Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

Løbsrapport fra Mantorp Park

Danish
Touringcar
Challenge 

21/05/03 

- samt opdaterede stillinger i DTC mesterskabet
23 DTC-kørere havde fundet vej til Mantorp Park i Sverige. Med sine 3106 meter asfalt, hvoraf langsiden på bagsiden udgør næsten 800 meter alene, var banen en ny udfordring for danskerne.
 

Deltagerne:
Feltet var udvidet med 1 i forhold til premieren på Jyllands-Ringen 3 uger før. Jørgen Weinreich (Pennzoil-Nissan Primera) valgte at springe den svenske afdeling over, på grund af gearkasseproblemer.
Til gengæld havde Thorkild Thyrring (Avis-Peugeot 307) og Michel Nykjær (Valvoline-Seat Toledo) fået deres nye biler. For begges vedkommende var bilerne faktisk så nye, at der ikke var kørt én eneste omgang før fredagens første frie træning. Med de odds, valgte begge teams at betragte løbet som en generalprøve.


Michel Nykjær debuterede med sin Seat racer på Mantorp Park.
(Foto: Motorsporten.dk)

To andre kørere "sæsondebuterede" på Mantorp: De tidligere DTC-mestre Jason Watt (Statoil-Peugeot 307) og Michael Carlsen (BP-Peugeot 307) måtte pakke sammen på Jyllands-Ringen inden løbet, men var med igen i Sverige.

Optakt:
Noget usædvanligt havde pole-sitter Jens Edman (Statoil-Peugeot 307) udsigt til 14 svenske STCC-kolleger, på den klasseopdelte grid. Bag sig havde han sine to holdkammerater Jan Magnussen og Jason Watt, mens Martin Jensen (Caps-Honda Civic) var en flot nummer fire.
Casper Elgaard (Essex-BMW 320i) delte tredje startrække med dagens sensation Michel Nykjær. Fra fredagens frie træning til lørdagens kvalifikation og efterfølgende superpole, lykkedes det teamet at finde 2 sekunder i en kombination af bil og kører. Flot arbejde!
Jacob Sund (Castrol-Toyota Corolla), Philip Andersen (Caps-Honda Civic) kvalificerede sig til fjerde række, mens Pontus Mörth (Autoforum-Volvo S40) for anden gang kvalificerede sig til superpole. Mörth udnyttede tydeligvis sit kendskab til banen, i forhold til hans danske konkurrenter. John Nielsen (Essex-BMW 320i) sluttede top-10 af.


John Nielsen var igen med i Super Pole.
(Foto: Motorsporten.dk)

Hvor stærkt DTC-feltet er, blev understreget af rækken af gode navne som kvalificerede sig uden for top-10.
Således blev Henrik Lundgaard (Castrol-Toyota Corolla) kun nummer 11. Lundgaards Toyota var til dette løb, i modsætning til Jacob Sunds, udstyret med en tagvinge i stil med Peugeoterne. Hos Toyota skønnede man at den øgede down-force genereret af vingen, omtrent blev opvejet af den øgede luftmodstand.
Kurt Thiim (Renault Megane) blev tolver, med manglende motorkraft, foran Michael Carlsen og Thorkild Thyrring. For Thyrring sluttede weekenden desværre efter søndagens warm-up, med en ødelagt gearkasse.


Thorkild Thyrring fik desværre problemer med gearkassen, og fik derfor ikke point med hjem fra Sverige.
(Foto: Motorsporten.dk)

Henrik Larsen (Racing Ahead-Citroën Xsara) fik aldrig rigtig fart på bilen og sluttede tidtagningen som nummer 16 og sidst blandt de professionelle.

Blandt privatkørerne sørgede Jens Reno Møller (Peugeot 307) for den store overraskelse, ved at være hurtigst som femtende hurtigst. Pierre Legarth (Essex-BMW 320i) var anden hurtigst, som syttende, mens Team Sturup Racings Gunnar Kristensen og Carsten Leveau (begge i Peugeot 406) lagde sig som sandwichbrød uden om Carsten Mikkelsen (Cult-Toyota Corolla).
Mike Legarth (Connection-BMW 320i) måtte endnu engang klare sig med sin gamle motor og sluttede som sekser foran Martin Pedersen (Vaillant-Peugeot 306). Jesper Sylvest måtte opgive at køre tidtagning på grund af gearkasseproblemer, men blev klar til søndagens løb.

Pre-finale
22 DTC-biler linede op efter 14 svenske STCC-biler til søndagens pre-finale.
Jens Edman udnyttede sin pole til at gå i front foran Jan Magnussen, der hele tiden var lige i hælene på sin svenske teamkollega. Bagved disse to kom Casper Elgaard forbi Martin Jensen i starten, mens Jason Watt faldt tilbage på syvendepladsen efter John Nielsen og Pontus Mörth.
Safety bilen kom på banen næsten fra start, da Jacob Sund og Philip Andersen kolliderede på første omgang. Sund kunne fortsætte resten af løbet med en skadet frontspoiler, mens Honda'en blev parkeret med et ødelagt forhjulsophæng.


Et ødelagt forhjulsophæng forhindrede effektivt Philip Andersen i at styre igennem chicanen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Efter to omgange blev løbet atter givet frit.
Watt udbremsede Mörth i opløbssvinget, mens Edman og Magnussen fik lagt tre STCC-kørere imellem sig og forfølgerne da løbet endnu engang blev neutraliseret af safety bilen. Denne gang var det svenskerne Carl Rosenblad og Tommy Kristoffersson der havde parkeret for enden af "dragstrippen".

Først på tiende omgang blev løbet atter givet frit.
Fremme i front kom Jan Magnussen forbi sin svenske kollega Jens Edman, mens Casper Elgaard blev jagtet af Martin Jensen.
Bagved disse fire udbremsede Jason Watt John Nielsen i venstresvinget ind på start/mållangsiden og var nu femmer. Den forsvarende mester satte nu alt ind på at hente Martin Jensen, men oversatsede og kørte den kombinerede kofanger/frontspoiler af sin Peugeot i chikanen på vej ud på dragstrippen. På samme tidspunkt tabte Jens Edman fart og de to Peugeoter fulgte hinanden i pit efter 11 omgange.

På grund af de lange safety car perioder kørte løbet nu på overtid. Svenskerne regner nemlig ikke de neutraliserede omgange med, som i stedet lægges til den planlagte distance. Da safety bilen kom på banen for tredje gang mod slutningen af løbet, begyndte det efterhånden at ligne amerikanske tilstande, da løbet blev frigivet med en omgang tilbage.

Jan Magnussens sejr kunne der ikke rokkes ved. I mål havde han fire svenskere og næsten 10 sekunder imellem sig og DTC-toer og -treer Casper Elgaard og Martin Jensen.


Sikker sejr til Jan Magnussen i Pre-finalen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Efter yderligere en svensker fulgte John Nielsen og de to Toyotaer med Jacob Sund og Henrik Lundgaard, der begge bar tydeligt præg af de første hårde omgange. Disse seks skulle starte i omvendt rækkefølge i finalen.

Pontus Mörth levede op til de gode takter i træning og tidtagning og blev syver, efter at have ligget foran begge Toyota'er i næsten 2/3 af løbet. Kurt Thiim blev otter på trods af en motor der manglede 30-40 hestekræfter. Michael Carlsen sluttede som tolver, foran Henrik Larsen, mens Michel Nykjær måtte nøjes med en skuffende 16. plads. For alle tre gjaldt det at de havde problemer.
Carlsen blev kastebold mellem et par konkurrenter i starten, mens Citroënen havde motorproblemer. Nykjærs flotte debut, endte effektivt med en kollision, der slog baghjulophænget skævt. Teamet valgte herefter at pakke sammen, for ikke at lave flere skader på den funklende nye bil.

Blandt privatkørerne dominerede Pierre Legarth de første omgange, før en kollision sendte ham bagud. Nu kunne Jens Reno Møller i stedet vinde denne katagori foran Jesper Sylvest, der måtte køre sig op fra sidstepladsen.


Jens Reno Møller var hurtigste privat kører.
(Foto: Motorsporten.dk)

Undervejs blandede Team Sturups Carsten Leveau og Gunnar Kristensen sig også godt og sluttede som treer og firer foran Legarth-brødrene Pierre og Mike. Martin Pedersen og Carsten Mikkelsen udgik begge og for Mikkelsen, var det for resten af dagen.

Finalen
32 biler rullede til start i finalen - 13 STCC og 19 DTC biler. Svenskerne blev reduceret til 12, da Honda-køreren Tomas Engström måtte parkere på opvarmningsomgangen. Senere blev der fundet vand i benzintanken og der spekuleres på om der er tale om sabotage.

Som starten gik, kan det også være at Carsten Leveau og Michael Carlsen ville have ønsket de befandt sig uden for banen. Nu kolliderede de i stedet i startkurven med store skader til følge.
Det betød endnu et besøg af den efterhånden velkendte safety bil. Denne gang varede det til 8. omgang før løbet atter blev givet frit. Inden da var der dog forsvundet yderligere et par DTC-deltagere. Gunnar Kristensen måtte trække sig med gearkasseproblemer, mens Pontus Mörth havde fået punkteret køleren i en kollision.


