Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

For ægte entusiaster: Den nye 911 Carrera T

Bil nyt 
31/10/24 

Med den nye 911 Carrera T og 911 Carrera T Cabriolet får entusiastiske Porsche-kunder mulighed for at nyde en mere puristisk udgave af den seneste 911.
 


(Foto: Porsche AG)

Porsche udvider igen det opdaterede 911-program – nu med en model, som ægte køreentusiaster vil nikke genkendende til. Den nye 911 Carrera T er med sin lavere vægt og mere dynamiske opsætning nemlig skabt til de kunder, som sætter pris på en mere intens oplevelse bag rattet. Sådan har det været siden T-betegnelsen – T for ’Touring’ – blev introduceret helt tilbage i 1968, mens den i 2017 blev relanceret i en moderne form.

Manuel gearkasse og lavere vægt

Konceptet er uændret i den nye Carrera T, og takket være elementer som den 6-trins manuelle gearkasse, letvægtsruder og en reduceret mængde lydisolering, er der igen tale en lettere og mere intens version af den seneste 911. Med sin køreklare vægt på blot 1.478 kilo er 911 Carrera T mere end 40 kilo lettere end en standard 911 Carrera – og for første gang fås modellen også som Cabriolet.


(Foto: Porsche AG)

Under motorhjelmen benytter den nye 911 Carrera T den samme 3,0-liters 6-cylindrede boxermotor med biturbo og 394 hestekræfter, som også findes i en standard 911 Carrera. Forskellen ligger i transmissionen, hvor modellen i stedet for en automatisk PDK-gearkasse er udstyret med en 6-trins manuel gearkasse, som er koblet til baghjulene.

Udover at give en mere analog oplevelse er det muligt at aktivere en funktion, hvor motoren automatisk giver mellemgas under nedgearinger og dermed tilpasser sit omdrejningstal til det lavere gear. Dette hjælper føreren til at opnå en endnu mere præcis og glidende indgang til svinget – hvad enten det gælder danske landeveje eller snoede sydlandske bjergpas.


(Foto: Porsche AG)

Med Sport Chrono-pakken, som også er standard, klarer den nye 911 Carrera T 0-100 kilometer i timen på 4,5 sekunder (911 Carrera T Cabriolet: 4,7 sek.), mens tophastigheden er 295 kilometer i timen (911 Carrera T Cabriolet: 293 km/t). Som følge af den højere effekt, sammenlignet med forgængeren, er den nye 911 Carrera T desuden udstyret med kraftigere bremser bestående af 350 millimeter store skiver og 6-stemplede kalibre på forhjulene, mens en sportsudstødning supplerer pakken med et endnu mere følelsesbetonet lydbillede.

Fintunet undervogn med baghjulsstyring

For at opnå den mere sportslige opførsel har Porsches ingeniører udstyret den nye 911 Carrera T med en 10 millimeter lavere undervogn med adaptive dæmpere (Porsche Active Suspension Management, PASM). Samtidig er aktiv baghjulsstyring for første gang standard på modellen, hvilket sammen med et mere direkte styretøj – begge dele specifikt fintunet til modellen – giver en skarpere og mere agil køredynamik sammenlignet med den almindelige 911 Carrera.


(Foto: Porsche AG)

Visuelt kan den nye 911 Carrera T kendes på en række unikke detaljer. På hver af de to bageste sideruder ses for eksempel et logo, som forestiller en gearskiftekulisse, hvilket understreger, at der er tale om en 911 med manuel gearkasse. Modelbetegnelsen på bagenden fremstår i kontrastfarven Vanadium Grey, mens indlæg på motorhjelmen samt sidespejlene og de 20- og 21-tommers letmetalfælge er lakeret i Vanadium Grey Metallic.

Modellen kan desuden kendes på den anderledes frontspoilerlæbe, som er hentet fra 911 Carrera GTS, og som er optimeret med fokus på bedre aerodynamik.

Klassisk sportslig kabine

I kabinen oplever du et interiør, som helt i tråd med konceptet fremstår sportsligt og puristisk. Mens stopuret, som er en del af Sport Chrono-pakken, dominerer instrumentbordet, finder du en række andre detaljer, som er unikke for 911 Carrera T. Her kan blandt andet nævnes den korte gearstang, som er toppet med en knop i valnøddetræ, hvilket både giver et klassisk look og en særlig taktil fornemmelse i håndfladen – ligesom det karakteristiske gearskiftekulisse-logo også ses på instrumentbordet.


(Foto: Porsche AG)

Listen over standardudstyr inkluderer også et GT-sportsrat i læder samt firevejs elektrisk justerbare sportssæder med indlæg i Sport-Tex, mens det ternede mønster på både sæder og dørsider er eksklusivt designet til 911 Carrera T. 18-vejs justerbare Adaptive Sportssæder Plus eller ultralette skålsæder fås som ekstraudstyr.

De danske priser starter ved 2.719.900 kr. inklusive moms for 911 Carrera T og fra 3.004.900 kr. inklusive moms for 911 Carrera T Cabriolet.

911 Carrera T:
Forbrug: 9,0-9,5 km/l.
CO2-udledning: 238-251 g/km.
Energiklasse: F.
Se mere på porsche.dk.

911 Carrera T Cabriolet:
Forbrug: 9,1-9,3 km/l.
CO2-udledning: 244-254 g/km.
Energiklasse: F.
Se mere på porsche.dk.


(Foto: Porsche AG)


(Foto: Porsche AG)

Porsche Danmark