Danish Touringcar Challenge 19/06/03
|
|
Sidste år var fynboen mester i den disciplin, men det har knebet i år På søndag køres Padborg Open - det allerførste løb på Danmarks splinternye racerbane, Padborg Park. Der er ingen tvivl om, at premierearrangementet bliver et tilløbsstykke uden lige, ikke blot når det gælder tilskuere, men også deltagere, hvor man i Danish Touringcar Championship denne gang kan præsentere årets største felt med 26 tilmeldte kørere. |
Med et så stort felt bliver der kamp om placeringerne, inden vinderen af det første DTC-løb på banen kan kåres.
"Padborg Park er en lidt svær bane i kraft af, at den er lidt smal. Den svære opgave bliver at få alle 26 biler rundt samtidigt, og der skal man som kører passe på ikke at rage sig ind i sammenstød og få buler," siger Henrik Larsen, Gudbjerg, der i forbindelse med den royale indvielsesceremoni i maj prøvede banen i sin Citroën Xsara Coupé VTS.
"Det er en meget fin bane. Den ligger et godt sted, har en fin længde og en fin hastighed. Men den mangler bredde, så der er ingen tvivl om, at Super Pole bliver altafgørende, for dem, som kommer til at starte forrest, får mulighed for at stikke af. Der er selvfølgelig mulighed for at overhale på langsiden og andre steder, men vi vil måske se nogle gange, hvor safety car'en kommer ud. Det bliver svært, men jeg tror, at man skal tage det roligt, og jeg vil håbe, at løbsledelsen og dommerne opfordrer til det."
Til Super Pole er det de 12 hurtigste fra tidtagningen, som over én enkelt omgang alene på banen skal kæmpe om den endelige fordeling af startplaceringerne i toppen af startgridden. Sidste år var Henrik Larsen en sand mester i denne disciplin, hvor han kvalificerede sig til Super Pole hver eneste gang og ofte var blandt de fire hurtigste i den ensomme kamp mod stopuret. Men sådan har dette ikke gået i år.
"Jeg vil håbe, at kvoten for uheld nu er brugt op," siger fynboen, der aktuelt blot er på en sammenlagt attendeplads i Danish Touringcar Championship.
"Vi har haft nogle fejl på vores motor og gearkasse. Det er nogle små dumme fejl, en tandrem, der hopper af, en møtrik, som løber løs. Det er små bitte fejl, men vi har fået en snak med vores tuner om det, så vi får det løst, og i selve teamet er der nu også nogle ting, som jeg selv tager mig af fremover. Nu har vi valgt at tage anderledes fat om problemerne, for på længere sigt har vi ikke råd til, at det fortsætter på den måde, så vi vil gøre, hvad vi kan for at komme tilbage."
Sidste år havde Henrik Larsen sin første fulde sæson i DTC. Dengang kørte han en Honda Civic Type-R for K-motorsport, hvor det bl.a. blev til en sejr i en pre-finale og flere top 3-placeringer. Men de resultater er det endnu ikke blevet til i år med den røde Citroën, som Team Citröen Racing Ahead indsætter for ham.
"Bilen kan godt, og den kan bestemt blande sig i top 5," slår den hurtige fynbo fast. Men kommer han allerede i top 5 på søndag?
"Det ved jeg ikke, men jeg regner bestemt med det på Ring Knutstorp og Ring Djursland. Jeg kan ikke rigtigt sige noget om chancerne på Padborg Park endnu, for jeg har kun fået banen ind i kroppen, men har endnu ikke prøvet den med min DTC-racer i tørvejr. Men det bliver spændende på Padborg Park, og løbet skal nok blive en succes, bare dommerne sørger for at stramme tøjlerne, så det ikke bliver bulekørsel. For en stop-and-go-straf på Padborg Park er en, der virkelig svier." Læs mere om: 22/06/03 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge |