Løbet flages i gang lørdag den 14. jJuni klokken 16, og nærmest traditionen tro, kan du følge det meste af løbet på TV2/TV2 Zulu, med mindre du vælger den bedste løsning, nemlig og være på banen.
Årets løb bliver fart og effektmæssigt hæmmet en smule, idet reglerne til årets Le Mans løb er ændret, hvilket betyder at de air-restrictors som er monteret på bilerne gør at motorerne får ca. 10% mindre luft i år, end de gjorde sidste år.
Pescarolo teamet vurdere at det betyder et effekttab på ca. 40 ~50 HK på deres motorer, og vi må formode at de andre team lider et tilsvarende effekt tab.
LMP900/GTP klassen ser ud til at blive et hunde slagsmål imellem 'gammel' gennemprøvet Audi teknik, og Bentley's streamline racer som er en lukket bil.
Vi har en dansk repræsentant i begge klasser og det er Tom Kristensen i en 'British Racing Green' Bentley og Jan Magnussen i en hvid Audi, som er indsat af det Japanske GOH team.
Tom's racer kommer til at køre med nummer 7 og Jan's racer får monteret nummer 5 på hans bil.
Spørgsmålet er nu hvem der vinder dette 24 timers løb på den berømte La Sarthe bane?
Før løbets start er Bently teamet udråbt til favorit, og den viste også under testdagen at den var hurtigst, men er den hurtig nok?
Bentley raceren er mere tørstig end Audi R8 raceren, og samtidig køre Bentley på smallere dæk end Audi'en. Det med dækforskellen imellem LMP900 og LM GTP skyldes alene reglerne for de to klasser. Men det betyder at Audi kan køre tre stint på deres Michelin, hvorimod Bentley formodentligt nøjes med at køre to stint på deres Michelin dæk.
Et andet faktum som måske også handikapper Bentley raceren er at det er en lukket bil, og det betyder at temperaturen nemt sniger sig over 70 grader i kabinen, og det betyder at den fysiske form hos 'The Bentley Boys' er yders vigtig, idet det hårde arbejde som det er at køre en racer, og tilmed så i over 70 graders varme, ikke er for tøsedrenge.
Disse fakta lagt sammen, betyder at de privat tilmeldte Audi racere som udgangspunkt står bedre end Bentley, mht dækslid og benzin økonomi, men Bentley er hurtigere end Audi på en omgang, og det betyder at Bentley vinder tid for hver omgang de kører, men er det nok i forhold til at den skal have flere pit stop igennem løbet end Audi?
Der er også andre biler i LMP900 klassen, og det er bestemt ikke dårlige teams. Der kommer 3 Dome chassiser, to med Judd (X-power) motorer og en med Mugen Honda motor.
Jan Lammers to Dome Judd biler vil helt sikkert skrige sig igennem kvalifikationen med et godt resultat, og dermed starte langt fremme i feltet, men spørgsmålet er om de kan holde dampen oppe i 24 timer.
Sidste år viste Judd at de nu er kommet så langt med udviklingen af motoren kan stå distancen, men spørgsmålet er så bare om den er hurtig nok ?
Panoz kommer igen med to biler, men i år er det ikke under ledelse af Don Panoz.
Don Panoz har fået den fornemme opgave og flage løbet i gang.
Derimod kommer Panoz til start under JML teamet, med en broget besætning på de to biler. Der er ikke nogen grund til at tro på en denne gamle bil kommer til at spille nogen rolle på Le Mans i år, men for tilskueren er denne batmobil noget helt specielt, og man kan jo heller ikke underkende at lyden fra den er noget helt specielt.
Pescarolo stiller også op med to Courage C60 biler i år. Umiddelbart efter Le Mans sidste kradsede den økonomiske krise voldsom hos Pescarolo, og der var længe tvivl om hans deltagelse i året 24 timers løb. Teamet fik dog økonomien på plads, og har nu to biler som aerodynamisk er ændret på mange punkter siden løbet sidste år, og det meste drastiske der er sket med bilen er ændringen på bagvingen, som er tæt på genial, men spørgsmålet er om det kan række til en top placering for den lysegrønne franskmand og hans entusiastiske team.
Dark horse i feltet er den sorte Riley & Scott racer som er monteret med en 6 liter ELAN motor, i øvrigt samme maskine som sidder i Panoz raceren, men på denne bil er motoren monteret rigtigt, i forhold til Panoz. Teamet, og bilen viste gode takter på Sebring.
Man kan godt forvente en middel god præstation af dette team, hvis mekanikken kan holde.
Til sidst har vi så de biler som formodentligt ikke kommer så langt i årets Le Mans løb, og i den pulje har vi Team Nasamax med deres Bio-ethanol racer, som har vist sig ikke at være så hurtig som forventet, og det kniber også stadig med holdbarheden.
Lister kommer også med en ny bil, som også har drillet dem en del.
Edouard Sezionale og deres Norma Ford stilles der heller ikke store forventninger til.
Alt i alt er LMP900/GTP feltet en lidt tynd kop the, og det må forventes at der udgår mange biler inden løbet er færdigt.
På den anden side kan det vise sig at blive meget spændende at være dansk tilskuer til denne klasse for Tom og Jan kan begge to hive en sejr hjem. Læs mere om: 15/06/03 - Le Mans - Le Mans |