Alle holdt vejret mod slutningen. At Tom Kristensen skulle vinde sit fjerde Le Mans i træk er en bedrift som dansk motorsport kan være meget stolte af. Rinaldo Capello og Guy Smith vinder endvidere det legendariske løb for første gang - også en stor følelse for dem.
Tom Kristensen skriver historie - som den første vinder danskeren Le Mans fire gange i træk! (Foto: Bentley)
Det skete der de sidste 60 minutter af løbet:
15.11 - Noget overraskende trækker Velcoqx Prodrive deres Ferrari 550 Maranello ind i garagen, men de er utallige omgange foran Corvette. De har dermed alle chancer for at passe på bilen sådan at de kan vinde GTS-klassen og køre over målstregen i renvasket racer!
15.17 - Duellen mellem #13 Courage og #11 Panoz fortsætter - de giver virkelig show for pengene. Panoz-raceren er umiddelbart hurtigere, men Courage-Judd'en kæmper godt.
15.18 - Smith stopper for et pitstop, men var lidt sløv md at komme ud. Jan Magnussen blev nummer fire for Audi - hans bedste resultat på Le Mans (Foto: Audi Sportpress)
15.19 - Dome #16 er igen af banen - denne gang med stor hastighed. Bagenden forsvinder og Tristan Gommendy kommer i et voldsomt spin. Han mister bagvingen og smadrer en stor del af bagenden af raceren, men den unge kører der normalt kører Formel 3, kommer tilbage til pitten. Der har virkelig været mange problemer med den racer løbet igennem!
15.26 - Så er #88 Ferrari'en igen ved at være klar til at køre de sidste omgange. Folkene i pitten har ikke videre travlt. De ligger godt til både i den samlede stilling hvor de er nummer 10 og i GTS - begge pladser kan de sagtens holde med et 'langt pitstop'.
15.27 - Gunnar Jeannette begynder at blive angrebet af Jean-Marc Gounon i Courage #13. Han kom ellers tidligere forbi, men nu er franskmanden blevet varm og er igang med at presse amerikaneren.
15.42 - Panoz #11 kommer ind til sit sidste pitstop - det er meget vitalt i kampen mod #13 Courage-raceren. Jeannette kommer lige præcis ud foran konkurrenten, men raceren er tungere. Gounon presser voldsomt på - og giver sig 110%.
Mod slutningen blev der kørt sikkert og kørerne tog den med ro - undtagen i duellen om 5. pladsen! Alle danskere kom således igennem løbet - den danske DBA Zytek #26 dog noget efter. Det virkede ikke til at raceren var helt klar til at køre de hårde 24 timer. Vinder-trioen - Guy Smith (tv.), Tom Kristensen i midten og Rinaldo Capello (th.) (Foto: Bentley)
Efter løbet var Tom meget berørt. "Det er stort at vinde og en ære at være en del af Bentley teamet. At sætte rekord er virkelig en ære," sagde Tom der også roste og priste sine holdkammerater der nu kan dele sejrens sødme.
Resultatet af det 71. Le Mans
|
Nr. | Kørere | Bil | Klasse | Tid |
|
1. | Kristensen/Capello/Smith | Bentley | GTP | 377 omg |
2. | Brabha,/Herbert/Blundell | Bentley | GTP | 375 omg |
3. | Pirro/Lehto/Johansson | Audi | LMP900 | 372 omg |
|
4. | Magnussen/Ara/Werner | Audi | LMP900 | 370 omg |
5. | Beretta/Jeanette/Papis | Panoz | LMP900 | 360 omg |
6. | Lammers/Bosch/Wallace | Dome | LMP900 | + 10,010s |
|
7. | Cochet/Gounon/Gregoire | Courage | LMP900 | + 38,468s |
8. | Boullion/Lagorce/Sarrazin | Courage | LMP900 | 356 omg. |
9. | Helary/Ayari/Minassian | Courage | LMP900 | 352 omg. |
|
10. | Kox/Enge/Davies | Ferrari | GTS | 336 omg. |
11. | Gavin/Pilgrim/Collins | Corvette | GTS | 326 omg. |
12. | Fellows/O'Cinnell/Freon | Corvette | GTS | + 0,043s |
|
13. | Kondo/Kayayama/Fukuda | Dome | LMP900 | 322 omg. |
14. | Luhr/Maassen/Collard | Porsche | GT | 320 omg. |
15. | Andre/Maurylaribire/Pillon | Reynard | LMP675 | 319 omg. |
|
16. | Bouchut/Goueslard/Zacchia | Chrysler | GTS | 317 omg. |
17. | Hindery/Baron/Lieb | Porsche | GT | 314 omg. |
18. | Neugarten/Smith/Khan | Porsche | GT | 305 omg. |
|
19. | Yogo/Nishizawa/Iida | Porsche | GT | 304 omg. |
20. | Buckler/Bergmeister/Bernhard | Porsche | GT | + 3m40,639s |
21. | Policand/Alphand/Dor | Ferrari | GTS | 298 omg. |
|
22. | Chaves/Newton/Erdos | Saleen | GTS | 292 omg. |
23. | Nielsen/Elgaard/Shimoda | Zytek | LMP675 | 288 omg. |
24. | Liddel/Masarati/Warnock | Porsche | GT | 285 omg. |
|
25. | Rugolo/Bouvet/Boulay | MG | LMP900 | 277 omg. |
26. | Terrien/De Simone/Babini | Ferrari | GT | 273 omg. |
27. | Kelleners/Lazzaro/Borcheller | Ferrari | GT | 269 omg. |
|
28. | Ickx/Bourdais/Berville | Porsche | GT | 264 omg. |
29. | Terada/Porta/Pickering | WR | LMP675 | 235 omg. |
30. | Coronel/Simon/Hugenholtz | Spyker | GT | 229 omg. |
|
|
Benji
Læs mere om: 15/06/03 - Le Mans - Le Mans |