Oliver Rasmussen har de sidste tre år deltaget i langdistance-racings
højeste kategori: WEC. Sidste sæson endda i Hypercar for det
privatanmeldte JOTA Porsche team, men den i Frankrig bosatte dansker var
inden skiftet til WEC en ung ”up-and-coming” formelpilot, med deltagelse
i bl.a. FRECA og FIA F3. Så formelsport på højeste niveau er ikke noget
nyt.
Oliver Rasmussen til Toyota og Super Formula (Foto: Toyota)
I Super Formula stiller han til start for det Toyota-støttede Team
Impul, der tidligere var blandt de førende teams i Japan, men har ført
en mere anonym tilværelse de senere år. Det skal Oliver sammen med
Mitsunori Takaboshi forsøge at lave om på.
Sidst en dansker deltog i Japans højeste formelklasse var i 1995, da
ingen ringere end Tom K besatte tredjepladsen i mesterskabet (der
dengang hed All Japan F3000). Blandt de senere års rookie-mestre kan
nævnes Pierre Gasly (2017), Alex Palou (2019) og Liam Lawson (2023).
Årets udgave af Super Formula Championship skydes i gang 7-9 marts på
berømte Suzuka. Der køres i alt 12 afdelinger.
Læs også toyotagazooracing.com/pressrelease/2024/1225-01
Et fantastisk år – anden del
Anden del af artiklen om danskerne i international bilsport 2024 handler
om formelkørerne. Selv om der i år undtagelsesvis ikke blev hentet
løbssejre og mesterskaber fra højeste hylde, er der ingen grund til
fortvivlelse. Et fornemt rookie-mesterskab blev det til, og fremtiden
tegner lys.
Læs hele artiklen på bbn-consult.dk/et-fantastisk-aar-anden-del
Bo Baltzer Nielsen BBN Consult Læs mere om: Oliver Rasmussen |