(Foto: BMW AG)
Kontinuerlige fremskridt inden for drivlinjer og højspændingsbatteriteknologi samt den målrettede videreudvikling af BMW EfficientDynamics-tiltag øger ikke kun effekten og de sportslige køreegenskaber, men også modellens effektivitet og rækkevidde.
Det største enkeltbidrag til den øgede effektivitet i den nye BMW iX kommer fra brugen af halvlederkomponenter af siliciumkarbid (SiC-inverter) for første gang i en BMW. Brugen af en SiC-inverter sikrer betydeligt mere effektiv energiomdannelse i drivlinjen. Halvledere fremstillet af siliciumkarbid er ikke kun mere effektive, men også mere kraftfulde og mere temperaturbestandige end halvledere fremstillet af konventionelt silicium.
(Foto: BMW AG)
Tre modelvarianter med markant øget ydeevne
Den nye BMW iX xDrive45 leverer en systemydelse, der er øget med 82 hk til 408 hk. Den nye BMW iX xDrive60 har en effektforøgelse på 21 hk til 544 hk. Begge modeller har en elektronisk begrænset tophastighed på 200 km/t.
Innovationerne omfatter også et nyt batteristyringssystem, der optimerer effektiviteten. Kombineret med den høje energitæthed i højspændingsbatterierne bidrager dette betydeligt til den længere rækkevidde. For BMW iX xDrive45 er batterikapaciteten øget med omkring 30 procent til 94,8 kWh, for BMW iX xDrive60 er kapaciteten 109,1 kWh og for BMW iX M70 xDrive er det 108,9 kWh.
(Foto: BMW AG)
Med en WLTP-rækkevidde på op til 701 kilometer sætter den nye BMW iX xDrive60 et nyt benchmark. De to andre varianter overgår også deres forgængere betydeligt. Rækkevidden for BMW iX xDrive45 er øget med mere end 160 kilometer til op til 602 kilometer ifølge WLTP. WLTP-værdierne for BMW iX M70 xDrive er op til 600 kilometer.
BMW iX xDrive45 kan DC-oplades med op til 175 kW og BMW iX xDrive60 og M70 xDrive med op til 195 kW. AC-opladning for alle tre modeller er op til 22 kW.
(Foto: BMW AG)
Adaptiv regenerering med optimeret effektivitet
Under kørslen hjælper den nyeste version af adaptiv regenerering med at forlænge rækkevidden. Den intelligente styring gør det muligt at tilpasse energigenvindingen under acceleration og nedbremsning baseret på navigationsdata og sensorer fra førerassistentsystemerne. For eksempel øges regenereringseffekten ved vejkryds, så der tilføres mere energi i batteriet under deceleration.
Ny varmepumpefunktion og effektiv varmestyring
Alle BMW iX-modeller har en avanceret varmepumpefunktion, der øger effektiviteten i forskellige kørselssituationer og temperaturer mellem minus 20 og plus 30 grader. Varmepumpen eller en elektrisk hjælpevarmer kan for eksempel bruge overskydende varme fra elmotorerne til at varme både interiøret og batteriet på samme tid, hvis det er nødvendigt.
(Foto: BMW AG)
Nyt og strømlinet designsprog
Den iøjnefaldende front på bilen har en redesignet BMW kølergrill og BMW Iconic Glow-nyregitter med konturbelysning (standard på Fully Charged*). Overfladen på BMW nyregitteret har en ekstra polyuretanbelægning, der gør den mindre følsom over for skader. Takket være en særlig selvhelende effekt kan lette ridser fjernes inden for 24 timer ved stuetemperatur eller inden for få minutter ved at påføre varme.
(Foto: BMW AG)
De slanke adaptive LED-forlygter er et andet karakteristisk designtræk ved den nye BMW iX. De har nu mærkets kendetegnende lysdesign med lodrette, let skrå LED-enheder til kørelys og blinklys.
Køretøjskonceptet i BMW iX giver ideelle betingelser for et interiørdesign, der fokuserer på rummelig komfort og luksus. Denne individuelle karisma understreges af innovativ arkitektur og et minimalistisk design.
(Foto: BMW AG)
M multifunktionssæderne er en del af M Sportspakken. Disse sæder, der er tilgængelige for første gang til modellen, tilbyder et særligt bredt udvalg af elektriske justeringsmuligheder, herunder justering af ryglænets bredde, lændestøtte og optimal sidestøtte ved dynamisk kørsel i sving.
Funktionaliteten i det rummelige interiør fremhæves af det delte bagsæde i forholdet 40:20:40, som kan foldes enkeltvis eller sammen for at øge bagagerummet fra 500 liter op til 1.750 liter. For alle modelvarianter er den maksimalt tilladte anhængervægt på 2.500 kg.
(Foto: BMW AG)
Klar til bestilling - tekniske data og priser
Den nye BMW iX kan bestilles hos de danske BMW forhandlere fra i dag med følgende data og priser:
BMW iX xDrive45
Systemeffekt: 300 kW/408 hk ved 8.000 omdr./min.
Maks. drejningsmoment: 700 Nm ved 0-5.000 omdr./min.
Acceleration (0-100 km/t): 5,1 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Kombineret forbrug ifølge WLTP: 21,8 kWh/100 km
Rækkevidde i henhold til WLTP: 490-602 km
Priser fra 699.900 kr.
BMW iX xDrive45 Fully Charged*: 799.900 kr.
BMW iX xDrive60
Systemeffekt: 400 kW/544 hk ved 8.000 omdr./min.
Maks. drejningsmoment: 765 Nm ved 0-5.000 omdr./min.
Acceleration (0-100 km/t): 4,6 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Kombineret forbrug ifølge WLTP: 21,9 kWh/100 km
Rækkevidde i henhold til WLTP: 563-701 km
Priser fra 749.900 kr.
BMW iX xDrive60 Fully Charged*: 849.900 kr.
*BMW iX xDrive45/60 Fully Charged:
Metallak, M Sportspakke, M Sportspakke Pro, 22” hjul, tonede ruder bag, BMW Iconic Glow, Innovation-pakke, komfortpakke, anhængertræk, soft close-funktion.
BMW iX M70 xDrive
Systemeffekt: 345 kW/659 hk ved 13.000 omdr./min.
Maks. drejningsmoment: 1.100 Nm ved 0-5.000 omdr./min.
Acceleration (0-100 km/t): 3,8 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Kombineret forbrug ifølge WLTP: 23,5 kWh/100 km
Rækkevidde i henhold til WLTP: 521-600 km
BMW iX M70 xDrive Fully Charged: 1.099.900 kr.
Flere tekniske detaljer findes i dokumentet "BMW iX - tekniske specifikationer". BMW Group Danmark |