De danske deltagere i Rallye Monte-Carlo Historique 2024 er klar til start.
(Foto: InterCom, Michael Eisenberg)
Fra venstre ses:
Codriver Jørgen O. Pedersen, Odden Havneby, Driver Henning Nielsen, Tureby, Triumph Vitesse 2-Litre fra 1968.
Codriver Tage Gejl, Silkeborg, Kurt Andersen (stand-in for Driver Paul O’Kane (IRL), Porsche Carrera 3.0 fra 1976.
Codriver Bent Fasberg, Tune, Driver Arne Fasberg, Karlslunde, Hillman Avenger 1600 fra 1973.
Codriver Arne Pagh, Strib, Driver Lars Hindsgaul, Assens, Fiat 128 Coupé fra 1972.
Codriver Otto Kristensen, Tune, Driver Kenneth Kruse Simonsen, Charlottenlund, Lancia HF 1.3 fra 1968.
Codriver Jan Østergaard, Juelsminde, Driver Hans Kolby Hansen, Skodsborg, Lancia HF 1600 fra 1971 (her ved en Porsche som stand-in).
Codriver Michael Andersen, Brøndby, Driver Michael Kristiansen, Greve, Ford Escort RS 2000 Mk II fra 1977.
Codriver Toni Hansen, Horsens, Driver Chris Larsen, Horsens, Lotus Europa Twin Cam fra 1974.
De danske deltagere:
|
Deltagere |
Postnr. |
By |
|
|
Start Nr. 29 |
|
|
|
Driver: Hans Kolby Hansen |
2942 |
Skodsborg |
|
Codriver: Jan Østergaard |
7130 |
Juelsminde |
|
Bil: Lancia HF 1600 fra 1971 |
|
|
|
Start: Reims, Frankrig |
|
|
|
|
Start Nr. 30 |
|
|
|
Driver: Kenneth Kruse Simonsen |
2920 |
Charlottenlund |
|
Codriver: Otto Kristensen |
4030 |
Tune |
|
Bil: Lancia HF 1.3 fra 1968 |
|
|
|
Start: Bad Homburg, Tyskland |
|
|
|
|
Start Nr. 124 |
|
|
|
Driver: Michael Kristiansen |
2670 |
Greve |
|
Codriver: Michael Andersen |
2605 |
Brøndby |
|
Bil: Ford Escort RS 2000 Mk II fra 1977 |
|
|
|
Start: Reims Frankrig |
|
|
|
|
Start Nr. 128 |
|
|
|
Driver: Lars Hindsgaul |
5610 |
Assens |
|
Codriver: Arne Pagh |
5500 |
Strib, Middelfart |
|
Bil: Fiat 128 Coupé fra 1972 |
|
|
|
Start: Reims, Frankrig |
|
|
|
|
Start Nr 130 |
|
|
|
Driver: Arne Fasberg |
2690 |
Karlslunde |
|
Codriver: Bent Fasberg |
4030 |
Tune |
|
Bil: Hillman Avenger 1600 fra 1973 |
|
|
|
Start: Reims, Frankrig |
|
|
|
|
Start Nr. 134 |
|
|
|
Driver: Poul O’Kane (IRL) |
|
San Francisco, USA |
|
Codriver: Tage Gejl |
8600 |
Silkeborg |
|
Bil: Porsche Carrera 3.0 fra 1976 |
|
|
|
Start: Glasgow, Skotland |
|
|
|
|
Start Nr. 137 |
|
|
|
Driver: Henning Nielsen |
4682 |
Tureby |
|
Codriver: Jørgen O. Pedersen |
4583 |
Odden Havneby |
|
Bil: Triumph Vitesse 2-Litre fra 1968 |
|
|
|
Start: Reims, Frankrig |
|
|
|
|
Start Nr. 260* |
|
|
|
Driver: Chris Larsen |
8700 |
Horsens |
|
Codriver: Toni Hansen |
8700 |
Horsens |
|
Bil: Lotus Europa Twin Cam fra 1974 |
|
|
|
Start: Calais, Frankrig |
|
|
|
|
*Deltager ikke i RMCH, men i Anniversary Monte 100 Touristique, som er et skotsk jubilæumsløb for 100-året for første start i Rallye Mont Carlo fra Glasgow.
