Holdet fra Espergærde havde ellers gjorde en masse forarbejde hjemme på værkstedet, og havde også været ude at teste et par dage inden sæsonen, for at være bedst muligt forberedt på de mange hårde dueller, i det utroligt tætte felt.
(Foto: JJ Media)
Weekenden startede med en træning lørdag formiddag, og her blev det til en fin 18. plads for Eilertsen, i det 37 bils store felt.
Derfor var forhåbningerne også at kunne gentage det i kvalifikationen, senere på dagen. Der blev også hevet mere tid ud af den blå Legend racer med startnummer 69 på døren, og selvom banen næsten var et halvt sekund langsommere end i træningen, lykkedes det Henrik at finde 0,1 sekund i forhold til formiddagens tider. Det var der dog også andre der havde gjort, så det endte med 20. hurtigste tid af alle.
Og lige netop i Legend Cup, er 20. bedste tid i kvalifikationen en utrolig vigtig placering. Man vender nemlig rundt på de 20 første til startgridden på løb 1, og dermed startede Henrik første løb fra Pole Position.
(Foto: JJ Media)
Det blev til en rimelig start, med en ok første omgang, som blev fuldført på 4. pladsen. Næste gang at bilerne kom ned af langsiden, var der dog lidt knas under nedbremsningen, og Henrik måtte tage den lange omvej gennem pitten, for ikke at grave sig ned i det dybe sandfang for enden af langsiden.
Nå – men så skulle der ellers kæmpes og overhales. Og det blev der, så han på de resterende 10 omgange, fik overhalet 7 biler.
Men en slutposition som 29’er, med dertilhørende startposition 25 til heat 2, var ikke just drømmescenariet, da der ofte kan opstå panik i starten, når man er midt i feltet.
Det var desværre det som skete, allerede efter få meter – og så var heat 2 ellers slut for Henrik. Han sad uhjælpelig fast i gruset på indersiden af Sving 1, og måtte have hjælp til at komme fri igen. Og når man får det, er man ude af løbet.
(Foto: JJ Media)
Med startposition 31 til finalen var der kun en vej – og det var fremad!
Starten på heatet forløb fint, men ret hurtigt stod det klart, at der var et eller andet på raceren som ikke fungerede helt som det skulle, da motoren gik i nødprogram. Chefmekaniker Bjørn Andersen fik det hurtigt i løst i pitten – men det kostede en omgang til resten af feltet, og så var det løb alt mere eller mindre ovre. Det blev til en enkelt overhaling, men det var desværre alt hvad det rakte til.
Det eneste positive at sige omkring weekenden, er at nu kan det vist kun gå fremad i resten af sæsonen. Og heldigvis skal man kassere de tre dårligste resultater i mesterskabsstillingen, så ikke alt er tabt endnu.
(Foto: JJ Media)
I den kommende weekend drager Henrik Eilertsen mod svenske Mantorp Park, som er tæt på Linköping. Her stiller intet mindre end 72 Legends Cup biler til start, så feltet er faktisk delt op i to, da der ellers er for mange biler på banen. Det bliver en helt ny oplevelse for teamet, hvor de forhåbentlig kan få noget succes med på vejen.
Det næste danske løb køres den 11.-12. maj på FDM Jyllandsringen
Team Eilertsen Racing
Læs mere om: Henrik EilertsenPadborg Park28/04/24 - Padborg Park - Legends Car Cup |