Formel 1 22/09/24
|
|
Der var ikke de store forskydninger i løbet i dag Folk der sætter pole og fører hele vejen igennem er lidt en sjældenhed i dag. De fleste gange bliver det til en virtuel føring, hvor man bytter lidt rundt efter hvordan pitstoppene falder. I Singapore, her førte Lando Norris ikke bare fra start af, han førte hele vejen hjem. Kun Daniel Ricciardo forhindrede ham i at få grand slam titlen, da han på næstsidste omgang kørte i pit og fik friske dæk på, og tog hurtigste omgang fra McLaren. Endda uden at få point for det. |
For det er kun de ti bedste, der kan score point for hurtigste omgang. Det kan så diskuteres, men sådan er det. Der var ellers Lando, der fra pole, fik den bedste start, hvor han holdt konkurrenterne bag sig. Det var Verstappen, der ikke vinder noget, men stadig fører, der blev den forreste. Ret hurtigt fik Norris opbygget et forspring til Verstappen og to Mercedes biler og Piastri, der til sidst fik tredjepladsen. Men løbet var Norris'. Verstappen var reduceret til en vigtig statist rolle, men statist var han.
Udover Norris' clean-sweep, var løbet mest bemærkelsesværdigt ved at der ikke var safety car undervejs i løbet. Siden 2009 har der været SC i alle løb, Udover at det er seks løb, eller syv siden sidst, var det altså 15 år i træk at SC har været i aktion, hvor jeg kom hjem efter guderne må vide hvad, og min gamle redaktør, Hr Nielsen, ringede for at gøre mig opmærksom på at Ole Schack var på podiet, første danske F1 crewmember. En historie jeg ikke kunne skrive fordi jeg ikke skrev den weekend. Men her kom den altså, med 15 års forsinkelse.
Den manglende SC var ikke danskerens skyld, altså Magnussen. For han ramte barrieren på vej rundt på banen. Han punkterede, listede i pit, uden rigtig drama, fik nye dæk på. Altså ingen SC her, heller ikke da han nogle omgang senere kørte i pit, for at udgå, kom der en SC.
Martin Møller-Thomsen
|