Italien er et særligt sted for PEUGEOT, når det kommer til Endurance racing. Det var i Monza, at Team Peugeot TotalEnergies begyndte sin rejse i FIA World Endurance Championship tilbage i sommeren 2022. Et år senere sikrede PEUGEOT 9X8 den første WEC-podiumplacering på samme bane. Og det er ved 6-timers løbet på Imola, hvor Peugeot Sport opnåede en mindeværdig første- og andenplads i 2011, at PEUGEOT 9X8 2024 vil have sin løbsdebut.
"Jeg føler mig meget stolt over, at vi har formået at arbejde succesfuldt på to fronter i mere end et år," fortæller Olivier Jansonnie, teknisk direktør hos Peugeot Sport. "Vores design- og ingeniørteams har lagt en enorm mængde arbejde i at sikre, at vi kunne følge vores løbsprogram med 2023-versionen, samtidig med at vi udviklede den nye 2024 PEUGEOT 9X8. Dette har især været krævende at inkorporere alt det, vi havde lært om pålidelighed og aerodynamik samt den viden, vi havde opnået omkring de nye dæk, som vi testede fra midten af 2023 på en udviklingsbil."
(Foto: Peugeot Sport)
PEUGEOT 9X8 2024 blev afsløret den 25. marts efter en udholdenhedstest på Motorland Aragón banen i Spanien. Den har gennemført cirka 8.000 km testkørsel siden dens første banesession i begyndelsen af december 2023. Herefter har yderligere udholdenhedsarbejde på testbænken desuden bidraget til at øge pålideligheden af visse mekaniske komponenter, såsom drivlinjen.
"Jeg mener, at bilen er klar til Imola," fortsætter Olivier Jansonnie. "Det er en bane, der ikke tidligere er blevet brugt i FIA WEC, og en som vi ikke kender særlig godt. Vi har ikke udført nogen test på banen, men det var også tilfældet i Qatar og vi var hurtige der, så jeg er ikke alt for bekymret over det. Når vi arbejdede i simulator, kunne vi se, at Imola er en bane med høj downforce."
Team Peugeot TotalEnergies bevæger sig muligvis ind i det ukendte i Emilia-Romagna, men holdet er ivrigt efter at komme tilbage fra en skuffende weekend i Qatar, hvor dårlig håndtering af uheldige begivenheder førte til, at nr. 93 standsede på banen. PEUGEOT 9X8 viste dog stadig, at det er en konkurrencedygtig bil ved at komme så tæt på at sikre andenpladsen.
"I modsætning til PEUGEOT 9X8 2023, hvor vi havde tid til at forbedre opsætningen og få det bedste ud af bilen, har vi stadig meget at lære om PEUGEOT 9X8 2024. Vi ved, at bilen er hurtigere, selvom det stadig er svært at få et præcist billede, fordi vi ikke ved, med hvilken vægt og hvilken power den vil konkurrere. Vi er sikre på, at vi har indhentet vores konkurrenter, vi ved bare ikke hvor meget endnu. Men vi vil kunne sige det efter de første par løb."
Mikkel Jensen, no. 93 PEUGEOT 9X8:
"Jeg kørte på Imola i Formel 3 tidligt i min karriere og derefter i ELMS i 2021. Det er en fantastisk bane, lidt 'gammeldags’ med mange lange strækninger og ret store kantstriber. Med det store felt i WEC bliver det virkelig en udfordring i Hypercar-klassen. Vi skal køre i en grundlæggende helt ny bil på Imola. Dens udvikling har været meget spændende de sidste par måneder, men vi ved ikke helt, hvor vi står, fordi der stadig er mange ting at lære om PEUGEOT 9X8 2024 i en løbsituation."
Paul di Resta, no. 94 PEUGEOT 9X8:
"Jeg havde min første oplevelse med denne bane for nylig. Imola er en smal bane, ret ujævn med store kantstriber. Den er meget anderledes end Qatar. Med alle Hypercars og GT3'ere bliver det meget travlt på banen. Dæk vil også være en stor faktor, især hvis vejret ændrer sig. Når det kommer til forberedelse, er det aldrig nemt at komme ind i den anden runde af en mesterskabssæson med en ny bil. Vi vil gradvist lære og gøre fremskridt med denne PEUGEOT 9X8 2024 og holde vores øjne rettet mod Le Mans, som er vores hovedmål."
Olivier Jansonnie forklarer om alle ændringer på den nye PEUGEOT 9X8 2024: youtu.be/5vUDar8WDQI
Peugeot Danmark
Læs mere om: Mikkel JensenImola21/04/24 - Imola - FIA WEC - FIA VM |