Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

DTC indtager Padborg Park

Danish
Touringcar
Challenge 

24/06/03 

- i et brag af et løb
Det første DTC løb på Padborg Park blev en både spændende og dramatisk oplevelse, hvor der var stor spænding lige til det ternede flag.
 

Superpole
3 sølvfarvede Statoil Peugeoter i top-4 var det øjeblikkelige resultat, da Super Pole var overstået.
Imidlertid fortsatte dramaet efterfølgende i dommertårnet. Jens Edman og Jason Watt fik underkendt henholdsvis pole og fjerde hurtigste tid for at skære for meget af chikanen - en detalje der i første omgang også kostede Henrik Lundgaard en lidt skuffende niende hurtigste tid.


Jens Edman var lige dygtig nok i chicanen.
(Foto: Motorsporten.dk)

En re-revidering af den kendelse gjorde at Lundgaard kunne starte prefinalen fra syvendepladsen, efter teamkammerat Jacob Sund.
K-motorsports Martin Jensen fik også underkendt sin tid, p.g.a. støj. En løstsiddende udstødning var synderen, hvilket også forklarede at tiden kun rakte til tiendepladsen. En forespørgsel fra teamet på støjmålingen, der kostede tiden, kunne ikke fremvises, men dømmes blev der!

Resultatet af Super Pole:

NavnBilTid
1.Jan MagnussenPeugeot1:04,892
2.John NielsenBMW1:05,143
3.Pontus MörthVolvo1:05,374
4.Casper ElgaardBMW1:05,693
5.Kurt ThiimRenault1:05,767
6.Jakob SundToyota1:05,942
7.Henrik LundgaardToyota1:06,276
8.Jesper SylvestCitroën1:06,932
9.Jens EdmanPeugeotunderkendt/kørsel
10.Jason WattPeugeotunderkendt/kørsel
11.Martin JensenHondaunderkendt/støj
12.Pierre LegarthBMWingen tid

Michael Schröter fik ingen tid i tidtagningen. Under lørdagens Warm Up, hvor han var 3. hurtigste privatkører, gik motoren i stykker. En ny blev hentet i Lichenstein, monteret i løbet af natten og kørt til i søndagens Warm up. Det kunne kun gå fremad.

Prefinalen
Alle 23 biler er linet op til start. Jan Magnussen mod John Nielsen i første række, Pontus Mörth mod Casper Elgaard i anden række.

Race 1 start

De baghjulstrukne BMW'er udnytter den fordel til at passere konkurrenterne ned mod det skarpe venstresving for enden af langsiden. Jan Magnussen udnytter dog inderbanefordelen til at passere Casper Elgaard, der sender Peugeot'en sidelæns ind på den korte mållangside.
Magnussens teamkammerat Jason Watt fortsætter sin uheldige søndag. På yderbanen bliver han fanget af massiv trafik på inderbanen og en ventende sandkasse i ydersporet. Watt vælger at bruge pitindkørslen, men gennemkørslen af pitten koster en kvart omgang op til 22. og næstsidste mand, Carsten Mikkelsen. Reelt er Watts weekend slut efter få hundrede meters kørsel.
Fremme i front angriber Jan Magnussen den førende John Nielsen. Specielt i Big Mag-kurven er Magnussen hurtigst, men John Nielsen kører defensivt og efterlader kun yderbanen til Magnussen.
Ved afslutningen på anden omgang lykkes det Magnussen at udbremse Nielsen for enden af langsiden. Farten er dog for høj og mens Magnussen samler sin bil op i yderbanen, smutter John Nielsen og Casper Elgaard elegant indenom. Magnussen har dog fordel af inderbanen i næste sving og er igen på andenpladsen. Sådan går det de næste mange omgange. Magnussen ser ud til at have overskud i Big Mag og for enden af langsiden, men John Nielsen holder hver gang indersporet.
På tiende og næstsidste omgang kommer overhalingen i Big Mag. Jan Magnussen kan nu køre sin tredje Prefinalesejr hjem ud af fire mulige, med John Nielsen som en tæt toer, mens Casper Elgaard gradvist har mistet føling med de to forreste og slutter på en ensom tredjeplads.


