Lundgaard er ”hot property” i INDYCAR, hvor mange spår han kan blive en mesterskabskandidat allerede i år, hvis teamet kan præstere det nødvendige. Især på ovalbaner, der har været akilleshælen de seneste sæsoner. Brasilianeren Pietro Fittipaldi erstatter Jack Harvey i teamet hvor Graham Rahal fortsat er at finde.
Den anden Christian, med efternavn Rasmussen, debuterer for Ed Carpenter Racing, men han har kørt på den kombinerede lufthavns- og bybane i St. Pete flere gange (og vundet) i lavere klasser.
Muligheden for at vinde den eftertragtede titel som Rookie of the Year er desværre allerede forpasset al den stund amagerkaneren skal dele bilen med teamchef Ed Carpenter, der selv vil køre løbene på ovalbaner. Men derfor kan man jo godt imponere når chancen er der, og den danske debutant vurderes højt i amerikansk presse. Fast holdkammerat er den hurtige hollænder Rinus Veekay.
Team Penske: Scott McLaughlin, Josef Newgarden, Will Power
Ovenstående er de faste kørere. Som altid sættes ekstra biler ind til Indy 500. Løbet starter kl. 18 søndag. dansk tid, og kan følges på Viasat.
Porsche er tilbage
Efter en middelmådig sæson ’23 med den nye Hypercar 963 er Porsche nu tilbage til fordums højder. Det blev klart efter mærket dominerede WEC-åbningsløbet i Qatar i en grad der må have fået det til at løbe koldt ned ad ryggen på konkurrenterne; ikke mindst de forsvarende verdensmestre fra Toyota der var ”nowhere” i ørkensandet.
Først satte Michael Christensens nye holdkammerat Matt Campbell bil #5 på pole, mens søsterbilen #6 var suveræn i løbet og tog Porsches første WEC-sejr efter tilbagekomsten til topklassen. Michael C & holdkammerater blev nr. 3, men måtte se sig slået af Jotas 963 ”kundebil” på andenpladsen.
1-2-3 resultatet kom dog først i stand efter Mikkel Jensens Peugeot 9X8 udgik fra P2 på sidste (!) omgang. Bittert for Mikkel og Peugeot. Også sidste års vice-mestre Ferrari fik en brat opvågnen i Qatar, med bedst-placerede bil på femtepladsen. Nicklas Nielsen i Ferrari #50 blev P7 mens Oliver Rasmussen desværre udgik i den anden Jota-Porsche.
Porsches dag blev ikke ringere af man også sejrede i GT3-klassen. Her kørte Marco Sørensen sin japansk-anmeldte Aston på podiet (P3), mens Michelle Gatting og hendes Iron Dames besatte sjettepladsen og Mikkel O. og Proton scorede points i første forsøg med den nye Mustang GT3.
På Eurosport.dk kan man læse mere om WEC-sæsonen, samt se interviews med Michelle Gatting, Nicklas Nielsen og racermekaniker Stefan Bendix.
Business as usual – og så alligevel ikke
Årets første F1-Grand Prix blev afviklet i Bahrain, uforståeligt samtidig med WEC-åbningsløbet i Qatar få timer derfra. Men hvad WEC leverede af drama og spænding i Qatar udeblev ganske på banen i Bahrain, hvor Max Verstappen udraderede feltet med et forspring i mål på 22 sek. foran holdkammerat Perez! For Haas og Kevin Magnussen gik det bedre end på forhånd frygtet.
Allerede den kommende weekend er der F1 igen; denne gang i Saudi Arabien. Igen køres løbet lørdag, med træning og kvalifikation torsdag og fredag.
Ugens kommentar
De hygger sig i F1
Var selve løbet i Bahrain kedeligt for tilskuerne var det samme ikke tilfældet udenfor banen. Mails med det ene formål at miskreditere RBR teamchef Christian Horner blev rundsendt af en anonym afsender, der efter indholdet at dømme må have insiderviden. Sporet peger i retning af Holland …
Som om det ikke var nok er selveste Præsidenten for FIA, Mohammed Ben Sulayem, kommet under intern undersøgelse i FIA, mistænkt for at have blandet sig i ting han ikke skulle i andre sager.
Horner og Ben Sulayem er begge at finde i paddock i Jeddah. Stay tuned!
Ugens special
Læs mere om INDYCARS historie.
Bo Baltzer Nielsen
BBN Consult
Læs mere om: