kørslen i Super Pole, men enden på det hele blev at Jens Edman og Jason Watt fik frataget deres tider for at skære ind over curberne på deres hurtige omgang. Henrik og Jesper Sylvest fik derimod genindsat deres tider fordi de havde skudt genvej mens de var på den omgang hvor de skulle køre ud af banen og derfor ikke havde nogen tidsmæssig gevinst af det. Lidt indviklet, må man sige, men det var første løb på Padborg Park og mon ikke der bliver strammet op på processen omkring Super Pole til næste gang. Den rundflytning på deltagerne betød at begge Toyotaer rykkede længere op på griden. Jakob Sund skulle starte 6'er mens Henrik fik 7. position.
De to Corollaer leverede det første eksempel på tæt race. Efter starten strøg Jakob og Henrik igennem to sving side om side inden Jakob måtte give efter fordi han lå yderst. Placeringerne i feltet var de samme, men nu var det altså Henrik som lå på 6. pladsen med Jakob lige efter.
Senere slap Jens Edman forbi, men det blev der rettet op på nogle omgange senere hvor han røg ud i gruset i Big Mag Corner. Den anden svensker, Pontus Mörth, var også lige udenfor vejen og i forvirring slap Henrik forbi begge to. Jakob blev derimod fanget lidt og måtte nøjes med 8. pladsen. Begge holdt disse placeringer til mål.
Oppe foran var der et kanonrace imellem John Nielsen og Jan Magnussen som byttede placeringer flere gang. Til sidst var det dog Magnussen som var forrest.
Prefinale
1 Jan Magnussen, Peugeot 307
2 John Nielsen, BMW 320
3 Casper Elgaard, BMW 320
4 Kurt Thiim, Renault Megane
5 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla
6 Martin Jensen, Honda Civic
7 Pontus Mörth, Volvo S40
8 Jakob Sund, Toyota Corolla
9 Jesper Sylvest, Citroën Xsara
10 Jens Edman, Peugeot 307
22 Carsten Mikkelsen, Toyota Corolla
Finalen
Tag et kig på billedet en gang til. 3 biler side om side ind i svinget efter langsiden på Padborg Park.
(Foto: Toyota Castrol Racing)
Også finalen bød på flot og tæt ræs, men desværre var der også en stor ulykke i selve starten. Der var ingen personskade, men flere biler - deriblandt Jakob Sunds Corolla - blev voldsomt skadet.
Via sin 5. plads i prefinalen skulle Henrik starte finalen som 2'er da de 6 første i prefinalen jo bytter plads til starten på finalen. Som 2'er ligger Henrik yderst i første sving og derfor gjaldt det om at få spurtet forbi Martin Jensen som holdt inderst, inden første sving.
Det lykkedes imidlertid ikke for Henrik som nu fik det problem at Kurt Thiim kom bagfra og lukkede hullet bag Martin Jensen, mens Casper Elgaard kom drønende op bagfra. På den måde kom Henrik til at ligge midt i den sandwich vi ser på billedet. Kanongodt race som først blev afgjort i næste sving, hvor Elgaard havde indersiden og dermed trak det længste strå foran Henrik og Kurt Thiim.
Imens var der som nævnt sket et stort uheld i starten hvor der kørte biler på kryds og tværs af banen. Sikkerhedsvognen kom derfor straks på banen og det tog hele 5 omgange at få slæbt de sørgelige rester af Jakob Sunds Corolla, Michael Carlsens Peugeot og Mike Legarths BMW ud af banen.
Da feltet igen blev givet fri fik Henrik frit udsyn til en drabelig kamp om førstepladsen. Casper Elgaard skyggede Martin Jensens Honda hele banen rundt, men Martin var ikke indstillet på at opgive sin førsteplads. Henrik lurede på at kunne udnytte deres kamp til egen fordel og de tre trak støt fra de øvrige, som blev holdt lidt tilbage af Kurt Thiim.
Det varede dog ikke længe før Henrik fik selskab. Jan Magnussen var sluppet forbi Thiim og han fik bremset sig forbi Henrik for enden af langsiden - et sted som bød på mange spektakulære bremsedueller og overhalingsforsøg.
Til sidst var det også netop den nedbremsning som kostede Henrik 4. pladsen i finalen. På næstsidste omgang fortsatte Henrik ligeud efter langsiden og kørte dermed ind i pitten. Der var dog ikke noget umiddelbart galt med bilen for han fortsatte blot igennem pitten og ud på banen igen, men nu nede som nummer 9.
Tilskuerne undrede sig. Hvad var der sket? Var det en straf for et eller andet? Men Henrik havde en meget enkel forklaring: "Under nedbremsningen sprang bilen i frigear. Det kostede nogle meters bremselængde og det var der ikke plads til. Der var derfor kun to muligheder - sandkassen eller pitten. Jeg tog pitten," sagde Henrik bagefter. Det var han ikke ene om - flere andre havde valgt samme løsning på det dillemma, men det ændrer jo ikke at det var en utrolig ærgerlig slutning på finalen.
Oppe foran skete der også flere ændringer og den endelige sejrherre blev Casper Elgaard som kørte sidelæns over målstregen i en vild udskridning efter Jan Magnussen havde forsøgt sig med en sidste chance overhaling i svinget efter målstregen.
Finale
1 Casper Elgaard, BMW 320
2 Jan Magnussen, Peugeot 307
3 John Nielsen, BMW 320
4 Martin Jensen, Honda Civic
5 Kurt Thiim, Renault Megane
6 Jens Edman, Peugeot 307
7 Pontus Mörth, Volvo S40
8 Michael Schröter, VW Golf
9 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla
10 Jens Møller, Peugeot 307
18 Carsten Mikkelsen, Toyota Corolla
Udgået Jakob Sund, Toyota Corolla
Læs mere om:
22/06/03 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge