Det er altid spænende at komme til en ny bane, vi havde bare ikke nået at teste på Padborg Park som mange af vores konkurrenter. Så vi vidste godt at lørdagens 30 minutters test hovedsagelig skulle bruges på at lære banen at kende og lyn hurtig få noget erfaring med hvordan bilen artede sig. Vi sluttede som nr. 13. og det var vi godt tilfredse med. Vi fik hurtig lavet nogle ændringer i hjul opsætningen, som skulle kunne give os nogle noget bedre tider.
(Foto: Motorsporten.dk)
Denne weekends tidtagning var den mest spænende længe, det var tørvejr de første 5. minutter men så kom regnen, på grund af trafik fik Jesper ikke en ren omgang mens det var tørt og liggende på en 16. plads var vi sikre på at den tidtagning var forbi. Men så holdt det op med at regne og banen tørrede hurtig op, så da der var 5 minutter igen var vi klar på friske slicks. Denne gang fik vi vist farten og klokkede 7. bedste tid, det var nok til super-pole mente vi og Jesper kørte stille ind for at spare dækkene. Vi fik ret og sluttede tidtagningen på en 10. plads og skulle derfor starte som nr. 3 i super-pole.
Søndag fik vi rigtig godt vejr og rigtig mange at vores Sylvest supportere og sponsorer var mødt op for at følge os. Men i den 10 minutters warm-up inden super-polen var vores gearkasse begyndt at give problemer, den ville ikke geare ned. Vi håbede det var en fejl med gearskiftet som vi kunne løse med det samme, men desværre viste det sig at være mere alvorligt inde i gearkassen. Vi blev enige om at forsøge at køre super-polen og prøve at få det bedste ud af det. Men gearkassen blev ved med at drille. (Se on-board video under billed arkiv) Vi fik en dårlig tid, men da flere havde kørt af eller uden for banen og derved blev diskvalificeret rykkede vi alligevel op på en 8. plads ud af de 12 biler der var i super-pole.
Enhver mekaniker ved at det ikke er sjovt at skrue på en varm motor og nu skulle vi på 2 timer skifte gearkassen på en bil der lige havde kørt super-pole. Vi havde prøvet det flere gange før og kan næste lave denne operation uden at snakke samme. 1t45min. så var vi klar med ny gearkasse, friske dæk og benzin.
Pre-finalen, starten gik godt men efter 150 meter da der skulle skiftes fra 3. til 4. gear gik gearkassen i frigear, inden Jesper fik den i gear igen var 4 konkurrenter kørt forbi. Over de næste 5 omgange røg den ud af gear adskillige gange, og Jesper måtte skifte med kobling hele tiden. På trods af de store gener med gearkassen kørte han 6. hurtigste tid og fik kørt sig op på en 9. plads og som bedste privat kører.
Finalen, starten var for os rigtig god og vi kom en placering op inden første svig, men her klumpede trafikken sammen, og Jesper ramte Pondus Mörth så vores køler og indsugning blev trykket tilbage og ledningen til gas spjæld sensoren blev revet af. Det resulterede i at motorstyringen troede at Jesper havde sluppet gassen helt, mens han faktisk holdte fuld gas på. På grund af et meget voldsomt uheld bag os i starten var der safety-car på banen og resten af feltet kørte langsomt rundt. Jesper var nu inde i pit og vi kæmpede med at finde og reparere fejlen. Jesper kom på banen igen og var bagved hele feltet samt to omgange bagefter. Men vi kunne jo lige så godt prøve at bare få nogle få point med hjem og samtidig give publikum et godt show. På de 12 omgange som vi fik kørt nåede Jesper at køre sig op gennem halvdelen af feltet inkl. Der i blandt Thorkild T, Jens Edman og Jason Watt som blev overhalet på sammen omgang. Da løbet var ovre kunne vi konstatere at vi samtidig med havde sat 5. hurtigste tid med 1.05.3 sek. Hvad kunne det ikke være blevet til uden uheld...
Dette lover igen godt forud for næste løb på svenske Ring Knutstorp d.20 juli.
Vi har udbygget vores førring i DTC cuppen og er nu 20 point foran nr. 2 Pierre Legarth.
Sylvest Motorsport
PS - Klik ind på Sylvest Motorsport's hjemmeside hvor der som noget helt nyt er lagt video klip fra deres on-board video kamera. Læs mere om: 22/06/03 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge |