Løbet i Texas forventes at blive afviklet i temperaturer omkring de 40 grader, så der venter kørerne og bilerne store udfordringer i det 6 timer lange løb, der starter søndag aften kl. 20.00 dansk tid.
Med kun tre afdelinger tilbage af et af de stærkest besatte VM for sportsvogne, håber Michael Christensen på endnu en gang at være med helt fremme i feltet. Hypercar-klassen har bragt en fornyet popularitet til VM serien, med tæt på 100.000 tilskuere til løbene. Med mærker som Porsche, Ferrari, Toyota, Peugeot, BMW, Lamborghini og Cadillac repræsenteret i klassen, er konkurrencen om sejren hård og tæt og alt skal optimeres, for at være helt fremme blandt de stærke bilfabrikker.
Michael Christensen klar til varmt løb for Porsche i Texas. (Foto: Porsche)
"Jeg forventer endnu en gang et løb med hård kamp om topplaceringerne, men vi kører efter endnu en podieplacering og gerne en sejr" siger Michael Christensen forud for løbet. "Men vores konkurrenter vil også vinde og jeg tror særligt, de nye teams bliver stærkere og stærkere jo mere de har lært gennem sæsonen.
Så skal vi vinde, så skal vi fortsætte vores kontinuitet og solide performance, vi skal ikke lave fejl, vi skal undgå straffe, ikke ødelægge noget, ikke køre ind i nogle og ikke lave fejl i strategien. Og samtidig skal vi køre stærkt. Det er meget, der skal gå op i en højere enhed, men vi er stærke som et team og vi er en stærk kørersammensætning, så vi ved, at vi kan være med i toppen.
Vi har testet på banen, men der er sidenhen lagt ny asfalt, som har udlignet nogle af ujævnhederne. Det kommer til at ændre opsætningen på bilen, da vi nok kan sætte bilen op med lavere frihøjde, da vi ikke skal tilpasse os bumpene. Det bliver spændende at se, hvad det betyder for vores bil på banen.
Samtidig forventer vi høje temperaturer, så dæksliddet bliver også en stor faktor. Og særligt trafikken kan spille ind. Der er sektioner på banen med mange retningsskift, hvor man helst ikke vil være fanget bag en GT-bil. Det kan godt koste sekunder og kan blive en afgørende faktor. Så det bliver en spændende weekend, hvor det gælder om at holde hovedet koldt.
Men jeg forventer som sagt, at vi har en hurtig bil, der kan køre med i kampen om topplaceringer. Om det bliver til en podieplacering eller gerne en sejr må vi se, men vi skal også tænke langsigtet, da Porsche fører VM for konstruktører og vores holdkammerater fører VM for kørere, så det gælder om at sikre så mange point som muligt".
Tidsskema for 6. afdeling af FIA WEC, 6H COTA
Fredag den 30. august
19:40 – 21:10 Free Practice 1
00:10 – 01:40 Free Practice 2
Lørdag den 31. august
18:00 – 19:00 Free Practice 3
22:40 – 22:52 Hypercar Qualifying
23:00 – 23:10 Hypercar Hyperpole
Søndag den 1. september
20:00 – 02:00 Race
VM stillingen før 6. afd.
1. Lotterer, Estre, Vanthoor - Porsche 963/Penske #6 117 point
2. Nielsen, Fuoco, Molina - Ferrari 499P #50 98 point
3. Kobayashi, de Vries, Conway - Toyota GR010/Toyota #7 95 point
4. Christensen, Campbell, Makowiecki - Porsche 963/Penske #5 71 p.
5. Hartley, Hirakawa, Buemi - Toyota GR010/Toyota #8 69 point
6. Ilott, Stevens - Porsche 963/Jota #12 60 point
Pointfordeling i FIA WEC
I kvalifikation gives point til Pole Position: 1
Ved 6 timers løb gives point til top ti: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1
Ved 8-10 timers løb (+1.812 km.) gives point til top ti: 38-27-23-18-15-12-9-6-3-2
Ved 24 timers Le Mans gives point til top ti: 50-36-30-24-20-16-12-8-4-2
Antal dæk til rådighed
Ved 6 timers løb: 18 dæk
Ved 8-10 timers løb: 26 dæk
Ved 24 timers Le Mans: 32 dæk
Løbskalender 2024
6: 1. september, USA, COTA
7: 15. september, Japan, 6 Hours of Fuji
8: 2. november, Bahrain, 8 Hours of Bahrain
Løbet kan følges på FIA WEC app, TV2 Sport, TV2 Play, Eurosport 1
Michael Christensen Press Jan Kaiser Læs mere om: Michael Klitgaard ChristensenCircuit of the Americas01/09/24 - Circuit of the Americas - FIA WEC - FIA VM |