Jan Magnussen kom foran John Nielsen, men det holdt hårdt.
(Foto: Motorsporten.dk)

Bag ved er der også kamp ned gennem rækkerne. Pontus Mörth holder en flot fjerdeplads i Volvo'en de første omgange, men på fjerde omgang udbremser Kurt Thiim svenskeren for enden af langsiden. Mens Thiim kan køre fjerdepladsen hjem så må Mörth kæmpe hårdt med landsmanden Jens Edman om femte- og sjettepladsen midt i løbet. Skal det være en svensk 1-2 formation på gridden til finaleheatet? Den hårde kamp, til tider side om side, koster både skrammer og tid.
Efterhånden bliver Toyota-tvillingerne Henrik Lundgaard, Jakob Sund, Martin Jensen og Jesper Sylvest samlet op i køen bag Mörth og Edman. På niende omgang springer ballonen. Mörth skrider ud i indgangen af Big Mag, mens Edman kører helt af banen i den skarpe venstrekurve kort efter.
Nu er Henrik Lundgaard på femtepladsen foran Jakob Sund, men for enden af langsiden udnytter Martin Jensen lidt ekstra topfart i Honda'en til at komme forbi Sund for enden af langsiden. Pontus Mörth benytter situationen til at følge med forbi Sund, men i stedet for Martin Jensens sjetteplads (og Finale pole) må Mörth nøjes med syvendepladsen foran Sund og Jesper Sylvest, der tilsyneladende ikke ved han er privatkører.
Sylvest præsterer at køre på Prefinalens 6. hurtigste tid 6/10 efter hurtigste mand John Nielsen.


Bedst i privat cuppen var Citroën køreren Jesper Sylvest.
(Foto: Motorsporten.dk)

Jens Edman får sin Peugeot tilbage på asfalten, men må nøjes med tiendepladsen, foran Mike Legarth, der endelig fik vist noget af den kørsel han har vist tidligere sæsoner. Prefinalen igennem holder han bl.a. Michael Carlsen og Henrik Larsen bag sig.


Mike Legarth var flyvende i chicanen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Mod slutningen må Larsen se sig overhalet af endnu en privatkører Pierre Legarth.
At der kæmpes meget hårdt i denne del af feltet fik K-motorsports Philip Andersen at mærke. Fra en startplacering som 17'ner får han hurtigt lidt kampspor på Honda'en og på niende omgang må Philip Andersen parkerer på starten af langsiden, med endnu et knækket højre forhjulsophæng.

Som nævnt vinder Jesper Sylvest en sikker sejr i Privat Cupen foran en tilsvarende sikker Mike Legarth. Bag disse to er der til gengæld kamp mellem de 7 øvrige privatkørere, iblandet en håndfuld proffer.
Martin Pederen, i sin aldrende Peugeot 306, får en kanonstart fra bunden af feltet og indtager en fremragende tredjeplads efter Sylvest og Mike Legarth i første halvdel, før han må se Pierre Legarth og Gunnar Kristensen passere for enden af langsiden på syvende omgang. Tre omgange senere er han dog tilbage på fjerdepladsen efter Pierre Legarth.
Michael Schröter kører sin VW Golf fra sidstepladsen til en fornuftig femteplads foran Gunnar Kristensen, mens Jens Reno Møller tager nogle tætte dyster med Jason Watt og Thorkild Thyrring i bagerste del af feltet, der sluttes af af Carsten Leveau og Carsten Mikkelsen.

Resultatet af Prefinalen:

Navn Bil Tid Omg
1 Jan Magnussen Peugeot 307 GTI 12:24,663 11
2 John Nielsen BMW 320 i 12:25,567 11
3 Casper Elgaard BMW 320 i 12:27,951 11
4 Kurt Thiim Renault Megane 12:34,151 11
5 Henrik Lundgaard Toyota Corolla T-sport 12:34,632 11
6 Martin Jensen Honda Civic Type-R 12:36,129 11
7 Pontus Mörth Volvo S 40 12:37,472 11
8 Jakob Sund Toyota Corolla T-sport 12:38,802 11
9 Jesper Sylvest Citroën Xsara Coupé VTS 12:40,443 11
10 Jens Edman Peugeot 307 GTI 12:41,436 11
11 Mike Legarth BMW 320 i 12:47,810 11
12 Michael Carlsen Peugot 307 GTI 12:49,432 11
13 Pierre Legarth BMW 320 i 12:50,189 11
14 Henrik Larsen Citroën Xsara 2.0 VTS 12:52,809 11
15 Martin Pedersen Peugeot 306 GTI 12:56,225 11
16 Michael Schröter VW Golf GTI 12:57,734 11
17 Gunnar Kristensen Peugeot 406 12:58,275 11
18 Jason Watt Peugeot 307 GTI 12:58,615 11
19 Jens Møller Peugeot 307 13:01,388 11
20 Thorkild Thyrring Peugeot 307 13:04,475 11
21 Carsten Leveau Peugeot 406 13:06,484 11
22 Carsten Mikkelsen Toyota Corolla T-sport 13:06,914 11
23 Philip Andersen Honda Civic Type-R 9:26,474 8

Finalen
Martin Jensen klarer sin første DTC-pole med bravour. Henrik Lundgaard, der starter fra anden position, får derimod en hurtigstartende Casper Elgaard ind i siden på Toyotaen i første sving. Det koster en bulet venstre dør og andenpladsen til Elgaard, men det er billigt sluppet i forhold til hvad bl.a. teamkammeraten Jakob Sund oplever.