Volvo køreren Puntus Mörth udgik da køleren lækkede vand efter en lidt for nær kontakt med en af konkurrenterne.
(Foto: Motorsporten.dk)

Værst gik det for vinderen af pre-finalens privatcupp Jens Reno Møller. Han satte sin 307'er grundigt af på samme sted som Leveau og Carlsen havde gjort omgange for inden.

Forrest udnyttede Henrik Lundgaard sin pole til at lægge afstand til modstanderne. De to BMW'er med Casper Elgaard og John Nielsen udnyttede fordelen af baghjulstræk og kom af sted som toer og treer (fra femte og tredje startposition). Jacob Sund og Martin Jensen lavede et par dårlige starter og faldt ned som firer og sekser, med Jan Magnussen som femmer.


Henrik Lundgaard lagde sig fra løbets start i spidsen for feltet.
(Foto: Motorsporten.dk)

Så snart løbet blev frigivet begyndte Jan Magnussen en gentagelse af sin opkørsel fra Jyllands-Ringen. I løbet af få omgange passerede han Jacob Sund, John Nielsen og Casper Elgaard i et tempo der så ud til at gøre ham til dagens finalevinder. Imidlertid skulle han forbi et par svenskere, før Henrik Lundgaard kom til syne. Det lykkedes efter nogle omgange og straks blev der angrebet. Med circa halvdelen af løbet tilbage begyndte Lundgaard at køre defensivt.
Kørselen op gennem feltet så ud til at tære på Peugeot'en og over de sidste omgange fik Henrik Lundgaard lidt fred og kunne køre året første sejr hjem. Jan Magnussen blev toer, mens Casper Elgaard skulle være glad for at se det ternede flag i kampen med Martin Jensen.

John Nielsen og Jacob Sund leverede en flot kamp om femtepladsen. Sund var som limet til BMWen på dragstrippen. Omkring 400-meter mærket trak Toyota'en ud af slipstrømmen og side om side gik de ind i den efterfølgende højrekurve. Først i det efterfølgende sving gav John Nielsen sig og overlod femtepladsen til Jacob Sund.
Kurt Thiim kørte en ensom syvendeplads hjem foran Jason Watt (nu med Thyrrings forkofanger).


Rød front til Jason Watt, som havde lånt forpartiet fra Thorkild Thyrring's racer.
(Foto: Motorsporten.dk)

Hverken Watt eller Jens Edman blev nogen faktor i dette løb, hvor Edman endnu engang måtte udgå med teknisk defekt.
Midtvejs i løbet lykkedes det Jesper Sylvest i sin "Peugoën" at overhale en forsvarsløs Henrik Larsen i den "rigtige" Citroën og vandt dermed privatcuppen.

De mange kilometer løb og den hårde medfart gjorde at kun yderligere tre danskere kom i mål i finalen. Martin Pedersen gennemførte for første gang i år og blev toer blandt privatkørerne foran Pierre og Mike Legarth.

Stillingen i DTC mesterskabet efter fire afdelinger:

Plac. Kører Mærke Afdeling Total
1 2 3 4
1 Jan Magnussen Peugeot 20 17 20 17 74
2 Casper Elgaard BMW 10 20 17 15 62
3 Henrik Lundgaard Toyota 15 11 10 20 56
4 John Nielsen BMW 17 15 13 10 55
5 Martin Jensen Honda 8 8 15 13 44
6 Kurt Thiim Renault 13 13 8 9 43
7 Jacob Sund Toyota 7 9 11 11 38
8 Jend Edman Peugeot 11 10 0 2 23
9 Jesper Sylvest Citroën 0 6 6 7 19
10 Philip Andersen Honda 9 7 0 - 16
11 Pontus Mörth Volvo 0 5 9 0 14
12 Carsten Leveau Peugeot 5 3 5 0 13
13 Pierre Legarth BMW 3 4 1 4 12
14 Gunnar Kristensen Peugeot 6 2 2 0 10
15 Jens Reno Møller Peugeot 2 0 7 0 9
- Henrik Larsen Citroën 0 - 3 6 9
17 Jason Watt Peugeot - - 0 8 8
18 Martin Pedersen Peugeot 0 - 0 5 5
19 Jørgen Weinreich Nissan 4 0 - - 4
- Michael Carlsen Peugeot - - 4 0 4
21 Mike Legarth BMW 0 - 0 3 3
22 Carsten Mikkelsen Toyota 1 1 0 - 2
23 Michel Nykjær Seat - - 0 - 0