På løbets hjemmeside kan du læse mere om de danske teams
Henning Nielsen, Tureby & Jørgen O. Pedersen, Odden Havneby, i deres Triumph Vitesse 2-Litre fra 1968. (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)
Arne Fasberg, Karlslunde & Bent Fasberg, Tune, i deres Hillman Avenger 1600 fra 1973. (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)
Lars Hindsgaul, Assens & Arne Pagh, Strib, i deres Fiat 128 Coupé fra 1972. (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)
Kenneth Kruse Simonsen, Charlottenlund & Otto Kristensen, Tune, i deres Lancia HF 1.3 fra 1968. (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)
Jan Østergaard, Juelsminde & Hans Kolby Hansen, Skodsborg, skal køre i deres Lancia HF 1600 fra 1971. (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)
Michael Kristiansen, Greve & Michael Andersen, Brøndby i deres Ford Escort RS 2000 Mk II fra 1977. (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)
Chris Larsen, Horsens & Toni Hansen, Horsens, i deres Lotus Europa Twin Cam fra 1974. (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)
Noter:
Det moderne Monte Carlo rally, som korrekt hedder Rallye Automobile Monte‑Carlo (i daglig tale Rallye Monte-Carlo), som netop er afsluttet, er et hastighedsrally: Deltagerne starter med et minut mellem hver bil. På afspærrede bjergveje, de såkaldte hastighedsprøver, gælder det om at gennemføre strækningen på kortest mulig tid. På transportetaperne, der forbinder hastighedsprøverne, skal man køre efter færdselslovens regler. Løbet tæller til World Rally Championship.
Det klassiske Monte Carlo rally, som korrekt hedder Rallye Monte-Carlo Historique, er et såkaldt regularity rally: Deltagerne starter med et minut mellem hver bil. I løbet gælder det om på specialetaperne mest præcist at overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 kilometer i timen. Kommer man for tidligt eller for sent forbi en hemmelig tidskontrol, får man 10 strafpoint pr. sekund. Løbet gennemføres på offentlig vej, hvor alle andre trafikanter også færdes. Løbet kaldes ofte verdens største historiske rally. Det har i år over 260 deltagende mandskaber. 50 km/t på en bjergvej med en moderne bil om sommeren er udfordrende. På glatte vinterveje med en 50 år gammel bil er det en kæmpe udfordring.
Løbets hjemmeside:
https://acm.mc/edition/26e-rallye-monte-carlo-historique/
Se alle 17 specialetaper:
https://www.gejl.dk/maps2024.htm
De danske deltagere i 2024 har storslåede resultater i dette løb.
Otto Kristensen og hustru Britta vandt løbet i 2002 i en Lancia Fulvia. Otto Kristensen er i dette løb codriver for sin søn Simon Kruse Kristensen, i sin ungdom blandt verdens førende kartingkørere i ungdomskategorierne.
Arne Pagh blev nummer seks af alle i 2010. Han kører i dette løb som codriver for Lars Hindsgaul.
Toni Hansen blev i 2019 nr. fire af alle. Han kører i dette løb som codriver for Chris Larsen.
Løbets afvikling:
Afhængigt af deltagernes valg af startby er Rallye Monte-Carlo Historique mere end 3.000 km langt.
Første startsted i 2024-udgaven er Glasgow onsdag den 31. januar. De næste startbyer er torsdag den 1. februar med Bad Homburg, Reims og Milano. Alle deltagere kører ad forskellige ruter mod Fyrstendømmet Monaco – et samlingspunkt, hvor de første mandskaber ventes fredag den 2. februar om eftermiddagen.