Martin Jensen udnyttede sin poleposition optimalt, og lagde sig straks i front i finale løbet.
(Foto: Motorsporten.dk)

Toyotakøreren starter i yderbanen fra syvende gridposition, med Jens Edman i startrækken efter. Edman trækker ind mod inderbanen, op på siden af Sund, samtidig med at kanonstartende Mike Legarth ryger op på indersiden af de to. På den forholdsvis smalle bane rammer de tre kørere hinanden med det resultat at Jakob Sund sendes på tværs foran Jens Edman og rammer dermed Mike Legarth i inderbanen. Med autoværn på begge sider kastes bilerne nu til højre og venstre med kørerne som passagerer. Da støvet har lagt sig er det med Jens Edman som otter, mens både Mike Legarth og Jakob Sund er parkeret i autoværnet på højre side af banen. I tilgift har de fået selskab af den bagvedstartende Michael Carlsen.


Det voldsomme uheld under starten på finale løbet satte tre kørere ud af spillet efter få metres kørsel, det var Mike Legarth, Jacob Sund og Michael Carlsen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Den heftige aktivitet medfører at der bliver brug for Safety Car på første omgang. Problemet er bare at den er parkeret i indgangen til Audisvinget på vej ind på chikanelangsiden. Martin Jensen og de første kørere når at reagere, men Jan Magnussen og Pontus Mörth på sjette- og syvendepladsen, når ikke at se hverken Safety Car eller gule flag i det tætte felt. Heldigvis er der plads til at passere de forankørende uden alt for mange skrammer til følge. Den oprindelige rækkefølge bliver hurtigt reetableret, mens feltet cruiser efter Safety Car de næste 3 omgange.
Uheldets omfang taget i betragtning må det siges at det er kort tid, men langt nok til at både Pierre Legarth og Jesper Sylvest benytter situationen til nødvendige reparationer. Legarth startede bag startcrashed og har fået skader på fronten af BMW'en, mens Jesper Sylvest mangler strøm på sin Citroën. Under hele forløbet har han været foran uheldet, men kører op i bagenden på Pontus Mörth i første sving. Resultatet er at køleren skubbes bagud og knækker en ledning. De langsomme Safety Car omgange betyder at Legarth og Sylvest nu "kun" taber henholdsvis 1 og 2 omgange.
Philip Andersen er en anden der har fordel af Safety Car perioden. Hans bil er først blevet klar i sidste øjeblik og må starte fra pitten og undgår derved tumulten på banen.
Da løbet restartens tager Martin Jensen et par hundrede meter i spadseretempo. Safety Car'en kører ud efter startlinjen, men ved førermødet er det blevet pointeret at der ikke må foretages overhalinger før mållinjen to sving senere. Alle, undtagen Gunnar Kristensen, har hørt efter og følger pænt efter. Gunnar Kristensen henter et par placeringer og bliver efterfølgende udelukket.
Martin Jensen fører an, foran Casper Elgaard, Henrik Lundgaard, Kurt Thiim, John Nielsen og Jan Magnussen.
Her er det Jan Magnussen der har mest travlt. Det lykkes ham endnu engang at smutte forbi John Nielsen i Big Mag, men BMW-køreren kan svare igen. Først efter en gentagelse på syvende omgang lykkes det Magnussen at tage femtepladsen.
For enden af langsiden, på samme omgang, må også Kurt Thiim se bagenden af Statoil Peugeoten. Magnussen har ikke fået nok endnu. Omgangen efter gentager han overhalingen af Thiim på Henrik Lundgaard og begynder nu at jagte Casper Elgaard på andenpladsen.
Den jagt lettes af at Elgaard ligger og presser Martin Jensen til det yderste. Ved slutningen af 11. omgang må Hondakøreren give sig. Casper Elgaard overtager føringen, men i det tætte opgør smutter Jan Magnussen med forbi. Nu er der kun Casper Elgaard mellem Jan Magnussen og hans første Finalesejr i 2003-sæsonen, men mulighederne er der bare ikke. Lidt frustreret rammer han Casper Elgaard i sidste sving og sender den røde BMW sidelæns over målstregen - en manøvre der bliver takseret til kr. 1000,- af løbsdommeren. Elgaard er dog mere end glad for sin tredje Finalesejr i år.

På tredjepladsen får Martin Jensen ikke fred. John Nielsen er manden der jagter ham. Fra sjettepladsen passerer han først Kurt Thiim og siden Henrik Lundgaard indenfor få omgange.
Lundgaard fejler sin nedbremsning og må som hverken den første eller sidste benytte pitindkørslen til at redde sig. Spredningen er dog så stor på dette sene tidspunkt at kun Gunnar Kristensen og Michael Schröter kommer forbi.
På sidste omgang lykkes det John Nielsen at hente Martin Jensen for enden af langsiden. Nielsen trækker øjeblikkeligt og udbremser en skuffet Martin Jensen, med målflaget inden for synsvidde.
Kurt Thiim kører femtepladsen hjem foran Jens Edman og Pontus Mörth.


Renault køreren Kurt Thiim holdt de svenske kørere bag sig og sluttede på femte pladsen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Gunnar Kristensen bliver som tidligere nævnt udelukket fra ottendepladsen, som nu bliver overtaget af Michael Schröter, der derved også vinder Privat Cuppen - i sandhed en Fugl Phønix oplevelse.
Henrik Lundgaard må nøjes med en skuffende niendeplads foran privatkørerne Jens Møller, Carsten Leveau og Martin Pedersen. Sidstnævnte formår denne gang at føre Cuppen over de første omgange, før de mere erfarne kørere kommer forbi.
Philip Andersen kommer igennem, et gevaldigt hundeslagsmål om de bagerste pladser i feltet på 13. pladsen foran en godt bulet Thorkild Thyrring, der vælger at krydse målstregen i pitten!
Selvom Jason Watt må udgå på sidste omgang, bliver han krediteret for 15. pladsen og søndagens eneste point til den forsvarende mester.
Ved at gennemføre løbet bliver Pierre Legarth og Jesper Sylvest henholdsvis sekser og syver i Privat Cuppen og bevarer dermed også pointforspringet foran de øvrige.


Casper Elgaard øverst på podiet, flankeret af Jan Magnussen på anden pladsen og John Nielsen på tredje pladsen, til højre ses Michael Schröter der vandt privat cuppen.
(Foto: Motorsporten.dk)

På trods af skuffelsen over endnu engang at blive slået i Finalen, udbyggede Jan Magnussen pointforspringet til Casper Elgaard.
Padborg Park blev derimod et dyrt bekendtskab for Henrik Lundgaard, der for alvor tabte terræn til de to førende.
John Nielsen rykkede op på fjerdepladsen med en solid indsats, på bekostning af Kurt Thiim og Martin Jensen, der begge havde forholdsvis gode weekender.
Blandt Privat Cup-kørerne blev Michael Schröter weekendens topscorer, men manglende løb i foråret koster i den samlede stilling. Her udbyggede Jesper Sylvest sin føring, trods uheldet i Finalen.

Resultatet af Finalen:

Navn Bil Tid Omg
1 Casper Elgaard BMW 320 i 22:34,585 14
2 Jan Magnussen Peugeot 307 GTI 22:34,849 14
3 John Nielsen BMW 320 i 22:36,841 14
4 Martin Jensen Honda Civic Type-R 22:37,569 14
5 Kurt Thiim Renault Megane 22:41,725 14
6 Jens Edman Peugeot 307 GTI 22:42,521 14
7 Pontus Mörth Volvo S 40 22:42,773 14
8 Michael Schröter VW Golf GTI 22:58,292 14
9 Henrik Lundgaard Toyota Corolla T-sport 23:00,133 14
10 Jens Møller Peugeot 307 23:08,310 14
11 Carsten Leveau Peugeot 406 23:13,241 14
12 Martin Pedersen Peugeot 306 GTI 23:23,325 14
13 Philip Andersen Honda Civic Type-R 23:28,678 14
14 Thorkild Thyrring Peugeot 307 23:33,577 14
15 Jason Watt Peugeot 307 GTI 22:10,475 13
16 Pierre Legarth BMW 320 i 23:12,655 13
17 Jesper Sylvest Citroën Xsara Coupé VTS 22:49,584 12
18 Carsten Mikkelsen Toyota Corolla T-sport 18:54,702 10
Henrik Larsen Citroën Xsara 2.0 VTS Ikke klas.

DTC-klassen leverede endnu et fantastisk spændende opgør i 2003-mesterskabet. Her i årets fjerde møde havde alle 23 deltagere fået sat tingene rigtigt sammen, hvilket bl.a. blev demonstreret af at alle blev klassificeret i Prefinalen.
Til gengæld var de mange biler et tilsvarende problem i Finalen, hvor der blev delt buler ud så pladesmedene endnu engang får meget at bestille før næste løb på Ring Knutstorp den 19. - 20. juli.

Jesper O. Hansen

Læs mere om:
  • 22/06/03 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge
  •