Jesper Sylvest har nu et points forspring i Privat Cuppen foran Pierre Legarth.
(Foto: Motorsporten.dk)

Stillingen i Privat Cuppen efter fire afdelinger:

Plac. Kører Mærke Afdeling Total
1 2 3 4
1 Jesper Sylvest Citroën 0 20 17 20 57
2 Pierre Legarth BMW 13 17 11 15 56
3 Carsten Leveau Peugeot 17 15 15 0 47
4 Gunnar Kristensen Peugeot 20 13 13 0 46
5 Jens Reno Møller Peugeot 11 10 20 0 41
6 Mike Legarth BMW 9 - 10 13 32
7 Carsten Mikkelsen Toyota 10 11 0 - 21
8 Martin Pedersen Peugeot 0 - 0 17 17
9 Jørgen Weinreich Nissan 15 0 - - 15


Team Essex Invest har nu lagt sig markant i front i Team Mesterskabet.
(Foto: Motorsporten.dk)

Stillingen i Team Mesterskabet efter fire afdelinger:

Plac. Team Mærke Afdeling Total
1 2 3 4
1 Team Essex Invest BMW 27 35 30 25 117
2 Toyota Castrol Racing Toyota 22 20 21 31 94
3 K.motorsport Honda 17 15 15 13 60
4 Peugeot Statoil MS Peugeot 11 10 20 19 60
5 Renault Sport Renault 13 13 8 9 43
6 Team Sturup Raceway Peugeot 11 5 7 0 23
7 Frederiksund Autodele Citroën 0 6 6 7 19
8 Volvo Motorsport Volvo 0 5 9 0 14
9 Citroën Racing Ahead Citroën 0 - 3 6 9
10 Team Peugeot Køge Peugeot 0 - 0 5 5
11 Team Pennzoil Racing Nissan 4 0 - - 4
- Carlsen Motorsport Peugeot - - 4 0 4
13 Team Vamdrup MS BMW 0 - 0 3 3
14 Cult Energy Activator Toyota 1 1 0 - 2
NC Valvoline Seat Racing Seat - - 0 - 0


Udover de fine placeringer har Jan Magnussen også 45 kg. ballast med sig hjem fra turen til Mantorp Park.
(Foto: Motorsporten.dk)

Ballast efter 4. afdeling:

KørerMærkeBallast
Jan MagnussenPeugeot 30745 kg.
Casper ElgaardBMW 320i35 kg.
Henrik LundgaardToyota Corolla25 kg.
Martin JensenHonda Civic25 kg.
John NielsenBMW 320i10 kg.

(Alle stillinger er uofficielle)

Jan Magnussen har forsvaret sin føring fra Jyllands-Ringen med endnu en 1-2 weekend, mens Casper Elgaard har holdt sig inden for rækkevidde med en solid indsats på en dag hvor BMW'erne så ud til at mangle det sidste i at være skarpe.
Henrik Lundgaard er rykket op på tredjepladsen i et tæt opgør med John Nielsen. Ligeledes er Martin Jensen, Kurt Thiim og Jacob Sund få point fra hinanden i kampen om femtepladsen.
Jens Edman blev løbets store taber. Ganske vist taber han kun to pladser, men er nu 51 point og ikke 16 point fra førstepladsen.
Af klassens tidligere mestre er Jesper Sylvest den der er kommet bedst fra start. Som bedste privatkører indtager han nu niendepladsen, mens Jason Watt og Michael Carlsen scorede deres første (få) point på Mantorp.

I privat-cuppen overtog Jesper Sylvest føringen med en anden- og en førsteplads, men Pierre Legarth, med en skadet bil, kunne meget nemt have været den førende på nuværende tidspunkt.
Carsten Leveau taber en- og Gunnar Kristensen to placeringer, på en dyr weekend for Team Sturup Raceway. Jens Reno Møller mistede alle tiders chance for at bygge videre på sejren i pre-finalen ved at udgå i finalen.

Blandt teamene udbyggede Team Essex Invest føringen med solide placeringer, mens Toyota Castrol Racing og K-motorsport rykker forbi Peugeot Statoil.
Team Sturup Raceway og Jesper Sylvests Frederikssund Autodele team er foreløbigt foran fabriksteamene fra Volvo og Citroën.

Jesper O. Hansen

Læs mere om:
  • 18/05/03 - Mantorp Park - Danish Touringcar Challenge
  •