Den 50 år gamle banesportsklasse har altid været stedet for vilde, eksotiske og imponerende racerbiler. Oprindeligt var bilerne fortrinsvis bygget af opfindsomme mekanikere med høje ambitioner og kreative løsninger, men i takt med at motorsporten er vokset og flere bilfabrikker har deciderede motorsportsafdelinger, har de eksotiske og fabriksbyggede biler vundet indpas i klassen.
Et blik på deltagerlisten til Åbningsløbet på Padborg Park, hvor 19 imponerende racerbiler er klar til at sparke 2025-sæsonen i gang med et brag. Lamborghini, Porsche, Ferrari og Audi er alle velrepræsenteret, mens enkelte tidligere Super GT-biler nu får en ny chance i Special Saloon Car.
Det er især de italienske hestekræfter, som kommer til at præge (lyd)billedet, når DC Motorsport’s syv Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO2-biler bliver sluppet løs på den sønderjyske asfalt. Peder Møller, Niels Nyboe, Mads Lysdahl Simonsen, Steen Almsgaard og Peter Lund kommer til at arbejde for at følge med Nina Østergaard og sidste års mester, Ulrik Larsen, når de alle stiller til start i ens materiel. Samtidig skal der holdes øje med Søren Bidstrup, som er tilbage i sin Ferrari 296 Challenge, som allerede var ganske hurtig sidste år.
 Søren Bidstrup og den flotte Ferrari 296 Challenge er tilbage i klassen.
Esben Hegelund kommer til Padborg Park med sin Mercedes-AMG GT3 og tager kampen i Division 3 op mod italienerne, mens Jesper Leen Jensen kæmper med i en Porsche 992 GT3 Cup.
Division 2 bliver med en blanding af tidligere Super GT-biler og potente GT-biler også interessant at følge på nært hold. Kan Oliver Rømer og Peter Henriksen gøre sig gældende mod Jan Engelbrecht og Rasmus Sandvej Juulsen i Porsche 992 GT3? Og hvor kommer vi til at se Andreas Kjærgaard i den nydekorerede og optimerede Scotty GT? En anden Porsche er også klar i Division 2, når Michael Nielsen udskifter sin trofaste BMW M4 GT4 med en nyindkøbt Porsche Cayman GT4 Clubsport.
Tre kørere har også meldt sig under fanerne i Division 1. Michella Rasmussen har udskiftet sin Cupra Leon TCR med en Super GT Audi V6, som på papiret er mere potent end Kristian Moeskjærs Mitjet 2.0. Til gengæld stiller Mik Henriksen til start i en polsk Audi R8, som indtil weekenden står som et ganske ubeskrevet blad.
Kristian Moeskjær har lagt arbejdstøjet og den bærbare computer til side for selv at deltage i Special Saloon Car i en Mitjet-racer.
Special Saloon Car er i denne sæson del af den nye Danish Supercar League, som samler Danmarks bedste banesportsklasser og skaber løbsweekender med masser af action på og udenfor racerbanen. Løbene kan ses live på Youtube-kanalen Dansk Motorsport Live - hvis man da ikke selv tager turen til grænselandet for at opleve toppen af dansk motorsport med egne øjne.
Special Saloon Car
Læs mere om: Padborg Park27/04/25 - Padborg Park - Special Saloon |