Monacos fyrste, Prins Albert II, sender rallyets bedste danskere, Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund og Otto Kristensen fra Tune, ud på natetapen i Rallye Monte-Carlo i deres Lancia Fulvia HF 1.3. De kom i mål som nr. 9 ud af 207 fuldførende hold. (Foto: Michael Eisenberg)
Efter et ugelangt løb på omkring 3.000 kilometer alt efter valg af startby, og efter 16 indlagte specialetaper over sydfranske bjergtoppe, sluttede to danske mandskaber som nr. 9 og 10 – med kun 20 stafpoint eller to sekunder mellem sig.
Bedst gik det for Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund og løbets tidligere vinder Otto Kristensen fra Tune i Lancia Fulvia HF, der kom ind som nr. ni med 1410 strafpoint, mens Lars Hindsgaul, Assens, og Arne Pagh Strib, i Fiat 128 Coupé kom i mål som nr. 10 med 1420 strafpoint, svarende til en forskel på to sekunder. De var begge cirka 450 strafpoint efter løbets vindere, belgierne Michel Decremer og Jennifer Hugo i Opel Ascona 400.
”Det var sjovt og hyggeligt med den interne dyst om at blive bedste danskere, og den var vi glade for at vinde, selv om det var med mindst mulige margen,” sagde Kenneth Kruse Simonsen ved målet i Monaco. Og han tilføjede: ”Det var mit bedste resultat. Men målet for far og mig er at vinde hele løbet.”
Lars Hindsgaul fra Assens og Arne Pagh fra Strib på vej gennem en landsby i sidste nat under Rallye Monte-Carlo Historique. De blev nr. 10 i deres Fiat 128 Coupé. (Foto: Michael Eisenberg)
Hans Kolby Hansen, Skodsborg, og Jan Østergaard, Juelsminde, havde problemer med deres triptæller i løbets første dage, men i den sidste nat kørte de deres Lancia Fulvia HF en placering frem til nr. 53.
Hans Kolby Hansen fra Skodsborg og Jan Østergaard fra Juelsminde suser gennem en landsby på natetapen af Rallye Monte-Carlo Historique i deres Lancia Fulvia HF 1.6. De blev nr. 55. (Foto: Michael Eisenberg)
Tage Gejl fra Silkeborg og hans sin irske kører Paul O’Kane fik for alvor styr på deres Porsche 911 i løbets sidste dage. I løbets sidste nat rykkede de op 96 til 82.
Tage Gejl fra Silkeborg og hans irske driver Paul O’Kane fik for alvor fart i deres Porsche Carrera 3.0 i de sidste dage af Rallye Monte-Carlo Historique. Her ankommer de til Monaco onsdag morgen som nr. 82. (Foto: Michael Eisenberg)
Arne Fasberg fra Karlslunde og Bent Fasberg fra Tune kørte deres andet ”Monte” og døjede med en del tekniske problemer, men fik alligevel deres Hillman Avenger i mål som nr. 90 og dermed klart i bedste halvdel af alle 207 fuldførende mandskaber.
Brødrene Arne og Bent Fasberg fra Karlslunde og Tune kører deres Hillman Sunbeam Avenger, ned ad målrampen onsdag morgen i Monaco. De blev nr. 90. (Foto: Michael Eisenberg)
Debutanterne Henning Nielsen, Tureby, og Jørgen O. Pedersen, Odden Havneby, måtte trække sig i deres Triumph Vitesse med mekaniske problemer. Michael Kristiansen, Greve, og Michael Andersen, Tune udgik med deres Ford Escort RS 2000 efter at have ramt et træ, da de undgik et sammenstød med en modkørende. Chris Larsen og Toni Hansen deltog i turistløbet med deres Lotus Europa og kørte ikke specialetaperne.
Løbets sidste specialetape blev ikke kørt på grund af tæt tåge i bjergene, så det 26. Rallye Monte-Carlo Historique sluttede effektivt på toppen af det 1609 meter høje Col de Turini. For danskerne er det dog ikke slut. De fleste kommer igen til næste år.
Se alle placeringer her: rallyliveresults.com/historique/?stage=16
Michael Eisenberg Læs mere om: Monte Carlo07/02/24 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |