Når BAR teamet næste weekend deltager i det canadiske Grand Prix, er der et par jubilæer man kan være med til at markere. Først og fremmest er det det canadiske GP nr. 25 som bliver kørt i Montreal. Det vigtigste for BAR er måske deres eget jubilæum. Det er nemlig Grand Prix nr. 75 for deres vedkommende efter overtagelsen af Tyrrell teamet. Derudover er det Jacques Villeneuves GP nr. 8 banen. Og sjovt nok er det den bedste placering teamet har opnået på banen som er opkaldt efter Jacques Villeneuves far, Gilles Villeneuve. To ottendepladser er de bedste placeringer som BAR har opnået på JVs hjemmebane. Efter skuffelsen i Monaco håber teamet på oprejsning, specielt efter at Honda har leveret en ny evolution af deres motor som i den forgangne uge er blevet testet på Monza. Jacques Villeneuve: "Vi har arbejdet med en ny motor i denne uge på Monza. Bilen føles rigtig god med en lav downforce opsætning. Selvom vi har haft adskillige problemer med holdbarheden i de foregående løb, så ser jeg alligevel frem til det canadiske GP med visse forhåbninger. Banen i sig selv er ikke særlig interessant pga. at svingene er langsomme, men det er spændende for løbet. Banen er rigtig godt placeret. Kørerne oplever altid fantastisk stemning her." Jenson Button: "Jeg ser frem til løbet efter min ulykke i Monaco. Jeg håber at jeg får en noget mere blid medfart denne gang. Det er en ret sjov bane at køre på. Det er nogle få lange stræk med nogle snævre chikaner og langsomme sving, så det er fuld gas - op og stå på bremsen, fuld gas - op og stå på bremsen. Banen er ret snavset om fredagen, så det er vigtigt at blive en af de sidst startende i lørdagens kvalifikation." Banen er som Jenson Button nævner det, meget beskidt og snavset når man starter om fredagen. Banen bliver stort set kun brugt til det ene løb om året. Det bliver derfor ikke det bedste udgangspunkt man får at teste på. Det gælder kun for de teams som ikke tester i løbet af sæsonen. De kan så gøre banen klar i et vist omfang for de andre teams. Banen er også kendt eller berygtet for at være meget hård ved gearkasse og især bremser. BAR har allerede bestemt sig til at anvende de største bremser man har på lager med dertil hørende kalibre og klodser. Styreevnen i bilerne er også noget man fokuserer på. Banen er mere ujævn end mange andre baner er, det gælder også inde i chikanerne. Derfor kan det være vanskeligt at styre bilerne i chikanerne. Til gengæld venter man sig meget af det man har fået ud af testen på Monza. Og især regner man med at holdbarheden er blevet væsentligt øget. Dons
Læs mere om: 15/06/03 - Gilles Villeneuve - Formel 1 |