(Foto: Audi AG)
Audi Q6 e-tron offroad concept giver en smagsprøve på en potentiel bil i det progressive offroad-segment. En stigning på 160 mm i frihøjden og 250 mm bredere sporvidde bidrager til dens spektakulære udseende.
Efter en første testkørsel var Audis CEO, Gernot Döllner, begejstret: "Q6 e-tron offroad concept er en nyfortolkning af quattro. Modellen viser det potentiale, som vores PPE-platform til elbiler allerede har i dag. Vi ser frem til at se vores kunders reaktioner på denne meget appellerende bil."
Mens konventionelle portalaksler muliggør en forøgelse af drejningsmomentet på 20-30 % ved hjulene, øger Audis nye design drejningsmomentet ved hjulene med 50 %. Dette sænker bilens tophastighed til 175 km/t – tilstrækkeligt for en offroader – men gør det muligt at klatre op ad stigninger på op til 45 grader.
(Foto: Audi AG)
Innovationer begynder altid med at stille det rigtige spørgsmål. Til Q6 e-tron var det: Hvordan kan vi skabe en meget iøjnefaldende og appellerende elektrisk bil? Bilen, der blev skabt af dette spørgsmål, har fire helt nydesignede portalgear, der er integreret i hjulophængene på for- og bagakslen. Dette nødvendiggjorde justeringer af nogle af affjedringsarmene. Med portalakslerne øges drejningsmomentet ved hjulene (10 sekunders peak) til 13.440 Nm, hvilket betyder en stigning på 4.400 Nm. På den måde kan man opleve Vorsprung durch Technik– også uden for vejen.
Audi Q6 e-tron fungerer som basis for konceptbilen i Sportback-udgaven og er den første produktionsmodel, der er bygget på Premium Platform Electric (PPE) – det nye referencepunkt for elektrisk drevet Vorsprung durch Technik. Audi Q6-modelserien udmærker sig på områder som opladning, rækkevidde, ydeevne og køreegenskaber.
Q6 e-tron offroad-prototypen kan ses i aktion den 1. februar 2025 ved F.A.T. Ice Race og på @Audi Sports sociale mediekanaler.
(Foto: Audi AG)
AUDI Danmark |