Mascot Motorsport-køreren havde lige varmet dæk op og gjort klar til at køre en flyvende omgang for at kontrollere at hans Honda Civic Type-R var helt klar til søndagens første heat, da uheldet skete.
- Det var min første flyvende omgang, så det var bare fuld fart ned ad langsiden, og da jeg så gik på bremsen, røg pedalen bare i bund, siger Malte Ebdrup, som nåede at få bilen drejet til venstre for at få taget farten lidt af.
- Det gik sindssygt stærkt. Vi kører jo omkring 180 kilometer i timen der, så jeg nåede at få sat bilen på tværs, før jeg begyndte at forberede mig på braget. Jeg tænkte bare, at det her ville komme til at gøre ondt, og så spændte jeg op i kroppen så godt som jeg kunne, fortæller han.
Bilen blev slynget i luften, hvor den rullede over autoværnet og på grund af den høje fart tog det ekstra fanghegn med sig, før bilen landede på den anden side - ude på banen. Mens bilen fløj gennem luften, skete der til gengæld ikke meget inde bag visiret:
- Jeg nåede faktisk ikke at tænke, før bilen landede igen. Jeg tror, det er fordi, der skete så meget, så hurtigt. Jeg kaldte hurtigt ind over radioen, at jeg havde haft totalt bremsesvigt, og at jeg var OK, og så skyndte jeg mig ud af bilen og give OK-tegn, fortæller den 17-årige nordjyde.
- Lige dér gik der en del gennem hovedet på mig. Mest fordi jeg godt kunne se, at dén Honda ikke blev til Honda igen, og så begyndte tankerne både om sæsonen og især økonomien, siger Malte Ebdrup.
Det obligatoriske besøg i ambulancen blev også gennemført, og det 10 minutter lange lægetjek gjorde kun folk i pitten mere nervøse. Malte selv var dog meget rolig og afklaret - faktisk måtte han tvinges ind i ambulancen:
- Jeg gad egentlig ikke ind i ambulancen, for udover at jeg var lidt øm, havde jeg det fint. Men jeg fik at vide, at det ikke var min beslutning, og så måtte jeg jo pænt følge med, griner Malte, som endda havde en ganske fin hvilepuls:
- De troede næsten at udstyret var i stykker, for den første måling viste at jeg havde en hvilepuls på 69. Efter et par forsøg var jeg oppe på 120, og det var nok også mere realistisk, for selvfølgelig var jeg påvirket af det hele. Og jeg tror også, at alvoren gik op for folk, da de fik bilen at se.
Allerede dagen efter var Malte Ebdrup tilbage i en racerbil, da Mascot Motorsport afholdt et sponsorevent på FDM Jyllandsringen. Her fik han rystet oplevelsen af sig og konstateret, at han ikke er blevet bange for at dyrke motorsport:
- Det var rigtig fint lige at køre nogle omgange igen, selvom det gjorde lidt ondt i kroppen. Sådan en TCR-bil er bygget solidt, og det er jeg meget taknemmelig for i dag. Det var meget tydeligt hvordan buret har taget nogle enorme slag, og at jeg kan nøjes med en ret øm krop og lidt mærker rundt omkring er bare beviset på, hvor godt sådan en bil er bygget.
- Og så er jeg imponeret over fællesskabet i sporten. Alle, både kørere og mekanikere, har været henne for at give et klap på skulderen og vise deres medfølelse. Flere har endda også sagt at de vil hjælpe med at få mig på banen igen resten af sæsonen. Det varmer i sådan en situation, fortæller Malte Ebdrup, der endnu ikke har overblikket over, hvad hans uheld kommer til at betyde for karrieren.
Farsø-køreren står nemlig med en racerbil, hvor stort set ingenting kan bruges igen. Med under to uger til Night Race på Padborg Park er der mange ting som skal afklares, før han ved om han kan forsvare føringen i U25-mesterskabet:
Når man starter en sæson budgetterer man ikke med en totalskadet racerbil. Så nu skal vi have fundet ud af, hvad mulighederne er, men jeg håber virkelig at vi kan finde en løsning, så jeg kan køre sæsonen færdig, siger Malte Ebdrup.
TCR Denmark Læs mere om: Malte EbdrupRing Djursland01/09/24 - Ring Djursland - TCR Denmark |