Restart er lørdag den 3. februar til klassifikationsetapen mellem Monaco og Valence ved Rhônefloden. Med fire specialetaper starter dagen med en storslået etape: « Soleilhas – Castellane / SR1 / 9:55 am / 16.087 km », hvor den sidste del ser ned på Lac de Chaudanne, efterfulgt af «Chaudon-Norante – Digne-les-Bains / SR2 / 11:15 am / 16.085 km» via den berømte Col de Corobin (1211m). Så bliver middagskontrollen også sat op i Alpes-de-Haute-Provence præfekturet på Tampinet-pladsen fra kl. 12.10. Herefter følger « Ventavon – Chabestan / SR3 / 13:35 / 20.292 km » gennem Col de Faye (922 m), efterfulgt af Vercors-massivet og « La Cîme du Mas – Col Gaudissart / SR4 / 17 km / 16:20 / 17.535 km », inklusive det vanskelige og næsten altid snedækkede Col de l'Écharasson (1146m). Et sidste checkpoint er planlagt ved Saint-Jean-en-Royans fra kl. 17.15, inden deltagerne kører i etapemål Champ de Mars i Valence fra kl. 18.30.
Ardèche vil være på kortet søndag den 4. februar med start kl. 8. Besætningerne skal køre « Lyas – Pourchères / SR5 / 9:25 am / 20.398 km », en etape som ikke har været brugt siden 90'erne. Herefter følger den berømte typiske snedækkede Burzet, « Freyssenet – Saint-Martial / SR6 / 11:30 am / 28.245 km ». Efter middagspausen tager deltagerne fat på den ligeledes ofte snedækkede « Saint-Bonnet-le-Froid / SR7 / 1:45 pm / 27.193 km » efterfulgt af « Lalouvesc – Labatie-d'Andaure / SR8 / 14.55 / 24.025 km ». Etapemål i Valence (17.35).
To andre bjergmassiver, Diois og Baronnies, vil være vært for næste dags udfordringer mandag den 5. februar. Den første er « Valdrôme – La Piarre / SR9 / 10:10 am / 13.930 km » via Col de Carabes (1261m), den naturlige grænse mellem departementerne Drôme og Hautes-Alpes, efterfulgt af « Laborel – Montauban-sur-l'Ouvèze / SR10 / 11:40 / 20.865 km » med Col de Perty (1302m) på vej. Om eftermiddagen køres « Sainte-Jalle – Rémuzat / SR11 / 13:30 / 16.673 km », via Col de Soubeyrand (987m) og sidst men ikke mindst «Recoubeau-Jansac – Pennes-le-Sec / SR12 / 15:05 / 16.282 km » gennem den velkendte Col de Pennes (1040m). Dagen slutter atter i Valence (17.20).
Tirsdag den 6. februar går fra Valence tilbage til Monaco. Den første specialetape er den berømte « Saint-Nazaire-le-Désert – La-Motte-Chalancon / SR13 / 8:45 am / 19.987 km», straks efterfulgt af « Roussieux – Laborel / SR 14 / 10:00 am / 19.932 km » hvor alle besætninger skal passere Col de Reychasset (1052m) og Col de Pierre-Vesce (1013m). Derefter, med kurs mod Fyrstendømmet Monaco, vil den sidste etape på dagen være «Collongues – Col de Saint-Raphaël / SR15/ 13:55 / 19.738 km». Ankomst til havnen i Monaco fra kl. 16.35.
Sidste etape, natten mellem tirsdag den 6. februar og onsdag den 7. februar, starter kl. 21.00 i Monaco. Og to af hastighedsprøverne fra det moderne fra Monte-Carlo Rally vil nu være på kortet som specialetaper: « Sospel – Col de Turini / SR 16 / 22:15 / 19.774 km », med mål på toppen i 1610 meter højde som i de seneste WRC-versioner, og « La Cabanette – Col de Braus / SR17 / 23:15 / 13.811 km », som passerer gennem Col de L'Orme (1000m) og Col de l'Ablé (1149m). Første bil ved slutmålet på havnen i Monaco, Port Herculis, vil være fremme omkring kl. 00:55.
Endelig, i overensstemmelse med traditionen, finder gallaaften og præmieoverrækkelse sted om aftenen onsdag den 7. februar i den prestigefyldte Salle des Etoiles i Monte-Carlo Sporting Club, hvor alle mandlige deltagere møder op i smoking med damerne i festtøj.
Michael Eisenberg Læs mere om: Monte Carlo07/02/24 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |