Rekordindehaver i det kompakte segment på Nürburgring-Nordschleife med 7:33,123 min.
(Foto: Audi Sport)
Da Audi brugte momentsplitteren i RS 3 for første gang i 2021, tog den kompakte sportsvogn sin køredynamik til et nyt niveau. I kombination med den berømte femcylindrede turboladede motor, der yder 400 hk og 500 Nm drejningsmoment, tangerede Audi Sport racer- og udviklingskører Frank Stippler den daværende omgangsrekord i kompaktklassen på Nürburgring-Nordschleife. Efter tre år og teknologisk udvikling er bedriften gentaget. Med identiske ydelsesdata fra den kraftfulde 2,5 TFSI-motor viser Audi RS 3 sig endnu en gang at være den hurtigste kompakte model på racerbanen i Eifel – mere end syv sekunder foran 2021-modellen!
(Foto: Audi Sport)
Torque splitter: en game changer siden 2021
"Momentsplitteren med sin fuldt variable momentfordeling mellem baghjulene har gjort det muligt for os at opnå et nyt niveau af lateral dynamik. Det var en game changer," siger Marvin Schwätter, teknisk projektleder for RS 3. "Vi identificerede potentiale for forbedringer og finjusterede den nuværende model i detaljer. Som et resultat er RS 3 nu endnu mere adræt og yder bedre i sving."
(Foto/Grafik: Audi Sport)
Og den kompakte sportsvogn demonstrerer dette både på vej og på bane. Start den halsende, brølende femcylindrede motor, vælg fx den performance-tilstand, der er indstillet til racerbanen, og oplev lateral dynamik med præcision.
(Foto/Grafik: Audi Sport)
RS 3 undgår understyring lige ved indgangen til svinget og drejer mere villigt ind takket være finjustering – herunder bremsemomentfordeling. Det betyder, at mens momentsplitteren giver drejningsmoment til baghjulet på ydersiden af kurven, bremses hjulene på indersiden af svinget lidt. Takket være disse fint doserede bremseindgreb følger RS 3 kurveradiussen mere præcist end før og er tidligere og bedre positioneret ved kurvens apex. Dette gør det muligt for føreren at accelerere hurtigere og opnå en højere hastighed ved udgangen af svinget.
(Foto/Grafik: Audi Sport)
Den tekniske baggrund
Denne tidligere og mere kontrollerede smidighed er muliggjort af en forbedret algoritme, der gør det muligt for chassisstyringssystemerne at kommunikere mere præcist med hinanden. De to styreenheder til momentsplitteren, den elektroniske stabiliseringsstyring, bremsemomentfordelingen (dvs. den hjulselektive momentstyring) og de adaptive dæmpere i RS-sportsundervognen reagerer endnu mere følsomt på den respektive køresituation – altid afhængigt af det aktuelle Audi drive select-valg. Samspillet mellem disse systemer sikrer også øget stabilitet, fx under våde eller snedækkede forhold.
Se udstyrs- og prisliste på Audi RS 3 Sportback på audi.dk
Forbrugsangivelse
Audi RS 3 Sportback
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 11 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 206 g/km
AUDI Danmark
Læs mere om: