Kurt Mejer (i midten) og sønnerne René og Heino Mejer fra Horsens møder op til Munkebjerg Hill Climb med tre vilde Volvoer. (Foto: Viggo Johansen)
”Jeg vil i hvert fald gøre et forsøg,” siger Heino Mejer, der stiller op med sin hurtige Volvo 242 Turbo fra 1983. ”Alle har jo en chance, Claus Heede blev nr. 2 sidste år, han kører også rigtig godt. Men vi får se. Man har også brug for lidt held,” vurderer Heino Mejer.
Heino Mejer fra Horsens er Kongen af Munkebjerg. Han vil med sin Volvo 242 Turbo fra 1983 forsøge at vinde løbet for ottende gang. (Foto: Michael Eisenberg)
Munkebjerg Hill Climb byder på et rigt udvalg af biler fra 1930 og 60 år frem, lige fra en specialbygget Ford A fra 1931 over sportsvogne som 1950’ernes Austin Healey 3000 og 1970’ernes VW Golf til Porscher fra de fleste årtier. Deltagerne spænder fra hobbykørere med en dyb passion for biler til topkørere, der vil vinde hver gang. Og den tusindtallige tilskuerskare kan nyde bilismens kulturarv fra Ibæk Strandvej ved Vejle Fjord op til mål ved Munkebjerg Hotel.
Banen på Munkebjerg Hill Climb er 1,7 kilometer lang med en række krævende sving. Man ser bedst de klassiske biler køre stærkt ved starten, ved Casinosvinget og ved mål (punkterne 1, 4 og 7). (Foto: Michael Eisenberg)
Kommer man til løbet i en bil fra før 1991, kan man parkere på hotellets p-plads ved løbscentrum. 60 pladser er reserveret, og man skal tilmelde sig til uffemgcc@gmail.com med oplysning om navn på kører og bilens mærke og årgang.
Stigningsprocenterne fejler ikke noget på Munkebjerg. For de ældste biler er det en ægte udfordring at komme op ad bjerget. (Foto: Michael Eisenberg)
Der køres på bjerget hele søndagen fra kl. 9-17.
| | | | | | Der dufter af olie, benzin og dækrøg, når bilerne starter op ad bjerget fra Ibæk Strandvej – et fint sted at overvære Munkebjerg Hill Climb. (Foto: Michael Eisenberg) |
Om Munkebjerg Hill Climb:
Munkebjerg Hill Climb er et ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et halvt minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Man kører ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,7 kilometer med en række krævende sving.
Kim Kjærsgaard fra Malling har både kørt Rallye Monte-Carlo Historique samt pålidelighedsrally herhjemme i sin VW Golf GTI fra 1979, men han vinder også pokaler i Hill Climb. (Foto: Michael Eisenberg)
Der er gratis adgang for publikum. Man kan komme helt tæt på bilerne både ved start nede ved stranden og ved mål og ryttergård oppe på toppen ved Munkebjerg Hotel. Der køres hele dagen fra kl. 9-17. Gratis shuttlebus hele dagen mellem starten ved hotellet og startområdet ved stranden.
I Ryttergården kan tilskuerne dagen igennem sludre med kørerne, mens de hviler sig mellem de fem heat. (Foto: Michael Eisenberg)
Om historiske perioder:
I historisk motorsport inddeler den internationale bilistorganisation FIA (Federation Internationale de l'Automobile) bilerne i perioder, så man som deltager konkurrerer med biler i samme tidsrum. Her er de historiske perioder som bestemt af FIA:
A) Før 1905
B) 1905-1918
C) 1919-1930
D) 1931-1946
E) 1947-1961
F: 1962-1965
G1: 1966-1969
G2: 1970-1971
H1: 1972-1975
H2: 1976-1976
I: 1977-1981
J1: 1982-1985
J2: 1986-1990
En mindre hær af officials og hjælpere sørger for, at alt går sikkert til ved Munkebjerg Hill Climb. Ole Spottog Rasmussen er løbsansvarlig samt chef for hastighedsprøven og har hustru Jonna til at hjælpe sig med at starte deltagernes biler op ad bjerget. (Foto: Michael Eisenberg)
Læs mere om løbet på https://hms.dk/hill-climb
Historisk Motor Sport Danmark
Michael Eisenberg Læs mere om: Munkebjerg10/08/24 - Munkebjerg - Hill Climb |