Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

Jan Magnusen fik hidtil bedste resultat

Le Mans 
17/06/03 

Le Mans- på Le Mans
Jan Magnussen opnåede karrierens hidtil bedste resultat på Le Mans, da hans japanske holdkammerat klokken 16 søndag kørte bilen over målstregen.
 

Jan Magnussen, der kørte i en Audi R8 for det japanske Team Goh, havde inden løbet håbet på en plads i top 3. Det fabriksstøttede Bentley team var på forhånd favorit til de to første pladser, så det var overladt til de tre private Audi teams at kæmpe om den sidste plads på podiet, men forskellige små problemer undervejs, betød at teamet mistede for meget tid i pitten og sluttede to omgange efter Champion Audi'en på tredjepladsen.

"Jeg må indrømme, at jeg er skuffet over resultatet. Ambitionerne var at blive den bedste Audi og derved komme på podiet, men sådan blev det desværre ikke. Vi beviste, at vi havde farten og lå også nummer tre inden diverse små problemer begyndte at koste for meget tid i pitten" sagde Jan Magnussen, der dog kunne se tilbage på et samarbejde med Team Goh, som både han og teamejer Goh håber kan fortsættes. "Det har været en fantastisk oplevelse at arbejde sammen med Goh og hans team. Der er en fantastisk stemning på holdet og samtidig er de meget professionelle. Jeg var lidt nede over fjerdepladsen, men heldigvis steg humøret et par grader, da jeg så hvor glade mit japanske team var. Da kom humøret tilbage. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan de havde reageret, hvis vi var kommet på podiet" fortalte den hurtige dansker, der kunne se tilbage på de problemer under løbet, der sammenlagt kostede 6 omgange i pitten.

"Jeg startede løbet i bilen og får hurtigt kørt mig op på tredjepladsen efter de to Bentley'er. Ved Bentley´s andet pitstop når jeg også at føre løbet, men lige inden mit eget pitstop får jeg en sivepunktering, der betyder at vi samtidig laver et kørerskift. Lørdag eftermiddag rammer Marco (Werner - red.) en curb alt for hårdt, så fronten af bilen bliver slået løs. Det koster tid i pitten, men samtidig er et sidespejl blevet slået af. Det betyder, at løbsledelsen kalder os i pit igen for at montere et nyt. Da jeg kommer i bilen igen (tæt ved midnat - red.) føler jeg ikke at bilen kører optimalt. Jeg har alt for megen understyring og kan slet ikke hente på Champion Audi'en foran mig (den var ca. 40 sek. foran - red.). Det viser sig senere, at forhjulsophænget var bukket - muligvis fra Marcos lille uheld tidligere. På vej mod første chikane, hvor vi kører omkring 320 km/t, knækker ophænget helt og jeg røger af banen, indover gruset, men kan heldigvis fortsætte videre til pitten. Men det koster 3 omgange. Midt på natten får vi problemer med motoren og må skifte elektronik og tændrør".

Jan Magnussen fik dog endnu en gang vist, at han var hurtigste Audi kører, da han søndag morgen var hurtigste mand på banen og satte den hurtigste tid af de ni Audi kørere.

"Bilen kørte bare helt perfekt. Jeg kan slet ikke komme mig over, hvor let det er rent fysisk at køre den bil" fortalte Jan Magnussen, der konstant havde sat hurtige i sine tre stints.

Begejstringen for Jan Magnussen i Team Goh var stor. "He's great. He's really great......" sagde teamejeer Goh med et kæmpe smil.

Ingeniøren på bilen, Brian Willis, var heller ikke i tvivl. "Ham VIL jeg bare arbejde sammen med igen. Lige meget, hvad han så skal køre i. Om det så skal være på skateboard......".

Midt i skuffelsen over ikke at være kommet på podiet, havde Jan Magnussen dog overskud til at lykønske Tom Kristensen med hans femte sejr på Le Mans.
"Et stort tilllykke til Tom. Det er en fantastisk flot præstation med fem sejre på Le Mans. Men jeg håber dog at komme tilbage næste år og bryde hans sejrsrække" sluttede Jan Magnussen med et stort grin.


Læs mere om:
  • 15/06/03 - Le Mans - Le Mans
  •