På den første hastighedsprøve i Rally Sønderjylland var Lasse Karlshøj og Isabell Kvick blot 5,5 sekunder efter Esben Hegelund og Erik Christensen, Hadsten/Egtved, i en 4-hjulstrukket Hyundai i20N WRC fra Hyundais VM-fabriksteam. (Foto: Lars Krone)
De lagde stærkt ud straks fra starten og fulgte fire rutinerede kørere i heftige 4-hjulstrukne biler til dørs på SS1; den første hastighedsprøve i det godt 255 kilometer lange Au2parts Rally Sønderjylland.
Men så var de pist væk.
I Karlshøj Racings Peugeot 208 Rally4 var talentholdet Lasse Karlshøj og Isabell Kvick, Lille Skensved/Maribo, på den første af i alt otte prøver; en 7,5 kilometer lang strækning ved Genner, femtehurtigste hold generelt, feltets hurtigste 2-hjulstrukne bil og hurtigst i RC4-klassen, som tæller yderligere unge talenter, der i lighed med Karlshøj og Kvick har for vane at gøre sig gældende sig i Top-10 i Dansk Super Rally.
På bakken før et skarpt højresving i Årup Skov blokerede bremserne, så Karlshøj og Kvick endte frontalt i jordvold, hvilket medførte en lækage, så motoren mistede olietryk. (Foto: Morten Dam)
MISLYKKET MANØVRE
På den efterfølgende 19 kilometer lange prøve i Årup Skov sluttede det imidlertid for den sjællandske duo. Lasse Karlshøj forklarede senere, hvad der skete.
- Da vi lavede noter til løbet vurderede jeg, at det ville være tids nok at bremse efter en bakketop før et vej-T med et skarpt højresving, men jeg fik undervurderet bremseafstanden. På vej ned ad bakken til svinget blokerede bremserne, så bilen fortsatte lige ud og ramte frontalt en høj jordvold. Da jeg satte bilen i bakgear for at fortsætte, blinkede en kontrollampe som tegn på, at motoren havde for lidt olietryk, så vi parkerede bilen for at undgå et motorhavari.
Bedst som det gik, holdt det op. Lasse Karlshøj og Isabell Kvick måtte desværre allerede på den anden hastighedsprøve i Rally Sønderjylland parkere bilen efter en mislykket bremsemanøvre. (Foto: Lars Krone)
BLIVER KLAR TIL DSR 3
- Efter den gode tid vi fik på Genner-prøven havde vi set frem til en nærkamp med Casper Venning og Kristian Birk Hansen, Herlufmagle, i Renault Clio R3T, selv om det måske nok ville blive svært at køre fra dem. Det må så blive en anden gang, tilføjede Lasse Karlshøj.
Da sæsonens tredje runde i Dansk Super Rally, Mascot Rally Herning, først køres den 22. juni, er der heldigvis god tid til at få udbedret skaderne på molesterede Peugeot 208 Rally4.
Det er sæson for eksaminer, så i den kommende runde må Lasse Karlshøj klare sig uden Isabell Kvick, som skal have overstået en studentereksamen. I stedet får han Mads Dalsager, som co-driver. Den medicinstuderende Lasse Karlshøj skal i øvrigt selv til eksamen dagen før rallyet.
Isabell Kvicks attitude er ikke til at misforstå. For Karlshøj Racing var Rally Sønderjylland desværre slut. (Foto: Lars Krone)
TIL START I TYSK RALLY
Der bliver ikke megen tid til at puste ud efter dén, for allerede den 28.-29. juni stiller Karlshøj Racing til start i ADAC Saarland-Pfalz Rallye, som køres sydvest for Frankfurt. Rallyet er med 150 kilometer hastighedsprøver det femte ud af syv tællende runder til det tyske mesterskab. Også i dette tilfælde bliver det med en ny co-driver, nemlig den meget rutinerede Ole Frederiksen, Skibby, som tidligere har kørt med en lang række stjernekørere.
Lasse Karlshøj, Karlshøj Racing Morten Dam - autoMOTIV/specialpress Læs mere om: Aabenraa25/05/24 - Aabenraa - Dansk Super Rally - DM |