Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

ELMS

16-årig dansk racerkører bliver yngste kører nogensinde i European Le Mans Series.

ELMS 
27/02/25 

Nu har Mikkel Gaarde Pedersen sit løbsprogram for 2025 på plads, og ligesom sidste år bliver det på de udenlandske racerbaner, at den 16-årige racerkører fra Egernsund skal slå sine folder. Han skal køre for det luxembourgske DKR Engineering i European Le Mans Series, der er den største fødeserie til VM for sportsvogne og 24-timersløbet på Le Mans.
 

”Jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang med sæsonen,” siger Mikkel Gaarde Pedersen. ”Jeg skal køre i en LMP3-prototype-bil for et rigtigt godt team, som også kører 24-timers Le Mans, Asian Le Mans Series og Le Mans Cuppen. Det er et erfarent og professionelt team, DKR Engineering, som har givet mig chancen.”

”Det er virkelig gået stærkt de sidste måneder. Vi var til et løb på Portimao-banen i Portugal, hvor jeg kørte rigtigt stærkt, og her blev vi kontaktet af et par forskellige managere, som ville skrive kontrakt med mig for at hjælpe mig frem til at blive professionel racerkører.”


16-årige Mikkel Gaarde Pedersen er klar til næste skridt i sin karriere.
(Foto: MGP Presse)

Sønderjyden endte med at skrive kontrakt med et managementfirma, der hedder Synergy Driver Performance, og som er ejet af Duarte Felix Da Costa og Rodrigo Loyo.

”Synergy sørgede for, at jeg kom ud i en young-driver-test to dage efter på lige netop Portimao-banen, så det var lidt indviklet for at det skulle lykkedes. Min far skulle hjem for at arbejde, så han smed mig af på banen klokken 4 om morgenen, så han kunne tage det planlagte fly hjem. Jeg fandt en bænk at sove på med min taske som hovedpude, og den første jeg mødte, var min manager Rodrigo, som vækkede mig og spurgte, hvorfor jeg lå der. Så måtte jeg lige fortælle ham om baggrunden. Rodrigo fandt et hotelværelse til mig, men han syntes, at det var fedt, at jeg sådan ville kæmpe for det.”

Testen fandt sted dagen efter, og den gik over al forventning for den 16-årige racerkører. Han havde en god speed lige med det samme og havde ikke selv forventet at have pace lige fra start, da en LMP3-racer med en topfart på over 270 km/t var en ny og helt anderledes bil for ham.


Det er denne Ginetta LMP3-racer, som bliver Mikkel Gaarde Pedersens arbejdsredskab i 2025.
(Foto: MGP Presse)

”Siden den dag har mine managere ligget i forhandlinger omkring et sæde, men da vi ikke har et kæmpe budget, var det svært, men Synergi kæmpede virkelig for det,” fortæller Mikkel Gaarde Pedersen. ”For tre uger siden ringede de og bad mig komme til Portimao den 22. januar. De sagde også, at det var vigtigt for mig at køre hurtigere end alle de andre, da der ville være flere kørere, som har budgettet til sædet. De skulle også køre den dag. Det er ikke bare nok at køre fra dem, sagde de til mig. Du må ikke lave fejl og du skal køre meget fra dem…”

”Så det gjorde jeg, og jeg var ikke kun hurtigste mand i bilen. Jeg var også hurtigere end alle de andre kørere, som testede for de forskellige teams, der var på banen, så jeg kunne ikke gøre mere. Nu var det op til teamet at beslutte, om de ville have en hurtig chauffør eller en kører med fuldt budget. Så torsdag rejste vi hjem og ventede på, at telefonen ringede, om det blev ja eller nej. Vi kom hjem torsdag, og fredag aften ringede vores manager og sagde, at jeg havde fået sædet, så nu glæder jeg mig bare til, at vi skal i gang!”

European Le Mans Series består af seks afdelinger, hvor hver afdeling varer fire timer, og der køres på prominente baner i seks forskellige europæiske lande.

”Jeg har før kørt på Barcelona, Portimao og Paul Ricard-banerne, men de tre andre baner er nogle af de mest populære baner i verden, som jeg ikke har kørt på. Det er Spa, Silverstone og Imola,” siger Mikkel Gaarde Pedersen. Når han kører sit første løb i serien den 6. april, er han blot 16 år og 188 dage gammel. Det gør ham til den yngste kører nogensinde i European Le Mans Series.

Sønderjydens to teamkammerater i DKR Engineerings Ginetta-prototype bliver den 24-årige amerikaner Wyatt Brichacek og den 42-årige ester Antti Rammo.

Mikkel Gaarde Pedersen Presse


Læs mere om:
  • Mikkel Gaarde Pedersen
  • Circuit de Catalunya
  • 06/04/25 - Circuit de Catalunya - ELMS
  •